Domů > Grafika > Nové vyhledávání Seznamu přináší jiný pohled na vzhled e-shopu – začíná ho nově posunovat k SEO

Nové vyhledávání Seznamu přináší jiný pohled na vzhled e-shopu – začíná ho nově posunovat k SEO

Je to asi měsíc, co Seznam představil svoji novinku v zobrazování výsledků vyhledávání. Hned poté, co se zpráva objevila, o novince psal na blogu skoro každý člověk z oboru a každý se zamýšlel nad tím, co vlastně tato změna přinese a zda bude mít pro Seznam vůbec kladný přínos. Já se v mém článku ale nezaměřím na hodnocení samotné změny, nýbrž na to, jak se dnes podívat na web, aby měl ve změněném vyhledávání větší úspěch…

Pokud jste nový výsledky vyhledávání ještě neviděli, tak je můžete vidět při jakémkoliv hledání na seznam.cz v mobilních zařízeních, a nebo na běžném počítači na www.seznam.sk (SK verze Seznamu).

Co se změnilo?

Změnilo se toho dost – mezitím co na „staré verzi“, jež je podobná tomu, co používají všechny klasické vyhledávače (např. Google), je jen malý náhled stránky a vedle něj titulek stránky a pod ním 140 znaků textu (viz. Obr.1 níže), tak v novém vzhledu výsledků dominují velké náhledy (více vedle sebe, podle rozlišení vašeho monitoru) a pod nimi číst titulku a něco málo textu + URL (viz. Obr. 2).

Obr. 2 - Původní zobrazování výsledků vyhledávání

Obr. 2 - Nové zobrazování výsledků vyhledávání

Změnil se tedy vzhled. To je vidět na první pohled, co ale dále? Tak například ve staré verzi Seznam.cz reflektoval tzv. mikro data. Pokud nevíte co to je, tak například pokud jste u drobečkové navigace označili jednotlivé odkazy podle předepsané normy, uměl Seznam místo URL adresy zobrazit jednotlivé položky drobečkové navigace. Tím se vyhledávající uživatelé mohli dostat na konkrétní produkt, ale třeba i na nadřazené kategorie. Jak to vypadalo se můžete podívat na obrázku zde:

Obr. 3 - Mikro data misto URLToto se v nových výsledcích zatím neobjevíme a upřímně si ani nyní nedokáži představit, kam by se tato data měla nacpat, aby se zobrazila. Tímto krokem jde tedy Seznam proti všem a to co se ještě před několika týdny či měsíci mohlo zdát jako jasný směr do budoucna (mikro data na webu) Seznam popřel.

Takových změn je více, ale nebudeme se je rozebírat všechny. Pokud vás zajímá tato změna z pohledu reklamy nebo jiných pohledů, vyhledejte si blogy předních českých konzultantů – prakticky každý druhý toto v daném týdnu řešil ze svého pohledu.

Jak využít změn na Seznamu?

Aktuální změna, která je stále v testování, ukázala, že vzhled webu bude více důležitý. Je to logické, protože návštěvníci webu nechtějí číst texty a stránku jen tzv. „scanují“. To znamená, že stránku projíždí očima a když je něco (zpravidla něco grafického) zaujme, tak se u toho zastaví a něco si přečtou. Na to očividně cílí i Seznam a já osobně si myslím, že to je dobrý směr.

Bude tedy zásadnější vzhled. Musí být příjemný, tzn. že web nemůže vypadat jako z minulého stolení, nebo jako omalovánky. Důležité také bude, co budete mít v horní části stránky. Seznam má 2 formáty náhledu – jeden malý, ten je vidět ve výpise normálně a druhý větší, který se zobrazí (rozbalí) najedete-li na konkrétní výsledek vyhledávání. To je zachyceno na Obr. 4:

Obr. 4 - Grafika výsledků vyhledáváníPrvní z výsledků je po najetí myší – je vidět poměrně velký náhled, který je cca 2x větší, než běžný. Na druhém výsledku je vidět běžný náhled.

Pro optimalizaci (tedy vlastně takové SEO pro Seznam.cz) to bude znamenat, že velmi dominantní bude horní pruh a následně i rozbalený náhled. Důležité je, že toto nebudete moci ovlivnit, protože si screeny dělá Seznam sám.

Pokud bych měl ukázat optimální výsledek, tak Obr. 5 – výsledky vyhledávání pro konkrétně zadaný model sněhulí Tamaris. Náš obchod má poměrně optimální výsledek – hned v náhledu je vidět velká fotografie produktu, která je pro zákazníka u módy jako jedna z nejzásadnějších věcí. Ostatní mají tuctové hlavičky a ani po zvětšení náhledu není to co zákazník (konkrétní bota) nikde vidět.

Obr. 5 - Optimální výsledek?Stránky je tedy potřeba optimalizovat tak, aby na první pohled viděl hledající z obrázku, který mu vyhledávač nabídne, to, co zadal jako hledaný výraz. Důležité také bude první dojem z obchodu – jako špatný příklad může zde být třetí výsledek (obuvpetra.cz), kde je v hlavičce nudný a tuctový obrázek z fotobanky… Pokud někdo hledá konkrétní botu, tak ho zajímají obrázky bot a ne hlavička s modelkami, co drží nákupní taštičky. Obdobně je potřeba se zaměřit na velikost písma nadpisů – pokud bude velikost nadpisu čitelná již na náhledu, bude hledajícímu jasné, že se výsledek na stránce nachází. Důležité je takový nadpis umístit do viditelné pozice…

Obdobných optimalizací je více a je potřeba je stanovovat pro jednotlivé obchody odděleně. Ne vše totiž platí pro všechny.

Pokud plánujete redesign obchodu, navrhujete nový obchod nebo chcete optimalizovat svůj obchod pro Seznam náhledy – zamyslete se nad tím co je na stránce důležité a posuňte to do viditelné pozice.

Co na změnu Seznamu říkám já?

Já osobně změnu Seznamu vítám. Je to něco nového, reflektuje to (na rozdíl od Google) aktuální trendy a může to vše Seznamu jen něco přinést. Trochu mi na celém vadí „označování“ reklamy, které je nyní již nedostatečné a mnoho lidí budou takové zcela nerelevantní výsledky vadit a mátnout je. Také mi poměrně hodně vadí, že se ignorují mikro data, která Seznam ještě půl roku zpět sám doporučoval.

I tak nejsem ke změnám skeptický, jako většina mých kolegů. Uvidíme, co z toho všeho bude. A co si o tom všem myslíte vy? Napište svůj komentář pod samotný článek!

WordPress › Chyba