Domů > Případové studie > Případová studie: Testování textů tlačítek na SvětBot.cz

Případová studie: Testování textů tlačítek na SvětBot.cz

Dlouho už slibuji další případovou studii a vím to. Pro samou práci ale nezbývá moc času na psaní, budu to muset napravit. Tentokrát přináším něco krátkého, ale myslím, že docela zajímavého – studii textů na tlačítkách na e-shopu.

Co mě ke studii vedlo

Ze zahraničí známe několik ukázkových studií, ve kterých se testovali texty, které nejvíce fungují na tlačítkách v e-shopech. Zpravidla v nich vychází případy jako „Add to cart“ (přidat do košíku) jako nejlepší.

Zahraničí ovšem nejsou Čechy a co platí tam nemusí platit (a zpravidla ani neplatí) u nás. A protože sice některé obchody a konzultanti texty tlačítek údajně již testovali, ale veřejně pokud vím nikdy výsledky neprezentoval, rozhodl jsem se to změnit.

Kdo mě zná, tak ví, že dlouhodobě kritizuji praxi, kdy si všichni drží svá data a nikdo nechce říci, co změřil, co to přineslo atd. Nevím čeho se bojí, ale to je na delší debatu. Rozhodně tuto praxi chci změnit a nejlepší je jít příkladem.

Studie samotná

Kdysi dávno, když jsme e-shop začínali tvořit jsme v nevědomosti sami od sebe řekli, že když v zahraničí funguji „add to cart“, tak my dáme „vložit do košíku“ a bude to ok. A tak jsme několik let měli na e-shopu toto originální tlačítko:

orig-vlozit-do-kosiku

A abychom si to nyní konečně ověřili, zavedli jsme A/B test, kde jsme jako originální variantu nechali původní tlačítko, jako variantu 1 jsme dalo tlačítko „Přidat do košíku“, graficky zde:

var1-prodat-do-kosiku

a jako variantu 2 pak text tlačítka „koupit“, který se v ČR používá také poměrně hodně:

var2-koupit

Výsledky testů

Už od začátku měření vypadaly výsledky poměrně jednoznačně, nicméně vím, že z prvních čísel se nedá nic usuzovat. Měřili jsme tedy další dobu, na statistickou správnost zhruba 98,2 % a výsledky jednotlivých variant vypadají následovně:

vysledky-bez-poctu

V testu jsme měřili 2 cíle – nákupy a přidání zboží do košíku. Originální varianta (Vložit do košíku) vyšla nejlépe. Varianta 1 (Přidat do košíku) měla mírný pokles – na nákupech o 1,1 %, na přidávání do košíku o 6,2 %. Jako nejhorší se ukázala v ČR asi nejvíce používaná varianta s textem „KOUPIT“, která měla pokles nákupů o 5,5 % a přidání do košíku celkem o 10 % oproti originální variantě.

Závěr

V našem případě fungovala nejlépe originální varianta a proto jsme ji na e-shopu ponechali.

Zároveň mě osobně trochu překvapilo, že i texty takto ne zcela moc odlišné na tlačítkách mohou mít takový vliv na nákupy, je to až k nevíře. A to se bavíme jen o jehle v kupce sena – vezměte si, kolik podobných prvků na svém e-shopu máte…

V neposlední řadě – nepřebírejte tento výsledek jako dogma, které musí platit všude! Může to na vašem e-shopu být zcela jiné. Testujte, vyhodnocujte a upravujte na základě výsledků testování!

A pokud na to sami nestačíte a i přesto byste rádi svůj e-shop vyladili, zkuste se podívat na moji nabídku a případně mě kontaktovat. Uvidíme, co s tím budeme umět udělat.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

6 komentářů

  1. Perfektní případovka, díky za ni 🙂

  2. David Řezáč

    Díky za případovku! S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků o použitelnosti webu ke vzdělávání:
    www affilo .cz/clanek/zobrazit/25/

  3. Dívám se na to a dává to smysl.
    Už jsem to chtěl u sebe měnit. Mám tam: objednat.
    Pak jsem se pro inspiraci podíval na Alzu a Mall a paradoxně Alza má koupit a Mall přidat do košíku 🙂

    Je možné že by to netestovali?
    To by bylo divné.

    • U Mall bych se nedivil ničemu. Ti mají za sebou takové průšvihy, že bych se u nich fakt nedivil. Alza nevím. A nikdo neříká, že tam má být to či ono, ale je lepší si to sám otestovat. V každém konkrétním případě to může mít různý vliv a smysl.

  4. Za mě musím říct, že je to tak minimální rozdíl, že bych se neodvážil přisoudit to lepší UX variantě. Dle mě to je standartní odchylka. Zvláště byz napsání toho, na jakém vzorku bylo provedeno.

    • U všech testů se počítá tzv. „statistická přesnost“, do které vstupuje větší či menší množství proměnných, z nichž hlavní jsou počet návštěvníků a počet splnění cíle… Vše vylo měřeno na statistickou přesnost 98 % a více. Výsledek je vypovídající a není to standardní odchylka.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v A/B test, copywriting, případová studie, studie, světbot.cz
VIDEO: Záznam z BarCamp Ostrava – Uživatelská testování moderních e-shopů a webů

Dnes, v předvánočním čase, bych tento příspěvek odlehčil. Nikdo nechce...

Případová studie: Publikováno na Marketing festival 2014 – „Call-to-action pruhy“ na SvětBot.cz

V neděli 2.11.2014 jsem na Marketing festivalu 2014 prezentoval následující...

Zavřít