Domů > Komentáře > Porušuje Alza.cz a další stovky e-shopů předraženou dobírkou zákony?

Porušuje Alza.cz a další stovky e-shopů předraženou dobírkou zákony?

K dnešnímu příspěvku mě přinutil top hráč českého trhu Alza.cz. Bohužel se bude jednat o zamyšlení, které má podle mého osobního názoru na svém konci výsledek, že je porušován zákon. Pojďme se na to podívat trochu podrobněji a předložit si několik argumentů.

O co jde?

Ve své podstatě jde o poplatek, který e-shopy (nejen alza.cz) účtují za dobírku při zasílání zásilek svým zákazníkům. Zmínění český top e-shop totiž účtuje celých 60 Kč jako poplatek za dobírku u jedné zásilky. Nejde o to, zda je to málo, nebo hodně, ale o to, že tím porušuje pravděpodobně zákon.

Poplatek za dobírku 60 Kč - Zdroj: košík na www.alza.cz

Poplatek za dobírku 60 Kč – Zdroj: košík na www.alza.cz

Jak je vidět na obrázku, tak dobírka je účtována ve výši 60 Kč a to u jakéhokoliv způsobu dopravy.

Co se tím porušuje?

Takto vysoká částka je nesmyslná a není ničím podložená. Navíc odporuje Zákonu o ochraně spotřebitele č.634/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů, konkrétně § 3 odst. 2, který konkrétně zní:

Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají.

Zde asi může vzniknout diskuze, zda je dobírka platební metodou, ale dle mého osobního názoru je. Vykazuje totiž všechny znaky platební metody – je to poplatek za určitou službu, která se týká vybrání a doručení hotovosti při doručení zásilky. Poplatek je přímo za tuto službu, takže se dle mého názoru dá považovat za platební metodu stejnou, jako je třeba platba kartou. Někdo možná může mít jiný právní výklad, ale osobně se přikláním k tomuto a jak vyznělo na několika právních setkáních APEKu, i tato organizace se staví k výkladu, že dobírka je považována za platební metodu. Jen bych dodal, že neměla by-li být dobírka platební metodou, tak si neumím představit, co by to mělo být.

Jaké jsou ve skutečnosti náklady na dobírku?

Pokud zákon stanovuje, že smí obchodník účtovat jen poplatky, které odpovídají jeho nákladům, tak jaké tyto náklady mohou být? U České pošty, která má jasně daný a neměnný ceník, je dobírka 30 Kč (+ musí být připočítáno soukromým subjektem DPH), tedy s DPH je to 36,30 Kč. Dále je pak možno uvažovat poplatek za přijetí platby na účet, nicméně u takto velkých společností si nedokáži představit, že by někdo z managementu takové bankovní poplatky toleroval a že by jim jakákoliv banka nedala individuální plán s nulovými poplatky. Takže u pošty je náklad 36,30 Kč. Další opodstatněné náklady mě jako provozovatele e-shopu nenapadají a osobně zastávám názor, že ani nemohou reálně být.

U přepravních společností je to ještě „lepší“. Soukromí dopravci nemají striktní ceník jako státní podnik a ceny se nastavují individuálně. Už našemu středně většímu e-shopu SvětBot.cz nabízejí soukromí přepravci poplatky za výběr dobírky v rozmezí 12-15 Kč + DPH. Dokáži si představit, že u giganta o kterém se bavíme může být cena kolem 6-10 Kč za jednu dobírku. V takovém případě je „přeplatek“ mnohem větší, než u pošty.

Abych to shrnul – účtuje-li se 60 Kč a náklad je 36,30 Kč, dochází k neoprávněnému obohacení 23,70 Kč ze strany obchodu u přepravce Česká pošta a budeme-li trochu spekulovat a počítat, že takto velký e-shop má dobírku za 10 Kč (možná i méně), což je s DPH 12,10 Kč, tak je rozdíl mezi účtovanou a skutečnou cenou u soukromých přepravních společností 47,90 Kč nebo více.

Kolik se na tom vydělá?

Předpokládám, že hlavním motivátorem k neúměrnému navýšení ceny je jednak nepopularita dobírky mezi obchodníky, ale také možnost na poplatku vydělat. Pokud budeme počítat, že konkrétně Alza.cz denně vyexpeduje cca 10 000 zásilek, jak sama na několika místech uvádí, dále pak budeme počítat, že 50 % z nich půjde na dobírku, máme zde potenciál 5 000 zásilek, na kterých se „dá vydělat“.

V modelovém výpočtu počítejme, že 50 % z těchto zásilek půjde poštou a 50 % přepravními společnostmi. Osobně si myslím, že přepravní společnosti budou mít větší podíl, ale upozorňuji, že bych spekuloval a tato data nemám.

Takže pojďme si udělat modelový výpočet:

  • Pošta: 2500 zásilek x 23,70 Kč = 59 250 Kč
  • Přepravní společnosti: 2500 zásilek x 47,90 Kč = 119 750 Kč

Co je celkem (dle modelového výpočtu) 179 000 Kč s DPH každý den, tedy 147 933,88 Kč bez DPH. To dělá týdně 1 035 537,16 Kč bez DPH, měsíčně 4,4 mil. Kč bez DPH a ročně skoro 54 mil. Kč bez DPH. Osobně si myslím, že pokud ČOI může udělit pokutu jen několik málo milionů (při prvním prohřešku je to vždy max. stovky tisíc), tak se taková taktika opravdu vyplatí!

A jak je na tom zbytek trhu?

Musím přiznat, že po zjištění, kolik účtuje Alza.cz jsem prošel top české e-shopy (vzal jsem top e-shopy z ankety Shop Roku 2013) a nikde jinde jsem tak zásadní nadsazení cen nezaznamenal. Většina obchodů má poplatek 39 Kč, který je u přepravních společností nadsazen, ale je ještě asi v normě. Dokonce mnoho obchodů dává dobírku zcela zdarma, což mě osobně dost překvapilo a čest jim za to.

Celkově se ale objevují i e-shopy, které mají 49 Kč za dobírku, což je samo o sobě už také hodně a také to porušuje zmíněný zákon.

Jak se tomu bránit?

Dalo by se říci, že je nejjednodušší u takových obchodů nenakupovat, ale to v některých případech prostě nejde a i s přemrštěnou cenou dobírky nám komfort/cena vyjde prostě lépe než jinde. V takových případech přichází v úvahu podání podnětu na ČOI. Je ale spíše otázkou, jestli to pomůže. Jak jsem již psal, ČOI udělí poprvé pravděpodobně pokutu max. několik set tisíc Kč a to se za týden vydělá zpět. Maximální pokuta, pokud jsem se dobře dočetl, je 15 mil. Kč, takže kdyby to došlo až k ní, tak by musela chodit každý týden, aby se taková praxe stala nevýhodnou pro takové giganty… Troufám si říci, že Alza má takové postavení, že si vlastně může dělat co chce a nikdo s tím nic neudělá… Nebo ano a podáme všichni hromadné podání na ČOI? 🙂

A co si o dobírkách a jejich nadsazování (včetně přemrštěných cen dopravy, které jsou druhým problémem) myslíte vy? Napište mi to níže do komentářů!

WordPress › Chyba