Domů > Marketing > ZAMYŠLENÍ: Proč SEO nabízí kde kdo, třeba i web designér nebo deváťák ze základní školy?

ZAMYŠLENÍ: Proč SEO nabízí kde kdo, třeba i web designér nebo deváťák ze základní školy?

SEO je asi jedno z nejmagičtějších „slov“ pro majitele prakticky jakýchkoliv internetových stránek. Když kdokoliv přijde, že by něco po mě jako konzultantovi něco chtěl, tak je to v drtivé většině případů „to SEO“. Nakonec se zpravidla ale dopracujeme k tomu, že SEO nebude jen to jediné, co klient chce, a děláme z velké části i na jiných věcech.

A zde se asi objevuje ten základní problém, proč skoro každý kdo má ruce a nohy může nabízet služby SEO konzultanta. Je po něm totiž velká poptávka. A i v tomto případě trh funguje, takže kde je poptávka, vzniká i nabídka.

Poptávka je zejména po levném řešení

Poptávka je tedy velmi vysoká, ale málo kdo je ochoten za kvalitní služby zaplatit. Ať už proto, že na to nemá, nebo jednoduše nechce mít. V takových případech jdou kvalitní konzultanti a zkušení lidé stranou a přicházejí na řadu mágové a šamani, jak se jim s oblibou někdy říká. Jsou to zpravidla lidé, kteří o SEO moc nevědí, pouze si někde přečetli pár článků a pojali přesvědčení, že jsou už odborníci. Dokáží pak nabízet práci za pár korun (tedy v porovnání s hodinovou sazbou špičkových lidí v oboru), ovšem výsledný poměr cena/výkon je i tak mnohem horší.

Mnoho takových „nízkonákladových konzultantů“ nabízí i dnes věci, za které by si zasloužili proplesknout. Budu-li jmenovat neznámější, tak například: registrace do tisíců katalogů, nucení klienta vyplňovat meta keywords, komentářový spam anebo třeba nákupy milionů patičkových odkazů ze zcela irelevantních webů. Připojíme-li k tomu absolutní nesmysl zvaný GARANCE POZIC VE VYHLEDÁVAČÍCH, musí už snad být každému, kdo o SEO alespoň něco ví, že to nemůže být nikdy v pořádku. A proč?

Pro ty, kteří netuší, co je v uvedených „taktikách“ špatně uvedu drobné odůvodnění:

  • Registrace do tisíců katalogů – tento způsob registrací se dělal dříve, kdy měl každý zpětný odkaz nějakou váhu. Dnes již vyhledávače pokročili a umějí tyto tzv. „link farmy“ identifikovat a odkazy z nich ignorovat. V některých případech mohou vést takové katalogové odkazy i k penalizaci, tedy vám mohou uškodit. Registraci do katalogů bych doporučil tak cca do 8-10 v ČR, více ne. A to mluvím o opravdu kvalitních katalozích typu firmy.cz nebo pagerank.cz.
  • Vyplňování meta keywords v hlavičce webu – toto je jeden z nejznámějších faktů v oblasti SEO, ale i přes to všechno se stále setkávám s lidmi, co tvrdí, že to smysl má. Tak tedy znovu pro všechny – META KEYWORDS už asi 8 let nemají žádnou váhu ani smysl. Proč? Je to opět pozůstatek dob dávných, kdy vyhledávače měly mnohem jednodušší algoritmy a nedostatek výpočetního výkonu. Keywords tehdy měla být klíčová slova charakterizující obsah stránky. Vyhledávače je našetli a na daná slovní spojení věděli, že mají zobrazovat danou stránku. Postupem času (a to už hodně dávno) však začalo výpočetního výkonu přibývat, algoritmy se zlepšily a vyhledávače začaly procházet celý text na stránce. V tu chvíli přestaly vyhledávače tato klíčová slova registrovat a začaly pracovat s tím, co skutečně na stránce je. Tím byla klíčová slova pohřbena nadobro. Pokud tedy někdo tvrdí, ať je vyplňujete, je to očividně úplný amatér a vezměte nohy na ramena.
  • Komentářový spam – Svého času velmi dobře fungovala praktika, kdy jste dohledali weby s vaším tématem a pod články jste napsali komentáře s odkazy na váš web/eshop. Fungovalo to proto, že jste odkazovali ze stránky s relevantních obsahem a nachytali-li jste takových článků hodně, určitě vám to pomohlo. Jak ale plyne čas, i tato praktika vyhledávačům neuniká, všímají si, že tak lidé tvoří umělé odkazy a bojují proti ní. Seznam.cz to zatím moc neumí, Google ano. A výsledkem je, že takové odkazové portfolio se začíná stávat nežádoucím a můžete z něj získat ne prospěch a lepší pozice, ale opět penalizaci.
  • Miliony zpětných odkazů z patiček netematických webů – mluvit o tom, že vyhledávače umí dnes již pochopit, že odkazy na každé stránce webu nejsou doporučením, ale koupenou reklamou, asi nemusíme. Algoritmy se zlepšují a umí pochopit i takto koupený nebo vyměněný odkaz. A opět se to vyhledávačům nelíbí, proto v lepším případě tyto odkazy jen ignorují, v horším případě za takové odkazy i penalizují. Je to opět zakázaná technika, jako mnoho dalších, a platit někomu za to, že to pro vás bude dělat je vlastně sebevražda.
  • Garance pozic na určité výrazy – věc, kterou „miluji“ ze všeho nejvíce – garance. Může mi někdo vysvětlit, jak chcete garantovat něco, co je z principu nemožné? Bavme se nyní o Google. Ten umí vyhledávání tzv. personalizovat = že upravuje výsledky vyhledávání na hledané dotazy podle toho, kam na internetu chodíte a jak se online chováte. V praxi to znamená, že já uvidím na stejný vyhledávaný dotaz jiné výsledky, než třeba vy. A jak má tohle někdo garantovat, když se to garantovat už z principu nedá? Samozřejmě, může to být akorát tak podvod, nic jiného…

A s podobnými sliby, garancemi a taktikami bychom mohli pokračovat ještě dlouho…

Proč tedy SEO dělá dneska kde kdo?

SEO dělá mnoho lidí a to právě proto, že ho majitelé webů chtějí. Navíc ho chtějí levně a tak platí každému, kdo jim něco slíbí. Je jim jedno, jak toho dosáhne, nebo zda toho vůbec dosáhne… A právě proto můžete třeba na webtrhu narazit na lidi, kteří nemají ještě hotovou ani ZŠ nebo jsou třeba „grafici“ a dělají SEO… Osobně doporučuji dát od takových lidí ruce pryč a SEO raději nedělat, než ho dělat špatně. Je určitě lepší našetřit peníze a pak je utratit efektivně, než je vyházet postupně za nesmysly. Když už budete vybírat někoho, od koho budete SEO chtít, vyberte si skutečně slušné a známé konzultanty, jinak pravděpodobně nedopadnete nejlépe.

A jak je to se SEO balíčky u tvůrců webu?

Osobně nechápu lidi vytvářející weby, kterým musíte připlatit za „SEO balíček“. Z mého pohledu je to takto: Když jsem člověk nebo firma tvořící weby a dělám svoji práci pořádně, tak dělám weby tak, aby byly pro klienta přínosné a ne aby mi klient připlácel za něco, co je dle mého soukromého názoru základ webu a co bych měl dostat automaticky. Mám na mysli balíčky, kdy si koupíte „základní web“ a k němu „SEO modul“. Ten zpravidla umí nějaké on-page drobnosti, které jsou ale pro web zásadní. Stejně tak je to třeba u firemních webů – připlatíte si SEO a budete mít „optimalizovaný web“. Prakticky to je minimum práce a pokud někdo prodává takové balíčky navíc, tak je to podle mě jen ukázka toho, že buď chce klienty obírat na jejich neznalosti, nebo okrádat na něčem, co web mám mít automaticky… Zamyslete se nad tím, a to ať už jste majitel webu, programátor nebo obchoďák z firmy prodávající weby jak na běžícím páse…

A co ještě pár žalostných případů z praxe?

A na závěr tohoto smutného článku o stavu „SEO mágů“ v zemích českých si dovolím jeden příklad za všechny, který vás možná rozesměje, ale po hlubším zamyšlení je spíše k pláči.

Nedávno za mnou přišel jeden klient, který chtěl pozvednout e-shop. Ocenil jsem mu analýzu klíčových slov a analýzu změn webu na necelých 20 tis. Kč. Klientovi se cena asi zdála moc vysoká a tak přestal komunikovat. Občas se to takto stává a neřešil jsem to. Za 4 měsíce se mi klient ozval znovu, že by chtěl pomoci, ale teď už opravdu. Nakonec z něj vypadlo, že to, co jsem mu navrhnul, pro něj bylo moc drahé a tak šel na webtrh, poptal „to samé“ a nakoupil analýzu klíčových slov + „balík změn webu“ za 7 500 Kč od někoho neznámého a bez referencí.

Co z toho vzniklo? Výsledkem byla „analýza klíčových slov“, která měla 1 stránku formátu A4 a byly na ní 4 screeny hledanosti ze Seznam.cz. Celkově práce tak na 15 minut maximálně. Návrhy na změnu webu byly 2 odstavce, celkem asi půl stránky A4, kde nebylo nic podstatného ani použitelného. Klient musel zaplatit předem a pak dostal do mailu zmíněné… Nakonec pochopil, že 7 500 Kč vyhodil a objednal práci ode mě.

U mě dostal jak kvalitní klasifikační analýzu klíčových slov, tak i návrhy na změny struktury webu, menu, nadpisů, filtrů a dalších… Na rozdíl od prvního amatéra jsem nad webem strávil kolem 30 hodin odborné práce a klient dostal skutečně smysluplný výstup. Nakonec uznal, že chyboval a ještě mi hodně děkoval…

A jaký je závěr?

Dávejte si pozor, abyste nešetřili zbytečně tam, kde nemáte. Neznamená to, že byste si měli vybrat jednoznačně a jen mě, ale že byste měli nad výběrem nejen SEO konzultanta přemýšlet.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

12 komentářů

  1. Lukáš Ondráček

    Pěkný den, s doporučením pagerank.cz to myslíte vážně? V dávných dobách byl tento web označován za nebezpečnou link farmu. Změnilo se něco? V tomto oboru se již nějakou dobu nepohybuji, proto mě to zarazilo a zajímá mě to. Jinak děkuji za pěkný článek. Lukáš.

    • Ing. Jan Kalianko

      Lukáši, ano myslím. Dříve to byla linkfarma, nicméně dost se na něm zapracovalo a je to jeden z těch lepších katalogů… Není v TOP 3, to určitě ne, ale mezi ty, které bych ještě doporučil patří. A to nepíši proto, že ho aktuálně vlastním (považuji za slušné to zde uvést, máme-li tento web rozebírat). Brzy ho asi vlastnit nebudu, to jen na vysvětlení.
      Takže i tak platí co jsem napsal – katalogy všeobecně raději ne (pokud nevíte které skutečně ano) anebo jen těch pár kvalitních a více ne. Rozhodně ne služby typu „registruji vás do 500 CZ a 230 SK katalogů za 500 Kč“ – to jsou určitě vyhozené peníze a ještě je zaděláno na pořádný průšvih.

  2. nu, služby pana Kalianka velmi doporučuji, jelikož vše co Vám zhotoví – ať se jedná o analýzu webu, nebo analýzu klíčových slov, Vám dá dle mě velmi podrobně, pečlivě popíše, doporučí a je to. Dokonce i podloží reálnými čísly, neslibuje Vám 1000% zvýšení obratů a návštěvnosti. Zkrátka nám přišlo, co nám pan Kalianko doporučil, že má logiku a svůj smysl.

    • Ing. Jan Kalianko

      Děkuji za doporučení.

      Pro ostatní vysvětlení – pan Tulačka je dlouhodobý klient, se kterým jsme ladili jak samotný web, tak jsme dělali klasifikační analýzu klíčových slov a z ní návrh nového rozřazení do kategorií, struktury shopu, nadpisy atd… Byli jsme trochu limitováni eshopovým řešením, ale zvládli jsme hodně práce a to i díky zapálení klienta. Podívejte se sami na http://www.dj-obchod.eu. Pravděpodobně časem napíši zde nějakou studii podloženou daty z Google Analytics.

  3. zdravím, článek v principu správný, mám stejný názor. Avšak z článku zavání malá dávka „ranního ega“, trochu zbrzdit tu pýchu by neuškodilo.
    jb

    • Ing. Jan Kalianko

      Jane, pokud se ti zdá v článku trocha ega, tak je to možné, ač to já osobně tolik nepociťuji a není to hlavním smyslem článku. Smyslem je ukázat, že SEO se má dělat pořádně a nebo raději vůbec. Fakt, že jsem přiložil příklad z praxe (zde asi bereš to ego), beru pro článek jako přínos pro čtenáře ve formě podložení fakty, nikoliv jako „svoje mistrování“. Klidně přidejte do komentářů i své příhody z praxe, budu jen rád…

  4. Problém je taky v přístupu samotných zadavatelů, kteří si koupí SEO služby a mají představu, že už pro to nemusí hnout prstem a všechno pojede.
    Nechápou, že SEO by mělo být především součástí procesů firmy – dělat ho přirozeně. A konzultant by měl kromě „technických věcí – on page/off page“ pomoci i s vybudováním právě takových procesů/postupů.

    • Ing. Jan Kalianko

      Plně souhlas Eriku, ale zde je opět na místě aktivní přístup kvalitního konzultanta, který by měl klientovi vysvětlit, jak „se to bude dělat“. Je to součástí jeho práce. Přece jen je odborník konzultant a ne klient. A proto jde klient za konzultantem.

  5. Webtržníci jsou fajn a známý příklad, ale přece jenom, pokud klient je dobrý hospodář a předpokládám, že má zkušenosti a selský rozum, tak i když to (vždycky) chce levně nebo téměř zadarmo, měli by ho zarazit nulové reference, výsledky a ostaní signály, které Webrtžníci mají. Ještě horší mi přijde, když SEO dělá agentura, která dává klientovi punc jakési kvality v podobě argumentů obchodního zástupce a značky, ale ve skutečnosti tam nikdo v podstatě SEO nedělá, protože těžko můžete nad poctivou analýzou strávit 30 hodin, když rozpočet klienta jde na provize, provoz firmy, kanceláře atd. atd. Neříkám, že bych do toho raději šel s Webtržníkem, ale ideální mi přijde freelancer s dobrým self PR, referencemi atd. než agenutra.
    Martin Vinš recently posted…Rozhovor s Jakubem Maškem o volných nohách, klientech a inspiraciMy Profile

  6. Dlouho jsem nad těmi SEO balíčky u tvůrců webu jakožto příplatkové služby uvažoval. Standardně nějaký ten „SEO balíček“ je vždy námi dodávaného řešení – neděláme WordPress ale SEO je pro mě technický standard, který redakční systém prostě musí mít.

    Co ale, když někdo dělá weby na WordPressu? Dnes jsem narazil na článek http://blog.bloxxter.cz/vyber-nejlepsich-seo-pluginu-wordcamp-praha/ – no představa že instaluju 50 WP pluginů, asi bych si za to nechal zaplatit jako příplatkovou službu 🙂

    Samozřejmě otázka je, na kolik s tím klienta, který netuší o co jde, zatěžovat a nepromítnout to rovnou do konečné ceny.

    • Ing. Jan Kalianko

      Instalovat je hračka, to je na 2 kliky, navíc budeš-li to dělat pravidelně, tak je budeš mít staženy a jen je budeš kopírovat s úvodní instalací WP, to je detail, horší pak bude ale nastavení. I tak si ale myslím, že pluginů nebude hodně ale necháš tam jeden nebo dva a celkově to není více než 15 minut práce..

  7. No tak s tím pagerank.cz taky nevimnevim 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v jak to nedělat, konzultant, šamani
Založil jsem web e-shop konzultant

Dnešním dnem jsem spustil tento web eshopkonzultant.cz. Jeho úkoly jsou...

Zavřít