Domů > Marketing > Zboží.cz přechází na nový obchodní model

Zboží.cz přechází na nový obchodní model

Zboží.cz se v posledních dnech docela snaží. Nejen, že připravuje novou verzi, která je aktuálně k vidění na http://beta.zbozi.cz, ale v posledních hodinách a dnech oznamuje e-shopům, které zbozi.cz využívají, že se bude měnit obchodní model. 

Nutno říci, že aktuální komunikace změny obchodního modelu je mnohem lepší, než ta minulá. Pokud zavzpomínáme, tak je to cca jeden rok, kdy se po 3 měsících údajného informování, kterého se více než polovina e-shopů vůbec nevšimla a o změně nevěděla, spustil nový model, kdy kdo neplatil alespoň 20 haléřů za proklik, tak se jeho zboží v systému nezobrazovalo.

Poučilo se zboží.cz z minulé chyby?

Špatná komunikace změny před rokem pomohla mnoha obchodům, které si změny náhodou všimli (nebo jim zavolal obchodní zástupce, který pro ně dělá bannerové reklamy v síti Seznamu). Nastavili totiž minimální cenu za proklik ve výši 20 haléřů a na rozdíl od konkurence vytěžili z trafficu zboží.cz.

Nynější způsob sdělení, které chodí zapojeným e-shopům e-mailem, je totiž mnohem kultivovanější a lepší, než minule. Dokonce je v příloze připojen i návod ve formátu *.pdf, kde je poměrně stručně a jasně vše vysvětleno. Za to teamu Zboží.cz určitě můžeme zatleskat.

Co se tedy mění?

Nabízí se otázka, co se mění a jak to nyní bude. Můžeme si zrekapitulovat, že už více než rok se na zboží.cz zobrazují jen obchody, které platí alespoň 20 haléřů za jeden proklik. Nově se minimální částka za proklik razantně zvyšuje na 1 Kč bez DPH, což ovšem v kontextu mnohem vyššího konverzního poměru zbožových vyhledávačů proti jiným zdrojům návštěvnosti lze u drtivé většiny e-shopů zkousnout, protože se i tak jedná velmi často o nejlevnější kanál, který přivádí nové zákazníky.

Dále se podle informací mění možnost, že lze všechny položky jednotlivě označovat konkrétní aukční nabídkou za proklik, tzn. že nemusíte platit jen 1 Kč, ale můžete každému produktu ze své nabídky nastavit vlastní cenu. Například levnému produktu za 100 Kč ponecháte 1 Kč a u produktu za 10 000 Kč dáte za proklik 15,23 Kč. Bude to jen na vás. Nastavovat se má aukční cena ve feedu, který do Zboží.cz importujete.

Možnost efektivněji určovat cenu za proklik, stejně jako zvýšení ceny z 0,20 Kč na 1 Kč bez DPH je poměrně logický a dalo by se říci, že se zboží.cz inspirovalo od Heuréky, která tento model jede už delší dobu a dobře se ji (zejména finančně) osvědčil. Je to tedy logický krok i na straně Seznamu, který se snaží ze Zboží vyždímat co nejvíce.

Aukční nabídky tak trochu jinak

Nutno ale podotknout, že aukční cena prokliku není tak úplně, jak to je běžné, tedy alespoň podle dostupných informací. Mezitím co u aukčních nabídek zpravidla počítá systém cenu na základě toho, jaké jsou nabídky vašich konkurentů, tak zde to tak není. Běžně totiž můžete nabídnout za proklik 20 Kč a pokud další inzerent nabídne maximálně 10 Kč, tak vám systém napočítá ne 20 Kč, ale jen 10,10 Kč – jednoduše řečeno o minimální částku více, než je nabídka toho „za vámi“. Podle dostupných informací to tak na zboží.cz nebude. Jakmile řeknete, že dáte za proklik 20 Kč a ten za vámi jen 10 Kč, přeskočíte ho svojí nabídkou, o tom žádná, ale bude za proklik účtováno 20 Kč a ne nejnižší možná vyšší částka nadnabídku konkurenta.

Osobně si myslím, že to není zcela v pořádku, ale Seznam má právo to takto nastavit, řekne-li veřejně, že to tak je. Jediný problém vidím v tom, že se tato informace k moc lidem nedostane a většina si bude myslet, že to bude stejně, jako běžně… Pak se budou jen divit, co se to stalo s jejich kreditem. Buďte tedy opatrní, při nastavování svých nabídek.

Výsledky ze zboží i ve vyhledávání

Novinkou, která se bude určitě využívat je, že se výsledky ze zboží budou zobrazovat i ve výsledcích vyhledávání na Seznam.cz. Ne, že by se teď nezobrazovali, ale jejich formát byl „nic moc“. Osobně si myslím, že Seznam otestuje novější a větší formáty, které budou mít i více obrázku, aby byl vyšší proklik. Pravděpodobně se zde Seznam inspiroval Googlem, který má tzv. „produktové kampaně“. Opět si myslím, že je to dobrý krok.

Co je dobré vědět, tak že výsledky ze zboží.cz bude také možné dražit. Jednoduše dáte nabídku a buďto se do výsledků vyhledávání Seznamu před konkurencí procpete, nebo ne. Opět budete moci nastavovat cenu pro jednotlivé produkty různé ceny.

Závěrem

Doporučuji tedy všem, kteří mají obchod ve Zboží.cz, aby si dobili kredit a počítali s cca 5x vyšší útratou, než doposud. Dále aby si upravili feed, kterým posílají produkty do systému Zboží. Jsou zde drobné změny, které společně s dalšími informacemi najdete na této adrese: http://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/produktovy-list-novy/. Bohužel času už moc nezbývá, tak si pospěšte.

A můj osobní názor na věc?

Kdybych měl k celé věci říci své, tak jsem velmi rád, že se zboží.cz začíná vzpamatovávat a někdo na Seznam.cz pochopil jeho finanční potenciál. Mezitím co byli špička a kašlali na to, tak je rozválcovala Heureka, která dnes jede jak rozjetý vlak a nezastavuje. Chová se k e-shoperům jak největšímu póvlu a pokud máte obchod, nemáte vlastně možnost ji ignorovat, ať vám vadí jakkoliv mnoho. Kdo tam totiž není, jako by nebyl. Stejně tak by se to dalo povědět o certifikátu „Ověřeno zákazníky“ a dalších drobnostech.

Velmi si cením, že zboží konečně dodělalo trochu katalog. Nutno říci, že kategorie jsou trochu mimo (soudím podle mé domovské kategorie obuv, tedy svého oboru, jiné mohou být v pořádku), ale třeba to ještě doladí. Také budu moc rád (a zboží.cz fandím), když se povede dohnat Heureku a sesadit jí z postu jedničky, protože je to strašné zlo, kde se kašle na ty, kteří jim dávají peníze – na nás majitele e-shopů. To u seznamu zaplať pán bůh nikdy nebylo a doufám, že nebude. Snad se přerod v moderní aplikaci povede. Kéž by…

A co si myslíte o celém zbožovém businessu, zboží.cz a heureka.cz vy?



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

9 komentářů

  1. Milan Šmíd

    Dobrý den,

    rád bych doplnil informaci k:

    Běžně totiž můžete nabídnout za proklik 20 Kč a pokud další inzerent nabídne maximálně 10 Kč, tak vám systém napočítá ne 20 Kč, ale jen 10,10 Kč – jednoduše řečeno o minimální částku více, než je nabídka toho „za vámi“.

    Ano, takto to bude i nadále, tzn. vždy platí second-price i v aukci ve fulltextových výsledcích. Nikoli tedy pevná cena jak píšete, prosím tedy o opravení.

    Děkuji, Milan Šmíd Zboží.cz

    • Ing. Jan Kalianko

      Díky Milane, to je rozhodně potěšující informace, nicméně v mailech s informacemi, které jste zasílali zapojeným e-shopům, se tato informace, která je v článku obsažena, vyskytla. Nebylo by pro příště lepší napsat informace pro lidi, kterým aptří trochu srozumitelněji?

      • Milan Šmíd

        Děkuji Honzo za doplnění. I zde http://napoveda.seznam.cz/cz/zbozi/napoveda-pro-internetove-obchody/produktovy-list-novy/ píšeme že,

        Pokud si Subjekt nastaví maximální cenu za proklik, kterou je ochoten pro danou položku v produktu nebo fulltextu investovat, systém spočítá cenu prokliku, která je nutná k udržení na dané pozici (tzv. second-price).

        Takže nikdy nebude účtovaná plná cena.

        V informacích pro klienty šel tento odkaz také v a přiloženém dokumentu jsme vysvětlovali jednotlivé kroky ke správnému nastavení. Jinak ohledně ceníků a prokliku, vše v naší nápovědě.

        Milan

  2. Martin Andrus

    Názor mám takový, eshop který má konverzní poměr 150-200 prokliků za den s průměrem 3-5 objednávek denně to může zabalit 😉 a to mluvím o středních shopech, co menší shopy s objednávkou 1-2 denně a to je dost eshopů kteří jsou na zbozi.cz napojeni z 80% tržeb. Když si spočítám 200proklikůX1(bezDPH)X30-31dníVměsíci=6000,- 😀 není to trošku moc, vždyť je to jako nájem kamenného krámku, kdo může měsíčně vyhodit jen 5-6.000 měsíčně oknem za jeden zbožový srovnávač? i kdyby to přineslo stejný počet zakazníků jako před tím?? Navíc Heuréka nabízí stále jako jedna z mála vyhledávání ve Fulltextu ZDARMA pro všechny eshopy, zbozi.cz se může jít zahrabat! Zdá se mi to spíš jako okrádání podnikatelů s eshop bussinessem… nenasytné zbozi.cz a seznam.cz neví kde nahrabat! Nestačí předražené sreality a další tyto jejich extra vyhledávače? Jediné pozitivum na konec je fakt, že se konečně ze zbozi.cz oddělí zrno od plev. PS.: A vy pane s obuvnickým eshopem se na nové zbozi.cz netěšte. Spíše zde napište pravdu o vašem denním prokliku a kolik mesíčně za tyto seznamácké „novinky“ doplatíte…

    • Ing. Jan Kalianko

      Martine, cítím z tvého komentáře jistou zášť a proto moje odpověď bude jen stručná.

      Malé e-shopy mají prostě smůlu. Když někdo dělá e-shop s nulovou marží, nemá dnes moc šancí. Tím vysvětlení. A já se na nové zboží těším a netajím se s tím. A náš denní proklik je ze zbožových vyhledávačů velmi rentabilní, nicméně konkrétní číslo lidem se záští, jako jste vy, do ruky bohužel nepatří. Číslo tedy nesdělím. MOhl by nám ho někdo závidět.

  3. Martin Andrus

    a ještě poznámečka: rád bych viděl toho blázna který dá za proklik 20Kč … opakuji: PROKLIK to neznamená že ten dotyčný co klikne si to zboží taky koupí 😀 …. takže co? Jsou to jednoduché počty.. když vy říkáte 20Kč za proklik, kolik lidí na Vaše boty se zboži.cz klikne než si je ráčí koupit? OK budeme brát cca: 10prokliků*20Kč(bezDPH)=200,-(242,-sDPH) /// cena BOT = 1000,- (když to přeženu) … velkoobchodní cena bot? 779,- ///////////// = výdělek? Nebo mě prosím poučte, ať jsem v počtech a VOC více orientovaný.

    • Ing. Jan Kalianko

      Jsou i sektory, kde se v PPC dává za proklik více než 100 Kč, takže neposuzujte podle svého oboru a své obchodní politiky. Někdo jde i za hranice možného, protože to může uplatit a má takovou strategii.

      PS: Marže na zboží je opět číslo, které lidem, jako jste vy, s odpuštěním sdělovat nebudu.

  4. Pavel Kozojed

    Vážený pane Kalianko, zrekapitulovali jsme vaše nové ceny a z administrace vyšlo následující. Vaše služba zdražila od 1.10 přibližně 10x. Dříve jsme měli náklady cca 10Kč na jednu objednávku, nyní 108Kč za jednu objednávku. Když si vezmu, že průměrná marže je na objednávce cca 200-300Kč, tak provize pro vás je cca 50% z naší marže. Toto není normální a někdo u vás to tedy hrubě přepískl. Co z toho plyne. Zakázat zobrazovat na zbozi.cz nejlépe všechny položky cca pod 5000Kč, a velice dobře si rozmyslet, co se má na váš srovnávač exportovat a co ne. Chudáci zákazníci, kteří budou chodit na zbozi.cz.

    • Ing. Jan Kalianko

      Pavle, Pavle… Musel jsem komentář několikrát přečíst, aby mi došlo, jak to myslíte. Nakonec jsem to pochopil tak, že si myslíte, že jsem ve Zboží.cz nějak zainteresován. Mohu Vás ujistit, že skutečně se zboží.cz NIC SPOLEČNÉHO NEMÁM. Nebudu-li počítat, že naše firma tam má účet a inzeruje.

      Fakt, že se zvedly náklady – ano zvedly. Ale když píšete, že je to 50% vaší marže, co je na tom špatně! Já bych ti rád ještě pogratuloval, protože je to super.
      Pokud si myslíš, že je to špatně, tak mi prosím řekni, kolik máš náklady na ostatní marketingové kanály a popovídáme si, které z nich jsou levnější.. Myslím, že jich moc nebude.

      Pojďme si o tom popovídat, budu jen rád.

      PS: A nespojuj mě prosím se zbožím nebo jejich změnami. Jsem fyzická osoba, která s nimi nemá nic společného.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge