Domů > Komentáře > Porušuje Alza.cz a další stovky e-shopů předraženou dobírkou zákony?

Porušuje Alza.cz a další stovky e-shopů předraženou dobírkou zákony?

K dnešnímu příspěvku mě přinutil top hráč českého trhu Alza.cz. Bohužel se bude jednat o zamyšlení, které má podle mého osobního názoru na svém konci výsledek, že je porušován zákon. Pojďme se na to podívat trochu podrobněji a předložit si několik argumentů.

O co jde?

Ve své podstatě jde o poplatek, který e-shopy (nejen alza.cz) účtují za dobírku při zasílání zásilek svým zákazníkům. Zmínění český top e-shop totiž účtuje celých 60 Kč jako poplatek za dobírku u jedné zásilky. Nejde o to, zda je to málo, nebo hodně, ale o to, že tím porušuje pravděpodobně zákon.

Poplatek za dobírku 60 Kč - Zdroj: košík na www.alza.cz

Poplatek za dobírku 60 Kč – Zdroj: košík na www.alza.cz

Jak je vidět na obrázku, tak dobírka je účtována ve výši 60 Kč a to u jakéhokoliv způsobu dopravy.

Co se tím porušuje?

Takto vysoká částka je nesmyslná a není ničím podložená. Navíc odporuje Zákonu o ochraně spotřebitele č.634/1992 Sb. ve znění pozdějších předpisů, konkrétně § 3 odst. 2, který konkrétně zní:

Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají.

Zde asi může vzniknout diskuze, zda je dobírka platební metodou, ale dle mého osobního názoru je. Vykazuje totiž všechny znaky platební metody – je to poplatek za určitou službu, která se týká vybrání a doručení hotovosti při doručení zásilky. Poplatek je přímo za tuto službu, takže se dle mého názoru dá považovat za platební metodu stejnou, jako je třeba platba kartou. Někdo možná může mít jiný právní výklad, ale osobně se přikláním k tomuto a jak vyznělo na několika právních setkáních APEKu, i tato organizace se staví k výkladu, že dobírka je považována za platební metodu. Jen bych dodal, že neměla by-li být dobírka platební metodou, tak si neumím představit, co by to mělo být.

Jaké jsou ve skutečnosti náklady na dobírku?

Pokud zákon stanovuje, že smí obchodník účtovat jen poplatky, které odpovídají jeho nákladům, tak jaké tyto náklady mohou být? U České pošty, která má jasně daný a neměnný ceník, je dobírka 30 Kč (+ musí být připočítáno soukromým subjektem DPH), tedy s DPH je to 36,30 Kč. Dále je pak možno uvažovat poplatek za přijetí platby na účet, nicméně u takto velkých společností si nedokáži představit, že by někdo z managementu takové bankovní poplatky toleroval a že by jim jakákoliv banka nedala individuální plán s nulovými poplatky. Takže u pošty je náklad 36,30 Kč. Další opodstatněné náklady mě jako provozovatele e-shopu nenapadají a osobně zastávám názor, že ani nemohou reálně být.

U přepravních společností je to ještě „lepší“. Soukromí dopravci nemají striktní ceník jako státní podnik a ceny se nastavují individuálně. Už našemu středně většímu e-shopu SvětBot.cz nabízejí soukromí přepravci poplatky za výběr dobírky v rozmezí 12-15 Kč + DPH. Dokáži si představit, že u giganta o kterém se bavíme může být cena kolem 6-10 Kč za jednu dobírku. V takovém případě je „přeplatek“ mnohem větší, než u pošty.

Abych to shrnul – účtuje-li se 60 Kč a náklad je 36,30 Kč, dochází k neoprávněnému obohacení 23,70 Kč ze strany obchodu u přepravce Česká pošta a budeme-li trochu spekulovat a počítat, že takto velký e-shop má dobírku za 10 Kč (možná i méně), což je s DPH 12,10 Kč, tak je rozdíl mezi účtovanou a skutečnou cenou u soukromých přepravních společností 47,90 Kč nebo více.

Kolik se na tom vydělá?

Předpokládám, že hlavním motivátorem k neúměrnému navýšení ceny je jednak nepopularita dobírky mezi obchodníky, ale také možnost na poplatku vydělat. Pokud budeme počítat, že konkrétně Alza.cz denně vyexpeduje cca 10 000 zásilek, jak sama na několika místech uvádí, dále pak budeme počítat, že 50 % z nich půjde na dobírku, máme zde potenciál 5 000 zásilek, na kterých se „dá vydělat“.

V modelovém výpočtu počítejme, že 50 % z těchto zásilek půjde poštou a 50 % přepravními společnostmi. Osobně si myslím, že přepravní společnosti budou mít větší podíl, ale upozorňuji, že bych spekuloval a tato data nemám.

Takže pojďme si udělat modelový výpočet:

  • Pošta: 2500 zásilek x 23,70 Kč = 59 250 Kč
  • Přepravní společnosti: 2500 zásilek x 47,90 Kč = 119 750 Kč

Co je celkem (dle modelového výpočtu) 179 000 Kč s DPH každý den, tedy 147 933,88 Kč bez DPH. To dělá týdně 1 035 537,16 Kč bez DPH, měsíčně 4,4 mil. Kč bez DPH a ročně skoro 54 mil. Kč bez DPH. Osobně si myslím, že pokud ČOI může udělit pokutu jen několik málo milionů (při prvním prohřešku je to vždy max. stovky tisíc), tak se taková taktika opravdu vyplatí!

A jak je na tom zbytek trhu?

Musím přiznat, že po zjištění, kolik účtuje Alza.cz jsem prošel top české e-shopy (vzal jsem top e-shopy z ankety Shop Roku 2013) a nikde jinde jsem tak zásadní nadsazení cen nezaznamenal. Většina obchodů má poplatek 39 Kč, který je u přepravních společností nadsazen, ale je ještě asi v normě. Dokonce mnoho obchodů dává dobírku zcela zdarma, což mě osobně dost překvapilo a čest jim za to.

Celkově se ale objevují i e-shopy, které mají 49 Kč za dobírku, což je samo o sobě už také hodně a také to porušuje zmíněný zákon.

Jak se tomu bránit?

Dalo by se říci, že je nejjednodušší u takových obchodů nenakupovat, ale to v některých případech prostě nejde a i s přemrštěnou cenou dobírky nám komfort/cena vyjde prostě lépe než jinde. V takových případech přichází v úvahu podání podnětu na ČOI. Je ale spíše otázkou, jestli to pomůže. Jak jsem již psal, ČOI udělí poprvé pravděpodobně pokutu max. několik set tisíc Kč a to se za týden vydělá zpět. Maximální pokuta, pokud jsem se dobře dočetl, je 15 mil. Kč, takže kdyby to došlo až k ní, tak by musela chodit každý týden, aby se taková praxe stala nevýhodnou pro takové giganty… Troufám si říci, že Alza má takové postavení, že si vlastně může dělat co chce a nikdo s tím nic neudělá… Nebo ano a podáme všichni hromadné podání na ČOI? 🙂

A co si o dobírkách a jejich nadsazování (včetně přemrštěných cen dopravy, které jsou druhým problémem) myslíte vy? Napište mi to níže do komentářů!



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

35 komentářů

  1. Zdravím,

    děkuji za zajímavý článek.

    Z mého pohledu bych ale nezasahoval do tržního prostředí. Na trhu jsou tisíce eshopů a je na každém, jakou si zvolí obchodní strategii a rozhodnou zákazníci, zda koupí nebo nekoupí.

    • Ing. Jan Kalianko

      Já tu nechci soudit, jestli to je správně nebo ne z tržního pohledu, pouze poukazuji na to, že je to pravděpodobně porušování zákona, který platí už mnoho a mnoho let…
      Také bych měl radši ceny „vlastní“, ale ochrana spotřebitele je pro stát přednější a asi je to tak i dobře… Obdobně bychom se mohli bavit o povinnosti možnosti vrácení zboží ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu, která je tu mnohem kratší dobu než toto a taky to bereme všichni jako fakt.

    • Nezasahoval byste do tržního prostředí ani například tím, že kupující má právo zboží do 14 dní vrátit?

      Pokud zde na tuto konkrétní věc existuje zákon, tak se není dál o čem bavit.

      • Ing. Jan Kalianko

        Lukáši, já zákony respektuji a nemám s nimi problém. Jediné co jsem přirovnal, tak je stejné „obohacování se na dobírce“ stejné, jako kdybychom třeba nerespektovali „vrácení do 14 dnů“. Z mého pohledu se musí obě dodržovat a nediskutuji o tom…

  2. Muzu se zeptat, kde jste prisel na tu fixni castku dobirky u Ceske posty? Podle mych zkusenosti je u Ceske posty vzdy fixni poplatek + dalsi poplatek podle vyse dobirky, tudiz se to muze vysplhat i pres 60 Kc …

    • Ing. Jan Kalianko

      To si asi pleteš s přepravními společnostmi, které když jim „povolíš“ vybírat dobírku kartou, tak účtují nějaké % z hrazené částky. To pošta neumí a má jasně daný ceník, se kterým hnout neumí. Nechci být chytrý, ale s některými cenami pošta hnout neumí, protože jí to nařizuje zákon, například listovní zásilky, tam ti slevu nedá, protože nemůže. U dobírky nevím, ale rozhodně se u pošty nikdy neúčtoval poplatek z částky.

      Nicméně teď mi dochází – asi se každý bavíme o jiné službě! Všechny obchody používají tzv. „bezdokladovou dobírku“, která je do určité výše (tuším že 30 000 Kč) daná. Je to něco jiného, než když půjde Lojza v Horní Dolní na poštu podat balík a bude si to nechávat posílat složenkou… Tam se cena samozřejmě skládá z ceny dobírky (tuším že 30 Kč) + ceny za poslání peněz složenkou na adresu či účet a tam je to určitě podle částky odstupňované… Nicméně složenky skutečně žádný e-shop nepoužívá, protože je to nepraktické, složenky se ztrácejí pošťákům a je tam hodně reklamací, na rozdíl od bezdokladové dobírky.

      Souhlas nyní?

      • Ok, ted uz je mi to jasne, ale do clanku bych urcite upresnila, ze ty ceny jsou v pripade uzavreni smlouvy s Ceskou postou (ne vsichni to vi). Mimo tema – nechodi upozorneni na komentar, takze pokud se sem nepodivam, vubec nevim o odpovedi.

      • Ten clanek mi prijde malinko nespravedlivy. Sice jsme jenom miniaturni e-shop, takze nosim kazdy balicek na postu zvlast (nemam smlouvu na bezdokladovou dobirku), ale vim, nakolik je dobirka pro mne prodelecny podnik.
        Posta si uctuje za dobirku 47 Kc (u doporuceneho dopisu) nebo 57 Kc (u baliku do ruky). Vypsani udaju o dobirce, pruhledna obalka na slozenku a vypsani slozenky take neni zadarmo.

        Ty naklady v mnohem prevysuji 48 Kc (ktere uctujeme za dobirku), ale jiste i 60 Kc (o kterych zde pisete).

      • Stanislave, to je nesmysl, co píšeš. Jednak ty se objemem a cenou nemůžeš srovnávat s Alza – ta má cenu dobírky kolem 10 Kč u zásilkovek a max 30 Kč u pošty… a to není 60.. A nikde nic netiskne, vše jde automatizovaně bez dokladů, tedy nic nepíše…. Prostě porušuje zákon a okrádá lidi… A nikomu to nevadí…

        A pokud se budeme bavit o tobě – nechci se tě dotknout, ale je jen tvoje hloupost, že platíš za dobírku tolik, když jde platit i v tvém minimálním počtu zásilek platit polovinu… Nesmíš pak brečet, když neřešíš levnější alternativy… Bohužel.

        PS: Jak si došel k částce ZA DOBÍRKU 57 Kč? Nechápu, kde se taková částka vzala, když koukám do ceníku… Můžeš mě poučit, z čeho se cena 57 Kč skládá prosím?

      • Posta má zajímavou on-line službu Kalkulátor zásilek (https://www.postaonline.cz/kalkulacka-postovneho) – počítá to samé, co pošta účtuje se zákaznickou kartou. Na nějaké lepší smluvní podmínky nemám s 30 zásilkami měsíčně nárok. (Nemám nárok ani na to, abych mohl polepovat přidělenýma čárovýma kódama, natož na bezdokladovou dobírku a nikdo jiný mi poštovné za 40 Kč za srovnatelnou službu nenabídne.)

        Rozhodně nepláču nad cenou dobírky, je to pro mne jednoznačně ztrátová záležitost: na obálku musím nalepit kapsu, musím vypsat složenku (to pár minut zabere), na poště pak strávím o něco delší dobu u přepážky – to jsou náklady a ne malé. Jelikož se většina zboží vyrábí na zakázku, tak o dobírku moc nestojím. Případné nepřevzetí nezaplacené zakázky znamená neuhrazené náklady za materiál, neuhrazená práce, neuhrazené poštovné a balné a v neposlední řadě ještě recyklace materiálu a další.

      • Ale máš nárok, je stačí chtít. Jediné co, tak svozy zásilek ti pošta udělá až od 50 zásilek měsíčně zdarma. Můžeš mít smlouvu a nosit to na poštu. Opravdu stačí jen chtít a ne hledat výmluvy, proč to nejde a brečet, jak je to drahé.

        Co se týče kapsy na dobírku – tu dostaneš na poště (dávají je zdarma), složenky jsou tisknout softwarem (např. software „Pošta a kancelář“, který stojí 289 Kč atd.) a máš je za 10 sekund a tak by se mohlo pokračovat. Nechci se tě dotknout, ale skutečně mám pocit, že hledáš spíše důvody, proč to nejde, na místo toho, aby si se snažil proces nějak urychlit, zlevnit a automatizovat. Všechno jde, stačí chtít.

      • Mám pocit, že si hledáte ospravedlnění, ale ono tam není. A to i bez Vašich invektiv.

        Píšu jasně, že o dobírku nestojím, protože je to nesmyslná platební metoda pro zboží vyráběné na zakázku.

        Ale Vaše argumenty jsou více než liché. To Vaše stačí chtít znamená jenom další náklady. Proč bych je měl chtít? Dobírku nabízím a její cena je pro mne podnákladová. A byla by podnákladová i za 60,-.

        Dobírku (i za těch 47 ,-) požaduje tak 10-20 zákazníků do roka (ostatní dokážou pochopit, že jsme ve 21. století, že je pro ně výhodnější si nepřiplácet za drahou platební metodu, a že je k výrobci zakázkového zboží nefér nezaplatit ani zálohu). Licence na Váš skvělý software na vypisování složenek (a to, i kdyby to vážně trvalo 10s – což netrvá, software se musí zapnout, data se musí ručně exportovat, tiskárna pokaždé zkalibrovat) vychází minimálně na 10 Kč za vytištění jedné složenky – to se vyplatí. (Maximální použitelná automatizace v takovém objemu je předtisknutí některých údajů na složence s ručním dopisováním toho, co se mění, jinak ta automatizace vyjde časově násobně dráž, než neautomatizace.). Kapsa na dobírku stojí na poště 1,32 Kč.
        To urychlení a zautomatizování procesu prostě něco stojí – jak na straně pošty, tak na straně obchodníka.

        Snažíte se tady napadat ty, kteří ti uvádějí argumenty. Ale to nijak neospravedlňuje ty nepravdy.

      • Dobře Stanislave. Diskuze s tebou nemá smysl. Děkuji za tvé názory a více reagovat nebudu. Hledej dále problémy tam, kde nejsou 🙂

        PS: Kapsa na složenku je na poště zdarma – pokud posíláš, mají povinnost ti ji dát, tak prosím nepiš nesmysly… 🙂

  3. Za tu prudu, která je s dobirkou spojena, je ta částka v pohodě obhajitelna. Já si to na svůj shop ale nedam.:)

    • Ing. Jan Kalianko

      Opravdu? A jak by si ji Karle obhájil?

      • U soudu, nebo před klientem?
        Před klientem nemusím, protože nepřepaluji. U soudu: máš náklady na vyplnění lístků, kontorlu, případně vývoj systému, který to automatizuje, bankovní poplatky za převod atd.
        (ber to s nadhledem 🙂

        Z jiného soudku: zkoušel jsi Honzo dělat A/B testík s různými cenami dobírek na svém shopu? Zajímal by mě rozdíl v konverzi třeba při 20 vs. 30 vs. 40 Kč za dobírku.
        Karel Borovička recently posted…18 tipů pro volnonožce po 18 měsících podnikáníMy Profile

      • Ing. Jan Kalianko

        Karle, Karle, to je zcela špatný přístup.
        1) Jaký soud? Tohle se nesoudí, na to jsou jiné orgány.
        2) Bez urážky je to absolutní kec. Jaké náklady na vyplnění čehosi, jakou kontrolu, jaký vývoj.. To není cena služby. To je tvůj problém a nemáš nárok něco takového kamkoliv do poplatků promítat. To je fakt, bez diskuze.
        3) A/B děláme různé a budu výsledky z nich prezentovat v následujícím roce na několika akcích, takže jsou zatím neveřejné.

  4. Ten výpočet je hodně nadsazený viz „Například zákazníci největšího tuzemského e-shopu Alza.cz si loni vyzvedli na pobočkách dvě třetiny objednávek.“ z článku http://www.lupa.cz/clanky/ceske-sluzby-na-osobni-odbery-zbozi-z-e-shopu-planuji-expanzi-do-evropy/ čili reálně ty čísla jsou řádově nižší 😉
    Pari recently posted…Ubercart: Platební moduly pro Home Credit, Cofidis nebo CetelemMy Profile

    • Ing. Jan Kalianko

      Taky dneska už nedělají jen 10 000 zásilek denně, ale více. Ono to tak moc mimo není, ale raději uvádím, že je to modelový výpočet. Nikdo z nás nezná přesná čísla.

  5. Chybí v tom příkladu náklady spojené s nevyzvednutím dobírky. To se dá asi těžko odhadnout, kolik dobírek se vrátí nevyzvednutých, co?

    • Ing. Jan Kalianko

      To je bohužel velmi špatná úvaha – když ti někdo nevyzvedne dobírku, tak máš jako prodejce smůlu a nesmíš to nikdy účtovat ostatním zákazníkům, protože to opět souvisí s tím, že smíš pouze účtovat reálné náklady na konkrétní platbu = ty když vyzvedneš, tak to nikdo nesmí účtovat něco za někoho ostatního.

  6. A co třeba navýšením ceny korigovat náklady za nevyzvednuté dobírky?

    • Ing. Jan Kalianko

      Na vysvětlení:
      1) Nesmíš účtovat nikomu jinému to, co si nepřevzal někdo jiný, to je tvůj problém a riziko jako obchodníka.

      2) Více než 50 % nepřevzatých dobírek? Ani sám asi nevěříš takovému číslu, ne?

      • 1) Nevyzvednuté dobírky se ale nějak zaplatit musí, takže buď to zaplatí všichni v ceně zboží (zvýšením marže) a nebo jen všichni co objednávají na dobírku. Popravdě to druhé mi přijde spravedlivější i když nedělám ani jedno.

        2) Není pravda, nevyzvednutá dobírka = vyhozené poštovné + menší poplatek u dobírky = takže řekl bych že 5 takto předražených dobírek zaplatí jednu nevyzvednutou. Je ale jasné, že poměr je mnohem menší než 1:5.

      • Zaplatit je musí obchodník ze svého, tedy ze své marže. Musí s tím počítat při nastavování obchodního modelu, stejně jako s reklamacemi a dalšími výdaji. Zákon nepovoluje rozmělňovat to do poplatku ostatním.

        Ale poměr je běžně 1:100 nebo 1:200… takže opět to samé – nejde rozmělňovat do poplatku.

  7. Osobně si myslím že je to spíše donucení zákazníků aby si zboží zaplatili ještě před dokončením objednávky dobírkou či kartou, jelikož je s tou dobírkou ve většině případů víc práce jak s tím, když zboží zaplatí kartou. Každopádně si myslím že nad nějakou cenu je poštovné zdarma a tím eliminují lákavou nabídku poštovného zdarma, které částečně kompenzují na dobírkovém. Ovšem je věc zákazníků zda zaplatí dřív na čemž vidělají samotní zákazníci a nebo nechají vidělat trochu Alzu.
    Každopádně ve finále když sečteme poštovné a dobírku tak zjistíme že cena kompletního poštovného je v normálu, myslím že i levnější jak kdybychom šli nějakýmu Pepovi Novákovi poslat balík třeba přímo na poštu.
    Osobně bych to neřešil, už tak jsem šíleně papírový stát a úředníků zaměstnáváme nadpoměry … a každá kontrola je problém navíc.
    Problematickým zákazníkům bych doporučil objednávat tam, kde jim to vyhovuje pokud nejsou s Alzou spokojeni a za zboží si připlatit tak aby si mohli vydělat i ostatní 🙂

    Přeji všem krásný zbytek dne Tomáš Blaha

    • Tomáši, ano, určitě tam bude nějaká snaha o to, aby vybrali jinou platební metodu. Pravděpodobně i kvůli toku peněz. Z dobírek chodí peníze cca po týdnu, převodem/kartou druhý den. To je samozřejmě rozdíl – obzvláště v objemech alza a jiných velkých obchodů… Nezbývá než souhlasit.

  8. Lukáš Ondráček

    Pokud se dobře dívám na ceník české pošty, dobírka (balík do ruky, balík na poštu) – 15,- vč. DPH 😉
    Takže to porušují ještě více než původně píšete.

    • Ing. Jan Kalianko

      Lukáši, musíš se dívat na položku „bezdokladová dobírka“. Ta je za 30 Kč a ta se používá.

      • Lukáš Ondráček

        Ano, toto je uvedeno u cenného balíků, ale u balíků do ruky a na poštu je opravdu uvedeno 15 kč.

      • Ing. Jan Kalianko

        Ale ne Lukáši. To je jen tím, že vlastně nekoukáš správně. http://www.ceskaposta.cz/sluzby/baliky/cr/balik-do-ruky#10 – sice je tam dobírka 15 Kč, ale k ní se ještě připočítává její hodnota a druh poukázky, který se používá! Je to na webu hned pod tím… Takže se to sečte a je to ještě dražší…

        A to se zde opět bavíme o tzv. „dokladové“ dobírce, tedy dobírce u které je poštovní poukázka… Ale to e-shopy nepoužívají. Ty jedou na tzv. „bezdokladovou dobírku“, která stojí 30 Kč + DPH! Tu ale najdeš jen v kompletním ceníku, ne jen na webu, který je pro běžné lidi co chodí na poštu a ne pro velké podavatele.

  9. Dobrý den pane inženýre,

    Nedá mi to nereagovat. Bohužel Váš článek vůbec nechápu, nebo rsp. Chápu, ale nechápu Vás. Že Alzu zrovna nemusím je jedna věc, ale psát takovéhle polopravdy je věc druhá. Jasně je v zákoně napsané, že si obchodník může účtovat pouze skutečné náklady a pak rozebíráte, že skutečný náklad je pouze samotná pošta.

    Skutečně vynaložené náklady nejste schopen určit v případě Alzy, ani Vy a ani já. Protože skutečným nákladem může být i cena za expedici automatickým skladovým systémem, rozpočítané mzdy skladníků atd., což byste jako konzultant měl vědět. Nesnažte se lidi vmanipulovat do toho, že ta zlá Alza a další tisíce e-shopů okrádají zákazníky na poštovném, protože to není prostě pravda. Argument, jaképak asi s tím může mít náklady je zcestný, protože to nemůžete vědět. A že je zákon napsaný tak dementně, je už všeobecně známé. Viz vracení peněz v případě vrácení zboží, kde je v zákoně opět uvedeno, že obchodník může účtovat skutečně vynaložené náklady zákazníkovi, což znamená právě například to poštovné co zaplatil poště. Bohužel by toto opět rozhodl až soud.

    Díky takovýmhle článkům je tady takové prostředí, kde lidi pomalu nesnáší podnikatele. Omlouvám se, ale opravdu mě tyhle články honící návštěvnost za každou cenu štvou.

    Bořek

    • Ale notak Bořku, trochu si se netrefil. Tvůj komentář, že chci honit návštěvnost nechám stranou, protože jsi v tomto směru mimo.

      K poplatku za dobírku – ne skutečně zákon nedovoluje navyšovat dobírku jak se komu zachce, ani že by do toho chtěl počítat „náklad na platy lidí“ nebo „provoz systému“ – řešil jsem to s právní kanceláří (konkrétně dvěma) a obě jsou názoru, že tyto náklady NELZE do poplatku za dobírku či jiné platby účtovat. Zákon v tomto hovoří poměrně jasně. Proto prosím nemohu souhlasit s tvým tvrzením, že je to v pořádku a nejde to určit. Jde to určit velmi dobře – pošta je státní podnik a má veřejný a jasně daný ceník. U přepravních společností sice není cena veřejná, ale v článku vycházím z běžné a veřejně známé praxe a proto si myslím, že výpočty nejsou mimo, ale jsou zcela reálné.
      Sečteno a podtrženo – to co jsem napsal je podle mého názoru zcela správně a to co píšeš není podle zákona přípustné. Nemůžeš své vlastní náklady na systém, lidi apod. promítat lidem do platebních metod. Zákon jasně říká, že to dělat nesmíš. A to prosím bez debat. Přečti si zákon, je to tam jasně napsané.

      Tolik Bořku asi k tvému komentáři. Jen uvedu, že Alza sice není můj nejoblíbenější obchod, ale to nemá na podstatu článků vůbec žádný vliv. Držme se faktů a ne toho, zda někomu někdo z nás fandí nebo ne.

      • Ale ano, lžeš. Sám jsi to napsal: „Prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají.“ Víše uvedená věta vysvětluje vše. Pokud neumíš číst jedná se o část: „které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají“… To znamená, dovést balík na poštu je náklad spojený s tímto způsobem placení. Jedná se pouze o polopravdy co píšeš.

      • Ale notak, to jsou velmi silná slova Lukáši.

        „Náklady spojené s platební metodou“ neznamená odvézt na poštu. To není přímý náklad na platební metodu. V zákoně je to napsáno konkrétněji, já ho v článku nevypisuji, takže když si přečteš zákon, zjistíš, že se jedná pouze o náklady, které platíš poskytovateli služby.
        Navíc podíváme-li se na Alza.cz, o které zde konkrétně mluvíme, tak ta SKUTEČNĚ NEMÁ žádný další náklad na to, že by odvážela balíky kamkoliv. Přepravní společnosti i pošta si pro ně přímo jezdí. Dále pak – i kdyby to bylo jak říkáš (ač nění) tak je úvaha o připočtení hodnoty za odvoz na poštu do ceny dobírky nesmysl. Odvoz na poštu NENÍ přímým nákladem spojeným s dobírkou, ale s poštovným za zásilku a o tom se nebavíme. Balík na poštu povezeš i tak (ať je tam dobírka nebo není) a proto se případně váže přímo na poštovné k zásilce a ne k platební metodě. Tím lze tedy opět vyvrátit tvou argumentaci a poplatku za odvoz na poštu připočtený do poplatku za dobírku.

        Požádal bych tě, aby si příště nemluvil o lhaní a podobných věcech, pokud o problematice skutečně nic nevíš.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge