Domů > Marketing > ZAMYŠLENÍ: Proč SEO nabízí kde kdo, třeba i web designér nebo deváťák ze základní školy?

ZAMYŠLENÍ: Proč SEO nabízí kde kdo, třeba i web designér nebo deváťák ze základní školy?

SEO je asi jedno z nejmagičtějších „slov“ pro majitele prakticky jakýchkoliv internetových stránek. Když kdokoliv přijde, že by něco po mě jako konzultantovi něco chtěl, tak je to v drtivé většině případů „to SEO“. Nakonec se zpravidla ale dopracujeme k tomu, že SEO nebude jen to jediné, co klient chce, a děláme z velké části i na jiných věcech.

A zde se asi objevuje ten základní problém, proč skoro každý kdo má ruce a nohy může nabízet služby SEO konzultanta. Je po něm totiž velká poptávka. A i v tomto případě trh funguje, takže kde je poptávka, vzniká i nabídka.

Poptávka je zejména po levném řešení

Poptávka je tedy velmi vysoká, ale málo kdo je ochoten za kvalitní služby zaplatit. Ať už proto, že na to nemá, nebo jednoduše nechce mít. V takových případech jdou kvalitní konzultanti a zkušení lidé stranou a přicházejí na řadu mágové a šamani, jak se jim s oblibou někdy říká. Jsou to zpravidla lidé, kteří o SEO moc nevědí, pouze si někde přečetli pár článků a pojali přesvědčení, že jsou už odborníci. Dokáží pak nabízet práci za pár korun (tedy v porovnání s hodinovou sazbou špičkových lidí v oboru), ovšem výsledný poměr cena/výkon je i tak mnohem horší.

Mnoho takových „nízkonákladových konzultantů“ nabízí i dnes věci, za které by si zasloužili proplesknout. Budu-li jmenovat neznámější, tak například: registrace do tisíců katalogů, nucení klienta vyplňovat meta keywords, komentářový spam anebo třeba nákupy milionů patičkových odkazů ze zcela irelevantních webů. Připojíme-li k tomu absolutní nesmysl zvaný GARANCE POZIC VE VYHLEDÁVAČÍCH, musí už snad být každému, kdo o SEO alespoň něco ví, že to nemůže být nikdy v pořádku. A proč?

Pro ty, kteří netuší, co je v uvedených „taktikách“ špatně uvedu drobné odůvodnění:

  • Registrace do tisíců katalogů – tento způsob registrací se dělal dříve, kdy měl každý zpětný odkaz nějakou váhu. Dnes již vyhledávače pokročili a umějí tyto tzv. „link farmy“ identifikovat a odkazy z nich ignorovat. V některých případech mohou vést takové katalogové odkazy i k penalizaci, tedy vám mohou uškodit. Registraci do katalogů bych doporučil tak cca do 8-10 v ČR, více ne. A to mluvím o opravdu kvalitních katalozích typu firmy.cz nebo pagerank.cz.
  • Vyplňování meta keywords v hlavičce webu – toto je jeden z nejznámějších faktů v oblasti SEO, ale i přes to všechno se stále setkávám s lidmi, co tvrdí, že to smysl má. Tak tedy znovu pro všechny – META KEYWORDS už asi 8 let nemají žádnou váhu ani smysl. Proč? Je to opět pozůstatek dob dávných, kdy vyhledávače měly mnohem jednodušší algoritmy a nedostatek výpočetního výkonu. Keywords tehdy měla být klíčová slova charakterizující obsah stránky. Vyhledávače je našetli a na daná slovní spojení věděli, že mají zobrazovat danou stránku. Postupem času (a to už hodně dávno) však začalo výpočetního výkonu přibývat, algoritmy se zlepšily a vyhledávače začaly procházet celý text na stránce. V tu chvíli přestaly vyhledávače tato klíčová slova registrovat a začaly pracovat s tím, co skutečně na stránce je. Tím byla klíčová slova pohřbena nadobro. Pokud tedy někdo tvrdí, ať je vyplňujete, je to očividně úplný amatér a vezměte nohy na ramena.
  • Komentářový spam – Svého času velmi dobře fungovala praktika, kdy jste dohledali weby s vaším tématem a pod články jste napsali komentáře s odkazy na váš web/eshop. Fungovalo to proto, že jste odkazovali ze stránky s relevantních obsahem a nachytali-li jste takových článků hodně, určitě vám to pomohlo. Jak ale plyne čas, i tato praktika vyhledávačům neuniká, všímají si, že tak lidé tvoří umělé odkazy a bojují proti ní. Seznam.cz to zatím moc neumí, Google ano. A výsledkem je, že takové odkazové portfolio se začíná stávat nežádoucím a můžete z něj získat ne prospěch a lepší pozice, ale opět penalizaci.
  • Miliony zpětných odkazů z patiček netematických webů – mluvit o tom, že vyhledávače umí dnes již pochopit, že odkazy na každé stránce webu nejsou doporučením, ale koupenou reklamou, asi nemusíme. Algoritmy se zlepšují a umí pochopit i takto koupený nebo vyměněný odkaz. A opět se to vyhledávačům nelíbí, proto v lepším případě tyto odkazy jen ignorují, v horším případě za takové odkazy i penalizují. Je to opět zakázaná technika, jako mnoho dalších, a platit někomu za to, že to pro vás bude dělat je vlastně sebevražda.
  • Garance pozic na určité výrazy – věc, kterou „miluji“ ze všeho nejvíce – garance. Může mi někdo vysvětlit, jak chcete garantovat něco, co je z principu nemožné? Bavme se nyní o Google. Ten umí vyhledávání tzv. personalizovat = že upravuje výsledky vyhledávání na hledané dotazy podle toho, kam na internetu chodíte a jak se online chováte. V praxi to znamená, že já uvidím na stejný vyhledávaný dotaz jiné výsledky, než třeba vy. A jak má tohle někdo garantovat, když se to garantovat už z principu nedá? Samozřejmě, může to být akorát tak podvod, nic jiného…

A s podobnými sliby, garancemi a taktikami bychom mohli pokračovat ještě dlouho…

Proč tedy SEO dělá dneska kde kdo?

SEO dělá mnoho lidí a to právě proto, že ho majitelé webů chtějí. Navíc ho chtějí levně a tak platí každému, kdo jim něco slíbí. Je jim jedno, jak toho dosáhne, nebo zda toho vůbec dosáhne… A právě proto můžete třeba na webtrhu narazit na lidi, kteří nemají ještě hotovou ani ZŠ nebo jsou třeba „grafici“ a dělají SEO… Osobně doporučuji dát od takových lidí ruce pryč a SEO raději nedělat, než ho dělat špatně. Je určitě lepší našetřit peníze a pak je utratit efektivně, než je vyházet postupně za nesmysly. Když už budete vybírat někoho, od koho budete SEO chtít, vyberte si skutečně slušné a známé konzultanty, jinak pravděpodobně nedopadnete nejlépe.

A jak je to se SEO balíčky u tvůrců webu?

Osobně nechápu lidi vytvářející weby, kterým musíte připlatit za „SEO balíček“. Z mého pohledu je to takto: Když jsem člověk nebo firma tvořící weby a dělám svoji práci pořádně, tak dělám weby tak, aby byly pro klienta přínosné a ne aby mi klient připlácel za něco, co je dle mého soukromého názoru základ webu a co bych měl dostat automaticky. Mám na mysli balíčky, kdy si koupíte „základní web“ a k němu „SEO modul“. Ten zpravidla umí nějaké on-page drobnosti, které jsou ale pro web zásadní. Stejně tak je to třeba u firemních webů – připlatíte si SEO a budete mít „optimalizovaný web“. Prakticky to je minimum práce a pokud někdo prodává takové balíčky navíc, tak je to podle mě jen ukázka toho, že buď chce klienty obírat na jejich neznalosti, nebo okrádat na něčem, co web mám mít automaticky… Zamyslete se nad tím, a to ať už jste majitel webu, programátor nebo obchoďák z firmy prodávající weby jak na běžícím páse…

A co ještě pár žalostných případů z praxe?

A na závěr tohoto smutného článku o stavu „SEO mágů“ v zemích českých si dovolím jeden příklad za všechny, který vás možná rozesměje, ale po hlubším zamyšlení je spíše k pláči.

Nedávno za mnou přišel jeden klient, který chtěl pozvednout e-shop. Ocenil jsem mu analýzu klíčových slov a analýzu změn webu na necelých 20 tis. Kč. Klientovi se cena asi zdála moc vysoká a tak přestal komunikovat. Občas se to takto stává a neřešil jsem to. Za 4 měsíce se mi klient ozval znovu, že by chtěl pomoci, ale teď už opravdu. Nakonec z něj vypadlo, že to, co jsem mu navrhnul, pro něj bylo moc drahé a tak šel na webtrh, poptal „to samé“ a nakoupil analýzu klíčových slov + „balík změn webu“ za 7 500 Kč od někoho neznámého a bez referencí.

Co z toho vzniklo? Výsledkem byla „analýza klíčových slov“, která měla 1 stránku formátu A4 a byly na ní 4 screeny hledanosti ze Seznam.cz. Celkově práce tak na 15 minut maximálně. Návrhy na změnu webu byly 2 odstavce, celkem asi půl stránky A4, kde nebylo nic podstatného ani použitelného. Klient musel zaplatit předem a pak dostal do mailu zmíněné… Nakonec pochopil, že 7 500 Kč vyhodil a objednal práci ode mě.

U mě dostal jak kvalitní klasifikační analýzu klíčových slov, tak i návrhy na změny struktury webu, menu, nadpisů, filtrů a dalších… Na rozdíl od prvního amatéra jsem nad webem strávil kolem 30 hodin odborné práce a klient dostal skutečně smysluplný výstup. Nakonec uznal, že chyboval a ještě mi hodně děkoval…

A jaký je závěr?

Dávejte si pozor, abyste nešetřili zbytečně tam, kde nemáte. Neznamená to, že byste si měli vybrat jednoznačně a jen mě, ale že byste měli nad výběrem nejen SEO konzultanta přemýšlet.

WordPress › Chyba