Domů > Testy > TEST: Jak jsou na tom české pay-per-post systémy?

TEST: Jak jsou na tom české pay-per-post systémy?

Linkbuilding, nebo-li tvoření zpětných odkazů na vlastní web, v našem případě e-shop, je jedna z klasických metod marketingu a posilování pozic ve výsledcích vyhledávání. Linkbuilding má mnoho podob a jedna z nich je nákup placených článků, které se o vás zmiňují a to včetně odkazů na Váš web/eshop.

Tato forma linkbuildingu a jedna z nejčistších, nicméně v ideálním světě (podle vyhledávačů) bychom neměli dělat ani to. Velkou výhodou je, že odkazy na web jsou z tématického textu, z konkrétních frází týkajících se koncového obsahu a hlavně se tváří jako zcela přirozené. Tedy ve většině případů.

Systémy na nakoupení článků tu jsou… Dva…

V ČR máme nyní asi jen dva funkční systémy pro nákup článků – říká se jim „Pay-per-post“ (platba za publikování) systémy. Ale i dva je lepší, než stav před cca 3 lety, kdy zde byl jediný – PlaCla.cz. Ta aktuálně stále funguje a daleko za ní se drží zuby nehty Copywriting.cz. Dříve tu býval např. článek.cz, KUPčlánek.cz, PayPost.cz (změnil se na copywriting.cz), ale trh vše sám zredukoval a to i poté, co KUPčlánek.cz koupil jeden ze spolumajitelů PlaCla.cz a zavřel ho jako nežádoucí konkurenci. Od té doby PlaCla.cz nemá prakticky konkurenta. Je to ale na škodu?

PR články, aneb co byste o nich měli vědět

Úvod do pay-per-post systémů

Na to, jestli je tento stav dostačující odpovídat nechci. Chci mé čtenáře připravit na to, co je čeká, vrhnou-li se do používání těchto dvou systémů.

Jako dřívější provozovatel KUPčlánek.cz mám do oboru velmi dobrý náhled a znám ho i z druhé strany. Dobře vím, že největším problémem pay-per-post systémů je kvalita nabízených webů. Proč? Protože se v systémech vyskytuje několik velkých hráčů /zpravidla jednotlivců nebo jednotlivců kryjících se za společnost/, kteří mají desítky a mnohdy i stovky webů, které jsou vytvořeny a provozovány „jen“ pro pay-per-post systémy. To znamená, že většina článků na webu je sepsaných pro inzerenty z takových systémů a hodnota takového webu je jak pro vyhledávače, tak samotné čtenáře ve většině případů mizivá. Není totiž hlavním cílem dělat obsah pro lidi, aby na web chodili a četli ho, ale pro inzerenty, aby v nich byli odkazy… Takovým webů já (a mnoho dalších) říkám „PR weby“. Budu tento výraz používat i nadále.

Co by mělo být smyslem nákupu článků

Mnoho lidí vidí v nákupu článků „jen“ zpětné odkazy. Ano, je to jedna z hodnot, ale podstatou jakéhokoliv nakoupeného článku by mělo být ještě něco důležitějšího – a to je přímá návštěvnost z něj!

Ano, je to tak. Pokud někde publikujete PR článek (a je jedno, jestli je to malý webík, nebo Novinky.cz), hlavním cílem by mělo být vytvoření obsahu, který lidé budou číst (ideálně i sdílet dále) a odkazy v článku je navedou na Váš web, kde se třeba rozhodnou koupit. Pokud toto PR článek dokáže, je správně pojatý a takové články by měl chtít každý.

Ovšem jak už jsem naznačil – na PR weby prakticky nikdo nechodí a dostanou se tam občas jen nějací zbloudilci z vyhledávání na zcela longtailové fráze. Váš článek na takových PR webech uvidí pouze vyhledávač (pokud u něj není web už zablokován) a několik málo lidí za rok. Řádově zpravidla desítky…

Takže vrátíme-li se zpět, tak z článku budou mít „hodnotu“ pouze odkazy, protože skoro nikomu o vás neřekne a nikoho k vám přímo nepřivede. A opět je veřejně známé, že weby, které mají velké množství odkazů (tzv. link-farmy) nemají vyhledávače rády a když je přímo nepenalizují, tak jim přikládají zpravidla velmi malou hodnotu.

Ve výsledku tak nakoupíte levně článek, který nikdo nebude číst, nikoho nepřivede a ve výsledku ani ty zpětné odkazy k ničemu moc nebudou… A tím se ztrácí celý smysl nákupu takových článků.

Jaký je tedy cíl a co mám chtít

Podle mého názoru je cílem PR článků (jakýchkoliv) čtenost, přivedení přímých návštěvníků/zákazníků a získání odkazů. Všechny tyto 3 věci. Jakmile nějaká z nich chybí, je to jako kdybyste si chtěli koupit koně bez nohy a jezdit na něm…

Test 2 největších českých pay-per-post systémů

Věřím, že jsem dostatečně vysvětlil, jaké články byste měli chtít a které mají a nemají smysl… A protože i já jsem věděl co chci, udělal jsem 3 testovací poptávky na obou největších systémech – PlaCla.cz a Copywriting.cz.

Poptávka obyčejných „PR webů“

Moje první poptávka byla ta nejobyčejnější, která jde zadat. Zahrál jsem si na člověka, který chce „jen“ zpětné odkazy a hledá co nejlevnější možnost, jak je dostat. Poptal jsem na obou systémech to samé – článek pro nově vzniklý web, kde chci 1 normostranu textu o tématu daného webu + 1-2 odkazy na libovolně zvolené kategorie webu a 2-3 odkazy na libovolný detail produktu. Jedinou mojí podmínkou bylo, aby se mi hlásili POUZE tématické weby, to proto, že odkazy z netématických webů mají mnohem menší (někdo tvrdí, že prakticky žádnou) váhu.

PlaCla.cz

Hned po zadání poptávky mi do několika minut začaly chodit nabídky, což beru jako velmi pozitivní. Dále také beru jako pozitivní, že na moji poptávku reagovalo přes 130 webů. Co ovšem byl velký problém, tak nečtení poptávky ze strany majitelů webů. Jasně bylo v poptávce definováno tématické zaměření a jeho nutnost, ale i přes to mi chodila hromada nabídek z webů o zdravotnictví, miminkách apod. a to i přes to, že jsem chtěl propagovat nábytek.

Více jak 70% webů bylo zcela mimo téma, tj. nesplňovalo zadání poptávky! A nikomu to vůbec nevadilo… Prostě to zkusili a mě tím jen přibyla práce. To mi hodně vadilo a je to na PlaCla.cz velký problém. Druhým velmi zásadním problémem byly velmi předražené nabídky – poptával jsem jakékoliv webu za minimální cenu systému (320 Kč). Fakt, že mi přicházely dražší nabídky (některé i za 4000 Kč a více) mi nevadí, zejména pak nabídne-li mi takový článek web, který je kvalitní, obsahově hodnotný a daný článek hodnotu prostě má (zejména na čtenosti a přímé návštěvnosti, která se očekává). Zklamáním pro mě ale bylo, že jsem měl nabídky za 700 – 1500 Kč i od mnoha PR webů s obsahem o ničem a návštěvnosti nula nic… Jejich majitelé pravděpodobně spoléhali na vysoký Page-rank a S-rank, což jsou metriky, které nic neříkají (zejména, když se page-rank už asi 2 roky neaktualizoval) a jsou jen pozůstatkem doby.

Mám-li PlaCla shrnout, tak jsem ve výsledku nakoupit 12 článků po 320 Kč (3 výjimky za 354 Kč, 395 Kč a 489 Kč) z PR webů, které měli alespoň zaměření, které jsou požadoval, tj. nábytek, domácnost, dům a zahrada apod. Více jak 110 nabídek jsem musel ale odmítnou. Cca 70% z nich pro nesplnění podmínek poptávky (netématičnost) = ztráta času pro mě, zbytek pak pro vysokou cenu zpravidla neodpovídající kvalitě.

Pro poptávku pr webů bych PlaCla.cz dal školní známku 2-.

Copywriting.cz

Zadal jsem tu samou poptávku a přihlásilo se mi webů, že bych je spočítal na prstech. Všechny jsem odmítl z obdobných důvodů – netématičnost, předraženost atd. Dokonce se mi zde nabídli v pár případech i ty samé weby jako na PlaCla.cz a vtipné je, že i když má copywriting.cz menší provizi za zprostředkování služby, tak byly dražší.

Pro poptávku pr webů bych Copywriting.cz dal školní známku 5. Nenalezl jsem tam nic, co bych mohl vybrat.

Poptávka osobních blogů pro napsání osobní zkušenosti

Druhá poptávka byla přímo nazvána, cituji „Poptávka POUZE PRO OSOBNÍ blogy„, to proto, abych eliminoval fakt, že hlupáci nečtou text a nabízejí svůj web (což o něčem také svědčí). Do poptávky jsem jasně uvedl, co požaduji a znovu zdůraznil, že mi nevadí zaplatit více peněz (dal bych klidně i 2 000 Kč za článek), ale chci aby člověk napsal o osobní zkušenosti jak si zakoupil boty a buď že byl spokojen a sedli, nebo že je vracel a měl poštovné zpět zdarma, peníze druhý den na účtu atd. Prostě to, co se u nákupu na SvětBot.cz děje běžně. Nabízel jsem možnost zdarma objednat obuv, vyfotit se s ní a vrátit atd. Prostě pro blogery super nabídka!

A jak to dopadlo?

PlaCla.cz

Opět chvíli po zadání poptávky začali chodit nabídky. Bylo jich o něco méně, takže taktika nacpat to do názvu trochu zabrala, ale ne to úplně. Nebudu to moc rozepisovat, ale výsledek byl takový, že mi NIKDO nenabídl žádný osobní blog (ani za vyšší částku, než jsem byl ochoten dát) a přišlo mi několik (tedy méně než v minulém pokusu) nabídek, který byly zcela irelevantní. Vzhledem k tomu, že jsem chtěl POUZE osobní blogy, považoval jsem za irelevantní jakýkoliv magazín či PR web… Nevybral jsem nic, protože žádný blog nabídnut nebyl. A to jsem ani netrval na blogu o módě. Měli šanci i pánové s jakýmkoliv jiným tématem osobního blogu, ale prostě nic…

Za poptávku osobních blogů bych PlaCla.cz dal školní známku 5. Žádný osobní blog tam prostě není (nebo nechce psát).

Copywriting.cz

Opět jsem zadal nachlup stejnou poptávku i zde. I nadpis byl zcela stejný… A výsledek? 8 zcela irelevantních nabídek – žádný blog. Více to netřeba rozebírat.

Za poptávku osobních blogů bych Copywriting.cz dal školní známku 5. Opět žádný nabídnutý blog.

A třetí poptávka – tentokrát na tématické magazíny

U této poptávky bude stěžejní slovo „magazíny“ – mnoho PR webů se v těchto systémech nazývá magazínem a hranice mezi nimi je tenká. Co já považuji za PR web jsem už ale vysvětlil výše.

Nadpis/název poptávky byl opět vymezen – jasně uvedeno, že chci magazíny a témata – protože se to u poptávky blogů osvědčilo. Název byl, cituji „Pouze pro TÉMATICKÉ MAGAZÍNY – ženy, muži, móda a obuv!„.

Požadoval jsem článek o obuvi „dle vlastního výběru“ a článek o ní. Povolil jsem použití fotek z webu atd. Požadoval jsem nějaký odkaz, info o možnosti vrácení, výměny, odložené platby do 20. ledna atd. Nic složitého.

PlaCla.cz

PlaCla.cz opět rychlé reakce. Celkem asi pět desítek nabídek. Musel jsem vyškrtat hromadu pr webů, které ze sebe dělali magazíny, ač nejsou a pak pár (asi 20-30%) zcela netématických webů. Na stranu jsem si dal 14 nabídek na článek v celkové hodnotě kolem 20 tisíc Kč. Jsou tam nabídky od 350 Kč do několik tisíc Kč za článek. Až budu mít chvíli, projdu weby důkladněji (zde hledám kvalitu, ne jako u první poptávku „cokoliv“) a počítám, že cca 10 z těch 14ti potvrdím.

Zde PlaCla.cz poměrně překvapila (proti předchozím zkušenostem), ale stále mě otravovala hromada nerelevantních nabídek

Za poptávku tématických magazínů bych PlaCla.cz dal školní známku 3. (a to jsem opravdu hodný, možná spíše 3-)

Copywriting.cz

Na druhém portálu jsem opět opakoval scénář – stejná poptávka atd. Výsledkem byly celé 3 nabídky z nichž ani jedna relevantní = opět jen ztráta času.

Za poptávku tématických magazínů bych PlaCla.cz dal školní známku 5.

 

Shrnutí PlaCla.cz vs. Copywriting.cz

PlaCla.cz je živá ale je plná odpadu, který fakt nakupovat nechcete. V mých 3 poptávkových testech dostala známky 2-, 5 a 3. Což je průměrem známka 3-. A to by i souhlasila. Když chcete obětovat hromadu času, abyste našli jehlu v kupce sena, tak na PlaCla.cz a to ještě budete potřebovat štěstí. Stejně tak pokud chcete jen odkazy a je vám jedno, že nakupujete největší odpad, který vám skoro k ničemu není, pak je PlaCla.cz také vhodná. Pokud ale chcete kvalitu, hledejte jinde, tu zde nenajdete jako běžný inzerent.

Copywriting.cz je mrtvý a pro mě je rozhraní i dost nepřehledné. Dostat se do poptávek chce fištróna a myslím, že se tam mnoho lidí ani nedostane. Systém se pohřbil sám a o tom svědčí i tři pětky, které ode mě systém dostal. Copywriting.cz tedy doporučit nemohu vůbec k ničemu. Vyhněte se mu, je to ztráta času.

 

A co si o pay-per-post systémech myslíte vy? Napište mi to do komentářů…

WordPress › Chyba