Domů > Marketing > Potřebujete k vytvoření textů na webu copywritera nebo je vám k ničemu?

Potřebujete k vytvoření textů na webu copywritera nebo je vám k ničemu?

Tento článek se bude věnovat zamyšlení, zda potřebujete pro svůj web (ať už firemní, osobní nebo třeba e-shop) copywritera, který vám napíše texy. Předpokládám, že si opět přečtu mnoho kritiky od amatérských copywriterů, stejně jako tomu bylo u mého článku, který se věnoval OpenSource řešení pro e-shop. Po zmíněném článku mi přišlo několik reakcí od lidí, kteří OpenSource řešení instalují a vydělávají na něm, že bych tohle psát neměl, že je to poškozuje. Rád bych všem vysvětlil, že nikomu nehaním business, ale že píši své názory na danou problematiku a každý ať s nimi naloží, jak chce.

Nyní již ale k dnešnímu tématu – copywriting. Někdo možná neví, co si pod slovem „copywriter“ vlastně představit. Ve stručnosti je to člověk, co píše texty, jen si neříká česky „textař“, ale vznešeně copywriter. Úvodem je nutno říci, že proti těmto lidem nemám vůbec nic a dokonce proti nim nejsem vůbec zaujatý.

Stav trhu s copywritingem

Trh v ČR je na jednu stranu malý, na tu druhou zase dost velký. Hlavní co je ale na první pohled zřejmé, tak že je mnohonásobný převis nabídky nad poptávkou. To vidím jako velký problém, tedy z odborného hlediska, ne z toho finančního. Copywriterem se dneska nazývá vlastně každý, kdo se rozhodl, že začne na internetu psát texty a články a vydělá na tom. Začínají s tím už třeba dvanáctileté děti a za monitorem je dokonce ani neodhalíte. To bych ovšem neviděl jako největší problém. Problém je v tom, že takovému „copywriterovi“ stačí, aby o sobě řekl, že prostě copywriter je a může se za něj vydávat.

Nemusí prakticky umět nic, nemusí mít slohové kvality ani jazykové znalosti… Narazil jsem už i na takové, kteří v článku na 1 NS (pozn. NS = normostrana – 1800 znaků včetně mezer – jedná se o typickou míru zadávanou u psaní) byli schopni nasekat i více než 10 chyb. A není to bohužel výjimkou.

Na „copy-trhu“ je tedy neskutečný převis a díky tomu je velký problém narazit na skutečně kvalitního člověka. Jednak narážíte s odpuštěním na trouby, kteří neumí pravopis, neumí postavit slovosled věty a v neposlední řadě, když už i toto zvládnou, tak jejich texty jsou jen splácanina obecných keců a nemají ani hlavu ani patu… Nekvalitních lidí je dle mého odhadu něco mezi 70 a 90 %, což napovídá, že vybrat bude těžké.

Cenově je to ještě větší džungle. Pamatuji doby, kdy byl levný text za 50 Kč za 1 NS. Dnes lze na fórech typu Webtrh najít i nabídky typu „Napíši texty za reference (pozn. tedy zdarma) nebo za 20-30 Kč“. Zde vyvstává otázka – skutečně bude někdo kvalitní psát texty za 20 nebo 30 Kč za 1 normostranu? Odpověď je samozřejmě, že ne! Na druhou stranu znám zase copywritery, které nazývám „střední třídou“. Ti dělají za 150-300 Kč za 1NS. Tam už by se dalo říci, že by to měla být kvalita, ale opět bez ukázkových textů nikoho takového nechtějte. Cena totiž nikdy nic neurčuje. Je pak ještě sorta copíků, kteří se samozvaně řadí mezi „top“ a ti píší třeba za 1-2 tis. Kč za 1 NS. Těm se prosím vyhněte za každou cenu. I kdyby psali nejlepší texty na světě, tak tomu jejich cena neodpovídá. A to ani, když Vám budou cpát kecy o tom, jak udělají analýzu klíčových slov a kdo ví co ještě.

Jak by měl ve skutečnosti copywriter pracovat?

Copywriter je člověk, který by měl napsat kvalitní texty. Pod slovním spojením „kvalitní text“ si každý asi představí něco jiného, nicméně já osobně bych to specifikoval tak, že:

Kvalitní text je text, který má hlavu a patu, je odborně správně napsaný, čtivý, úměrně dlouhý a gramaticky a stylisticky bezchybný.

Pokud má text vypadat takto, musí pro to být následující předpoklady:

  • Copywriter se musí v oboru, o kterém píše článek/text, velmi dobře orientovat a mít z daného oboru dobré znalosti. Pokud to není jeho přímý obor, musí se před napsáním textu strávit někdy až několik hodin času nastudováním dané problematiky.
  • Copywriter musí mít výborné jazykové znalosti – tím myslím pravopis a stylistiku.
  • Copywriter musí mít na psaní dar a musí ho to bavit, ne si tím chtít jen vydělat lehko nějaké peníze, protože nic jiného neumí.

Takže shenu-li to, tak textař musí obor dobře znát, nebo ho kvalitně nastudovat. To se vám u lidí za 30 Kč za 1 NS nikdy nestane. U lidí za 100-200 Kč jen občas… Je otázkou na koho narazíte a jak si vyberete. Rozhodně to nebude tak lehké, jak to může na první pohled vypadat.

Co když nejsem s prací copywritera spokojen(a)?

Pokud si vyberete a budete zadávat, snažte se zadání co nejvíce specifikovat. „Čtivost“ a podobné se specifikují jen velmi obtížně, ale pokud máte odbornější článek, tak je dobré určit, co může obsahovat a co naopak nesmí.

Pokud dostanete odevzdanou práci a nejste s ní spokojeni, pamatujte na to, že vy jste zákazník a vy platíte. Hoďte práci copywriterovi klidně na hlavu a jasně specifikujte chyby. Nebojte se text vrátit klidně i několikrát. Pokud platíte, měl  by výsledek odpovídat zadání.

Mnohdy se /zejména u pisálká za 20-50 Kč/ setkáte s reakcí na připomínky typu „to teda ne, já to napsal, tak ty plať“ nebo ještě horší. Reagují tak zpravidla amatéři, kteří si na 10 minut sedli a bez rozmyslu něco „napatlali“ dohromady jen proto, aby měli nějaké peníze a víc je to nezajímá. S takovými lidmi se pak dál ani nebavte, nemá to totiž smysl. Ztratíte tím jen nervy a čas. Lepší je zadat tu samou práci někomu jinému.

Mám si najínat copywritera nebo ne?

Pokud si budete copywritera vybírat, chtějte reference (již napsané texty) a podle nich si vyberte, to je poloviční záruka úspěchu. V této části bych se ovšem chtěl raději zamyslet nad tím, zda copywritera vůbec potřebujete.

Všichni, co copywriting dělají vám vždy budou tvrdit, že se bez nich neobejdete a že je nejlepší je najmout a nechat si napsat texty od nich, protože oni jsou profíci a ví, co tam napsat. Na druhou stranu – kdo jiný rozumí vašemu businessu lépe než vy sami? Pokud máte e-shop s relativně odborným zaměřením, tak jak vám může napsat někdo cizí bez znalostí oboru dobré texty? Neříkám, že to není možné, ale třeba opět příklad ode mě – obuv. Dříve jsem dlouze hledal copywritery, aby mi otextovali kategorie se zbožím. Přece napsat text o kozačkách nemůže pro ženskou co je roky nosí být tak těžké. Opak byl ale pravdou. Vyzkoušel jsem několik copywriterek, za různé ceny, dal jim velmi specifické zadání a i přes to jsem se setkával s obecnými kecy nebo skoro opsanými texty od konkurence, kterou jsem dával jako příklad. Poté, co jsem dostal asi osmý text, který byl nepoužitelný jsem se na hledání vykašlal a začal si psát texty sám. Říkají přesně to, co chci, vystihují přesně co je potřeba a umí dobře a kvalitně popsat zboží. Nejsem žádný copywriter ani nic podobného. Sloh mi sice vždy šel, nicméně jsem silný dyslektik, takže pravopis trochu vázne, nicméně nad texty se stačí zamyslet, co vlastně chci napsat, a mám je pak za pár minut…

Stručně shrnuto – kdybych na začátku nehledal a neztrácel čas s „copywritery“, tak jsem si místo toho ztraceného času zvládnl otextovat cca 20 kategorií a přesně podle představ.

Vy se tedy rozhodněte, zda si nedokážete napsat texty sami. Pokud se do toho pustíte, rozmyslete se, co by měl text říkat… Rozhodně neposlouchejte ty, kteří budou trvdit, že se bez copywriterů nikdy neobejdete a jak jsou to ti nejlepší z nejlepších….

Závěrem k copywriterům

Ať už si budete texty dělat sami nebo někoho najímat, dobře si rozmyslete co děláte. Budete-li najímat někoho, chtějte znát jeho odborné znalosti nebo si nechte třeba napsat jeden vzorový text zdarma na ukázku. Solidní copywriter to udělá. Amatér vás pošle kamsi… Plaťte jen za 100 % práci, protože jen tak to přestane děti co nic neumí bavit (nedostanou-li některé zakázky pro odfláknutí zaplaceny) a nebudou dělat v tomto oboru jen bordel.

Pokud budete vybírat, tak doporučuji vždy na základě předložených textů, které daný člověk psal. Kdo nemá reference, je jak ruská ruleta. U referencí si skutečně ověřte, že je daný člověk psal. Už jsem se setkal i s lidmi, kteří mi tvrdili, že něco psali a já osobně znal skutečné autory textů…

A pokud budete chtít hledat, doporučuji se vyhnout fórům typu webtrh nebo webdeal – sice tam podáte poptávku a máte sto odpovědí za pár korun, ale vyselektovat dobré lidi je skoro nemožné. Aktuálně jsou tu systémy jako KUPčlánek.cz, Copywriteři.cz nebo Copywriting.cz, kde se dají lidé potkat a jde tam najít i jejich reference…

Ať už budete vybírat jakkoliv, tak přeji hodně štěstí!



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

6 komentářů

  1. Ahoj, uplně nesouhlasím s tím, že nejsi schopný sehnat rozumě kvalitní textaře na webtrhu. Mám vesměs dobré zkušenosti. Zadám konkrétní poptávku na texty z daného tématu, přečtu si pár odstavců jejich práce a vyberu nejlepší poměr kvalita/cena.
    Také doporučuji dát textaři nějakou svou ukázkovou představu, jak by měli texty vyznívat a z čeho čerpat odborné informace.

  2. Doporučuji najmout agenturu, která se o vše postará:) Obvykle má svoje copywritery, případně díky kontaktům rychle zajistit další, obvykle rychle váme „kam šáhnout“. Navíc ručí za kvalitu dodaných textů, mají nějakou štábní kulturu a procházejí korekturou.

    Jinak jsem dnes procházel ty „copywritery“ na copywriting.cz a to je tedy pěkný materiál 🙂 Jak v nejnižší cenové relaci tak výše.
    To jsou snad lidi rekrutovaní z lidé.cz ne? 🙂 Jako inzerent/zadavatel bych si tím tedy procházet nechtěl.

    • Ing. Jan Kalianko

      Krásná reklama Honzo… Zapomněl si říci, že si to klient zase docela zaplatí, ale souhlasím s tebou ohledně úrovně nabídek na „copywriting.cz“. Je to ale škoda, systém mohl mít dobrý potenciál.

      • Omlouvám se, nebylo to zamýšleno jako reklama, ale takto bych dnes už postupoval, nežli podstupovat podobné peripetie. A ano, klient si připlatí a nebo se musí připravit, že nad tím stráví nemálo času a výsledek bude nejistý.

        Vím, kolik to dalo času vybrat vhodné lidi a následně si je vychovat. Měla to býžt spíše souhlasná reakce nad současným stavem „copywritingu“ v Česku.

      • Ing. Jan Kalianko

        🙂 To bylo samozřejmě myšleno s nadsázkou… Ve své podstatě máš pravdu, ale na to si každý musí přijít sám. Najít slušného copíka je prostě problém…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v copywriting, lidé, textaři, texty
10 základních charakterových vlastností člověka a jak je využít pro e-shop

Každý člověk je individualita a originál, ovšem je podvědomé chování,...

Zavřít