Domů > Školení a konference > Ohlédnutí za mým rokem 2016 a co mě čeká v 2017

Ohlédnutí za mým rokem 2016 a co mě čeká v 2017

Je tu konec roku a je čas bilancovat. Letos jsem na rozdíl od loňských let nezaznamenal desítky článků kolegů na podobné téma, ale třeba to ještě přijde. 

Co se mi povedlo a nepovedlo

Celkově musím říci, že rok 2016 byl pro mě relativně pohodový. Zvládl jsem co jsem chtěl a všechny velké věci se mi povedly. Všechny klientské projekty dopadly bez problémů, poměrně hladce a celkově se prostě dařilo.

Podařilo se mi také konečně zvolnit. Prostě ubrat z pracovního tempa a snížit závislost na notebooku. Dříve nebyl den, kdy bych u počítače neseděl. Dnes ho klidně v pátek hodím do kouta a hledám kde jsem ho nechal až v pondělí ráno. Za sebe to beru jako velký posun kupředu. Stejně tak jsem přestal řešit, že musím udělat ještě to a to a to.. Prostě jsem přestal brát práci, ze které bych měl stres a vše dělám hned nebo dříve než je termín. Tím se mi strašně ulevilo, vše mám hotové včas a nestalo se mi za celý rok, že bych něco dodělával těsně před termínem nebo dokonce po termínu. Je to jen o tom, že si člověk musí v hlavě přepnout, že se nedělá na termíny, ale hned – dopředu. A vše funguje… Díky tomu jsem i ve větší pohodě a i kvůli tomu se více daří.

Níže ale rozeberu to co se povedlo či nepovedlo jednotlivě.

Akce pro e-shopy

Rok 2016 se nesl v duchu mnoha mnou/námi pořádaných nejen e-shopových akcích. Když vezmu čistě ty, které jsem pořádal „na svoje triko“ (a ne že jsem na nich pomáhal), tak hned na přelomu března a dubna 2016 E-shop summit 2016. Jednalo se o první roční „tak trochu jiné“ konference pro e-shopy. Jiná byla nejen umístěním v Českých Budějovicích, ale také programem a přístupem. Akci jsme udělali cenově dost nízko, aby bylo jen na náklady a ukázalo se to jako mírně nevhodné řešení. Měli jsme plný sál (přes 400 účastníků), ale i přesto jsme nic nevydělali a měli jsme rezervy, kde by to chtělo ještě něco zlepšit. I přes velmi a velmi kladné hodnocení účastníků jsme si vzali z některých věcí ponaučení a pro ročník 2017 (web) uděláme konferenci zcela jinak – mnohem lépe a více e-shopově! Bude to pecka a kdo je z oblasti e-shopů, neměl by chybět.

E-shop víkend 2016

I letos jsme udělali v létě E-shop víkend – 2. ročník této akce. A velmi pravděpodobně i poslední. I přes to, že akce byla super a všem se velmi líbilo, objevilo se v hodnocení na akci mnoho poznámek na kvalitu obsahu. A u BarCampové akce se kvalita obsahu pohlídat nedá.

Nechci dělat akce, kde program nestojí za moc, to raději akci nedělat a věnovat svoji energii něčemu jinému. A i to je důvod, proč nechci v roce 2017 E-shop víkend vůbec dělat. Kolegové mě do toho tlačí, tak uvidíme, kdo bude mít větší vůli. Zatím ale vím, že E-shop víkend v současném formátu v roce 2017 nebude.

Další akce a plány na 2017

Jak už jsem naznačil, v roce 2017 E-shop víkend již (minimálně v tomto formátu) dělat nebudeme. Co naopak dělat budeme, tak E-shop summit 2017, který bude opět na přelomu března a dubna. Bude ve větším sále, s pohodlnějšími sedadly, obrovskou LED projekční stěnou atd. Programově se konference hodně promění. Nechci, aby E-shop summit 2017 byl „jen další konference o on-line marketingu pro e-shopy„. Takových je hromada… A většina z nich stojí za prd… I proto jsem do programu hledal témata, která e-shopy řeší, ale na konferencích na ně pořadatelé nemyslí – např. logistika, řízení projektů, procesy nebo nákupy skladových zásob… Jsem sám e-shopař a dobře vím, co řeším nejen já, ale i ostatní z oboru… To je to pravé, co by na konferenci mělo zaznít a v roce 2017 také zazní!

Novinkou, kterou chci po 3 letech úvah a neintenzivních příprav uspořádat na konci dubna 2017 je UX&CRO summit 2017. Akce pro webové UXáky a zvyšovatele konverzního poměru webů a e-shopů. Takových lidí není v ČR mnoho, respektive „UX něco“ se tituluje v ČR kde kdo, ale těch lidí, co by to dělali na nějaké rozumné úrovni a investovali do svého vzdělávání (a teoreticky by přišli na konferenci) mnoho není. Tato akce bude spíše komornější, ale o to odbornější, věřím… Na této akci se mnou spolupracuje Honza Kvasnička, který dělá na programu. Věřím, že akce bude kvalitní a bude o ní v komunitě slyšet.

Poslední vzdělávací novinkou „pro větší počet lidí“ je na podzim připravovaný projekt E-shop akademie. Nebudu zatím prozrazovat moc podrobností, ale bude se jednat o intenzivní výukový kurz pro začínající či mírněji pokročilé majitele e-shopů – jak e-shop provozovat, jak s ním pracovat, jak dělat marketing, ale i nemarketingové věci dobře… Prostě něco, co tu chybí, nikdy nebylo a od září bude… Pokud vás takový kurz zajímá, sledujte tento blog – včas budete mít dostatečné info.

Přednášení, konference, školení

I v roce 2016 jsem se vzdělával. Projel jsem většinu českých konferencí v oboru. Na velké části z nich jsem i přednášel. Stejně tak jsem přednášel i na Slovensku na dvou e-shopových akcích. Hlavní cílem na Slovensku pro mě ale bylo poznat místní poměry a jak je na tom trh.

Nebyl jsem ale jen v ČR. Díky E-shop summitu jsem se rozhodl, že když na českých konferencích je opakováno dokola to samé, musím pro inspiraci za hranice. Byl jsem na několika akcích v Evropě, ale vydal jsem se i do USA – nejdále do Las Vegas. Načerpal jsem nové zkušenosti i poznatky a poznal jsem, jak se dělají akce jinde. Mám hromadu inspirace pro ESS17 – jak tématy, tak i způsobem organizace.

SvětBot.cz

V roce 2016 se dařilo i mému obchodu SvětBot.cz. Meziročně jsme obratem (k 26.12.2016) vyrostli o 45,23 %. Konverzní poměr se zvýšil o 24,78 %. Celkově byla čísla velmi zajímavá a firma začíná konečně rozumně vydělávat. I proto nyní začínám plánovat stavbu nové skladovací haly a nabírání prvních zaměstnanců do provozu – vše je v plánu na začátek příštího roku.

V roce 2016 jsem také nahodili kompletní „redesign“, který byl dlouhodobě připravován. E-shop je konečně responzivní a změnili jsme desítky prvků, které mi v minulosti vyšli v A/B testech jako přínosné. Více o redesignu si můžete přečíst v této případové studii.

Práce pro klienty

I letos jsem pracoval pro klienty, ale díky e-shopovým akcím jsem práci hodně odříkal. I přes to jsem spolupracoval na mnoha skvělých projektech a pomohl jsem se spuštěním či zlepšením více jak dvacítky projektů a e-shopů. Také jsem opět mentoroval UX oddělení v jedné české agentuře a pracoval jsem s nimi na několika úžasných projektech jejich klientů.

Velkou radost mám z letošního spuštění kompletního redesignu e-shopu www.e-sportshop.cz, který se připravoval mnoho měsíců a moje práce na něm skončila už v roce 2015. Připravovali ho kluci z Lyntu a fakt udělali dobrou práci. Dále pak byla příjemná spolupráce s JZshop.cz, se kterými jsme připravovali kompletní napojení a spuštění e-shopu na interní informační systém pro velkoobchodní zákazníky jedné z největších firem dodávající díly pro výrobce oken. V tomto projektu jsem nedělal UXko, protože moc potřeba pro B2B objednávky nebylo. Celý projekt jsem řídil a bylo to pro mě příjemné zpestření od běžné práce.

Kdybych zde měl jmenovat všechny projekty, na kterých jsem dělal, byly bychom tu asi dlouho. Věřím, že se mi povedlo jistou mírou přispět k „lepšímu prožitku uživatelů českého internetu„.

Marketingová automatizace

V roce 2016 jsem se poprvé hlouběji ponořil do marketingové automatizace a to s nástrojem Mautic. A dost mě očaroval. Problém je, že je relativně složitý a než člověk pochopí jak funguje, zdá se strašně těžký. V tomto ohledu bych Mautic přirovnal k OpenRefine.

A protože jsem strávil řádově stovky hodin zkoušením a čtením dokumentace (a nebyl tu nikdo, kdo by s tím pomohl), rozhodl jsem se, že připraví po novém roce Mautic školení pro majitele e-shopů a markeťáky. Je totiž mnohem jednodušší jít na školení na jeden den, aby mě s nástrojem někdo naučil, než číst měsíc nebo dva dokumentaci… Pokud vás školení Mauticu zajímá, koukněte na https://www.mautic-skoleni.cz/ a přijďte.

E-shop kniha

Svoji E-shop knihu jsem vydal na podzim roku 2013. Od té doby zaznamenala již 2 aktualizace a další neplánuji. Alespoň pro zatím. Na začátku letošního roku měla kniha kolem 850 čtenářů (čti zákazníků). Nyní před koncem roku 2016 je jich na 2 500. To je skvělé číslo a je vidět, že i knize se dobře dařilo.

Affiliate

V roce 2016 jsem spolupracoval s Milanem Pichlíkem na projektu Affiliate Agency s.r.o. Je to můj kamarád a v affilu platí za „top affiláka“. Přesvědčil mě na projekt affiliate katalogů s vysokou relevancí, který jsme realizovali. Můj úkol byl zejména automatizace tagování zboží, kterou jsem automatizoval pomocí OpenRefine. Projekt jsme rozběhli, začal fungovat a nakonec jsem se s Milanem dohodli, že mu svůj podíl v projektu odprodám. A v létě se tak stalo. Podle zpráv od Milana projekt velmi úspěšně funguje a generuje zajímavé finanční zisky. Jen tak dál…

Off-linový život

Dařilo se i v off-linovém životě. Stále se starám o pole s japonskými topoly a stavím dům. Tedy nyní spíše už pouze dodělávám terénní úpravy a zahradu kolem. Ke konci roku (abych se nenudil) jsem dostal nabídku dodělat si autoškolu na nákladní auto, tak jsem ji přijal. Nabídka přišla proto, že v naší požární jednotce není dostatek řidičů. Řidičák na cisternu již mám úspěšně hotový a nyní ještě dodělávám přívěs a traktor. Stejně tak jsem v roce 2016 úspěšně absolvoval několik školení kvůli jednotce SDH a dokončil kurz na velitele jednotky.

Závěrem

Rok 2016 považuji za úspěšný a těším se na ten rok následující. Mimo uspořádání výše uvedených akcí, rozvoje světa bot a dobrovolné práce v jednotce SDH mám ještě jeden cíl – shodit pár kilo a více se hýbat. I na tom už nějaký čas pracuji.

Zároveň nejsem za rok 2016 spokojen s mojí publikační činností (nejen na tomto blogu). Zkusím to napravit v roce 2017.

Přeji ať se všem daří minimálně jako mě.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

12 komentářů

  1. Taky se přimlouvám za zachování E-shop víkendu, byť třeba s pozměněným konceptem. Klidem a celkovou atmosférou je podle mě nenahraditelný – ideální pro nás s mírnou fóbií z velkých sálů a cizích lidí 🙂

  2. Radek Pavel

    Hezké shrnutí a přeji, ať se vám dále takto daří. Mě by Honzo zajímalo, jaké např. používáte nástroje nebo aplikace nejen pro profesní život svůj a e-shopu :). Takový malý tip na článek :).

    • Myšleno jaké aplikace používám? Prakticky žádné. Mobilní aplikace mám všeho všudy celkem asi 4 a používám každou max. 2x do roka. Na PC používám jen SW pro maily, kalendář, SW pro wire-framy, prohlížeč, OpenRefine a Toggl. Vše ostatní je online a není potřeba. Nejsem příznivce milionu aplikací, kdy se stráví hromada času jen jejím pochopením a naučením se používat. 🙂

  3. Pěkné shrnutí. Stíháš toho za rok opravdu hodně. To jsem si říkal už někde v polovině čtení a nakonec ještě hláška o hasičích a řidičáku. Klobouk dolů. Držím palce ať i ten příšti rok je podobně úspěšný.

  4. Veľmi veľký posun v tom, že sa stihá práca na čas a máte viac času. To je celkom aj závisť, pretože málokto to dokáže si tak nastaviť v hlave alebo aj celý život tak zorganizovať a byť v podstate viac v kľude.

    Pri tých akciách typu barcamp a e-shop víkend a kvalite obsahu často krát ide skôr o networking a know how čo tečie pomimo a na afterparty apod. Obsah samotných prednášok a ich kvalita je dosť často pomerne veľký balast. Čo je celkom smutné a v podstate pre organizatorov to je aj drahocenne vyhodený čas, lebo šak ľudia môžu teoreticky networkovať hocikde inde a inač také akcie nemajú príliš veľkú pridanú hodnotu, ked je obsah slabý.

    Ptm ma ešte zaujala táto veta ,,Konverzní poměr se zvýšil o 24,78 %,, to sa konverzný pomer fakt zvýšil o 24% ? : O či nejako zle chápem tým pojmom ?

    A celkovo sa veľmi dobre darilo … Prajem veľa úspechov aj v nasledujúcom roku 🙂

    • Díky za komentář.
      S tím networkingem souhlasím, ale ten je i na obsahově kvalitních akcích a jak si sám už napsal – je pro mě akce, kde nebude dobrý obsah něco jako „ztracený čas“. Ne tak doslova, ale spíše ten čas raději investuji do jiné (lepší) akce a budu z toho mít lepší pocit.
      Co se týče konverzního poměru – O 24 % není z 1 % na 25 %, ale „krát 1,24“ – tj. pokud původní konverzní poměr označíme jako 100% základu, tak pak se zvýšil na 124 % původního. V absolutních číslech to je např. pokud byl konverzní poměr 2%, tak nyní je 2,48% v absolutním čísle. Vím, udávat % nárůsty u % hodnot je trochu zavádějící, ale v odborných kruzích je to takto zaběhnuté.

  5. Honzo,

    gratuluji k úspěšnému roku.

    Mě by velmi zajímala ta stavba vlasního skladu. Taky rosteme a pomalu nad tímto uvažuji.
    bylo by pak možné o tom napsat článek?

    Děkuji

    Tomáš

  6. Jen stručně: držím palce s nabíráním zaměstnanců – osobně jsem se mnohokrát přesvědčil, že řada věcí se začne sr*t ve chvíli, kdy na ně člověk nedohlíží ve formě „dělám to sám“, vzniká chybovost se zaměstnanci, která je vyšší, vzniká nepochopení jako „od rozdělané práce se neodchází“ a prostě spousta excesů, co by majitel firmy neudělal, ale zaměstnanec na to prdí. Z mého pohledu jsou zaměstnanci zkouška pro firmu na úrovni nasazení SAPu 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v 2016, 2017, affiliate, akce, autoškola, bilance, CRO, e-shop, e-shop akademie, e-shop kniha, e-shop konzultant, e-shop summit, e-shop víkend, klient, konference, marketingová automatizace, mautic, off-line, přednáška, SDH, školení, světbot.cz, UX
Nové školení marketingové automatizace v Mautic

V posledních měsících jsem toho na blogu moc nepublikoval. Věnoval...

Prodej vstupenek na E-shop summit 2017 startuje už dnes v 10:00

Už dnes 1. listopadu v 10:00 začínají registrace na E-shop...

Zavřít