Domů > Marketing > SEO je pro klienty magické slovo. Bohužel ale neví, co jim ve výsledku přinese!

SEO je pro klienty magické slovo. Bohužel ale neví, co jim ve výsledku přinese!

V posledních týdnech, poté co jsem vydal e-shop knihu, se při konzultacích setkávám čím dál častěji s méně zkušenými klienty. Je to zejména díky nabízené konzultaci zdarma, kterou ke knize přidávám jako bonus, nicméně i mě tyto konzultace mnoho přináší. Daří se mi chápat přístup a potřeby i těch úplných začátečníků a to je dobrou zkušeností o pro mě.

V tomto článku se podíváme na chápání pojmu SEO již zmíněných méně zkušených online podnikatelů. Když se ptám klienta, na čem by si přál zapracovat, tak snad bez výjimky dostanu odpověď „Na tom SEO, to bych potřeboval“. Samozřejmě to chápu, protože pozice ve vyhledávačích jsou důležité, ale začnu-li se ptát dál, dostávám občas až neuvěřitelné odpovědi.

Nejvíce mě vždy uzemní odpovědi na otázku: Co si majitelé obchodů myslí, že jim SEO přinese? Ano, někteří stojí nohama na zemi a jsou schopni odpovědět něco ve smyslu „lepší pozice ve vyhledávání“, ale mnoho z nich mi často řekne:

Seo mi přinese mnoho nových nákupů za pár investovaných korun.

Nerad bych někomu bral iluze, ale SEO znamená ve volnějším překladu do češtiny „optimalizace pro vyhledávače„. To ve výsledku znamená, že můžete optimalizovat na dvou místech – jedno je na vašem webu (tzv. on-page seo) a to druhé je vše, co se děje mimo váš web (tzv. off-page seo). Většina klientů bohužel neví, že se dá SEO takto rozdělit a proto když už se dostaneme k optimalizaci, ač často doporučuji začít něčím jiným (to si rozebereme dále), a začnu-li jim říkat, co by měli oni sami na webu změnit, aby e-shop optimalizovali pro vyhledávače, koukají na mě jak na někoho, kdo se jim snad zdá. Velká část klientů nemůže pochopit, že mi platí za to, abych jim „kecal“ do toho, co mají na webu oni sami změnit…

Pomineme-li, že klientům vadí, že jim říkám, co mají změnit, tak ji také v mnoha případech vadí, že musejí něco dělat sami a že jim to neudělám já. Nechci se nikoho dotknout, ale nemám-li přístup k administraci e-shopu, tak nic nezměním. Zároveň to není zcela moje práce, ale to zabíháme už někam zcela jinam.

Zpět k samotné optimalizaci – v mnoha případech se také setkávám bohužel s obchody, kterým bych na místo SEO doporučil nejprve zapracovat na něčem zcela jiném. Část klientů si to nechá vysvětlit a na základě rozumných argumentů se nakonec pustíme třeba do optimalizace obchodu z pohledu použitelnosti. Takové klienty mám rád. Jdou zamnou, protože chtějí s e-shopem pomoci a já jim jasně říkám, co by mělo předcházet, aby „to seo“ mělo nějaký efekt. Pak jsou klienti, kteří si vedou svoje jak zaseklá deska a takové klienty bohužel musím odmítat s tím, že pro ně nejsem schopen dostatečně efektivně pracovat. Je pro mě morálně přípustnější klienta odmítnout, než abych pro něj dělal něco, o čem jsem přesvědčený, že to pro něho nemá aktuálně smysl dělat.

Samotné SEO totiž není pro e-shop samospásné. A to je i podstata, co bych chtěl tímto článkem říci. Optimalizovat pro vyhledávače v domění, že se obchod obratem nastartuje a začne generovat závratné zisky, je nesmysl. Bohužel. Také bych byl rád, kdyby to tak fungovalo. E-shop je komplexní věc a i když se vám povede na něj dostat hromadu návštěvníků, tak nemusí být vyhráno. Jednak proto, že se i SEO dá udělat relativně špatně – mám na mysli například cílení na nesmyslné (např. obecné) fráze nebo irelevantní návštěvníky, ale hlavně proto, že uděláme-li SEO dobře a web bude nepoužitelný, zákazníci nebudou schopni projít nákupním procesem, nebo dokonce se leknou hned, jakmile přijdou a raději hned odejdou, tak můžete mít SEO sebe lepší a bude v koncovém efektu k ničemu. Přivést návštěvníka je šlechetná a správně věc, ale ještě je potřeba ho umět v zákazníka proměnit.

Proto bych chtěl všem čtenářům promluvit do duše – nemyslete si prosím, že SEO je samospásné a že jen SEO postaví váš obchod na nohy. Je potřeba zapracovat i na zbytku obchodu, přesně jak říká heslo v hlavičce tohoto mého webu „E-shop je potřeba dělat komplexně…„. Nechtějte jen to své vysněné SEO v domnění, že se vše změní. Možná se vám zvýší návštěvnost a o něco i nákupy, ale šlo by to udělat lépe a zároveň s vyšší a rychlejší návratností celé investice!



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

3 komentáře

  1. Heh, zrovna mám rozepsaný článek na stejné téma. Klienti si často myslí, že SEO všechno spasí. Přitom SEO zvyšuje konverzní poměr jen okrajově (větší účinek je u dobrých mikrostránek vytvořených na základě klíčovky). Pozice jsou důležité, ale samy o sobě jsou k ničemu.

    • Ing. Jan Kalianko

      Jo jo, včera dlaší klient, co chtěl SEO a v druhém mailu „…jen na vysvětlení, někde jsme chytili pojem SEO, tak jsme ho používali… samozřejmě souhlasíme s tím, co si nám navrhnul…“

      A Dobře udělané SEO zvyšuje návštěvnost – pokud se udělá opravdu dobře (třeba jako se nám povedlo v září na SvětBot.cz), tak přinese mnoho návštěvnosti i z obecných frází, na které jsme třeba ani necílili a tím přijde „hromada lidí“. Konverzní poměr nám ve výsledku zůstal stejný, ale jen proto, že jako následek byla méně relevantní návštěvnost zadarmo. Proto to nevadí. Hlavní je, že obraty stouply více jak 3x.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v klient, konzultace, použitelnost webu
Založil jsem web e-shop konzultant

Dnešním dnem jsem spustil tento web eshopkonzultant.cz. Jeho úkoly jsou...

Zavřít