Domů > Marketing > Zboží.cz přechází na nový obchodní model

Zboží.cz přechází na nový obchodní model

Zboží.cz se v posledních dnech docela snaží. Nejen, že připravuje novou verzi, která je aktuálně k vidění na http://beta.zbozi.cz, ale v posledních hodinách a dnech oznamuje e-shopům, které zbozi.cz využívají, že se bude měnit obchodní model. 

Nutno říci, že aktuální komunikace změny obchodního modelu je mnohem lepší, než ta minulá. Pokud zavzpomínáme, tak je to cca jeden rok, kdy se po 3 měsících údajného informování, kterého se více než polovina e-shopů vůbec nevšimla a o změně nevěděla, spustil nový model, kdy kdo neplatil alespoň 20 haléřů za proklik, tak se jeho zboží v systému nezobrazovalo.

Poučilo se zboží.cz z minulé chyby?

Špatná komunikace změny před rokem pomohla mnoha obchodům, které si změny náhodou všimli (nebo jim zavolal obchodní zástupce, který pro ně dělá bannerové reklamy v síti Seznamu). Nastavili totiž minimální cenu za proklik ve výši 20 haléřů a na rozdíl od konkurence vytěžili z trafficu zboží.cz.

Nynější způsob sdělení, které chodí zapojeným e-shopům e-mailem, je totiž mnohem kultivovanější a lepší, než minule. Dokonce je v příloze připojen i návod ve formátu *.pdf, kde je poměrně stručně a jasně vše vysvětleno. Za to teamu Zboží.cz určitě můžeme zatleskat.

Co se tedy mění?

Nabízí se otázka, co se mění a jak to nyní bude. Můžeme si zrekapitulovat, že už více než rok se na zboží.cz zobrazují jen obchody, které platí alespoň 20 haléřů za jeden proklik. Nově se minimální částka za proklik razantně zvyšuje na 1 Kč bez DPH, což ovšem v kontextu mnohem vyššího konverzního poměru zbožových vyhledávačů proti jiným zdrojům návštěvnosti lze u drtivé většiny e-shopů zkousnout, protože se i tak jedná velmi často o nejlevnější kanál, který přivádí nové zákazníky.

Dále se podle informací mění možnost, že lze všechny položky jednotlivě označovat konkrétní aukční nabídkou za proklik, tzn. že nemusíte platit jen 1 Kč, ale můžete každému produktu ze své nabídky nastavit vlastní cenu. Například levnému produktu za 100 Kč ponecháte 1 Kč a u produktu za 10 000 Kč dáte za proklik 15,23 Kč. Bude to jen na vás. Nastavovat se má aukční cena ve feedu, který do Zboží.cz importujete.

Možnost efektivněji určovat cenu za proklik, stejně jako zvýšení ceny z 0,20 Kč na 1 Kč bez DPH je poměrně logický a dalo by se říci, že se zboží.cz inspirovalo od Heuréky, která tento model jede už delší dobu a dobře se ji (zejména finančně) osvědčil. Je to tedy logický krok i na straně Seznamu, který se snaží ze Zboží vyždímat co nejvíce.

Aukční nabídky tak trochu jinak

Nutno ale podotknout, že aukční cena prokliku není tak úplně, jak to je běžné, tedy alespoň podle dostupných informací. Mezitím co u aukčních nabídek zpravidla počítá systém cenu na základě toho, jaké jsou nabídky vašich konkurentů, tak zde to tak není. Běžně totiž můžete nabídnout za proklik 20 Kč a pokud další inzerent nabídne maximálně 10 Kč, tak vám systém napočítá ne 20 Kč, ale jen 10,10 Kč – jednoduše řečeno o minimální částku více, než je nabídka toho „za vámi“. Podle dostupných informací to tak na zboží.cz nebude. Jakmile řeknete, že dáte za proklik 20 Kč a ten za vámi jen 10 Kč, přeskočíte ho svojí nabídkou, o tom žádná, ale bude za proklik účtováno 20 Kč a ne nejnižší možná vyšší částka nadnabídku konkurenta.

Osobně si myslím, že to není zcela v pořádku, ale Seznam má právo to takto nastavit, řekne-li veřejně, že to tak je. Jediný problém vidím v tom, že se tato informace k moc lidem nedostane a většina si bude myslet, že to bude stejně, jako běžně… Pak se budou jen divit, co se to stalo s jejich kreditem. Buďte tedy opatrní, při nastavování svých nabídek.

Výsledky ze zboží i ve vyhledávání

Novinkou, která se bude určitě využívat je, že se výsledky ze zboží budou zobrazovat i ve výsledcích vyhledávání na Seznam.cz. Ne, že by se teď nezobrazovali, ale jejich formát byl „nic moc“. Osobně si myslím, že Seznam otestuje novější a větší formáty, které budou mít i více obrázku, aby byl vyšší proklik. Pravděpodobně se zde Seznam inspiroval Googlem, který má tzv. „produktové kampaně“. Opět si myslím, že je to dobrý krok.

Co je dobré vědět, tak že výsledky ze zboží.cz bude také možné dražit. Jednoduše dáte nabídku a buďto se do výsledků vyhledávání Seznamu před konkurencí procpete, nebo ne. Opět budete moci nastavovat cenu pro jednotlivé produkty různé ceny.

Závěrem

Doporučuji tedy všem, kteří mají obchod ve Zboží.cz, aby si dobili kredit a počítali s cca 5x vyšší útratou, než doposud. Dále aby si upravili feed, kterým posílají produkty do systému Zboží. Jsou zde drobné změny, které společně s dalšími informacemi najdete na této adrese: http://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/produktovy-list-novy/. Bohužel času už moc nezbývá, tak si pospěšte.

A můj osobní názor na věc?

Kdybych měl k celé věci říci své, tak jsem velmi rád, že se zboží.cz začíná vzpamatovávat a někdo na Seznam.cz pochopil jeho finanční potenciál. Mezitím co byli špička a kašlali na to, tak je rozválcovala Heureka, která dnes jede jak rozjetý vlak a nezastavuje. Chová se k e-shoperům jak největšímu póvlu a pokud máte obchod, nemáte vlastně možnost ji ignorovat, ať vám vadí jakkoliv mnoho. Kdo tam totiž není, jako by nebyl. Stejně tak by se to dalo povědět o certifikátu „Ověřeno zákazníky“ a dalších drobnostech.

Velmi si cením, že zboží konečně dodělalo trochu katalog. Nutno říci, že kategorie jsou trochu mimo (soudím podle mé domovské kategorie obuv, tedy svého oboru, jiné mohou být v pořádku), ale třeba to ještě doladí. Také budu moc rád (a zboží.cz fandím), když se povede dohnat Heureku a sesadit jí z postu jedničky, protože je to strašné zlo, kde se kašle na ty, kteří jim dávají peníze – na nás majitele e-shopů. To u seznamu zaplať pán bůh nikdy nebylo a doufám, že nebude. Snad se přerod v moderní aplikaci povede. Kéž by…

A co si myslíte o celém zbožovém businessu, zboží.cz a heureka.cz vy?

WordPress › Chyba