Domů > Marketing > NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 3. díl)

NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 3. díl)

V minulých dvou dílech seriálu o Marketing Mineru jsem představil jeho SERP analyzer a Market Prospector. Dnes se podíváme na číst, které se jmenuje „KEYWORD MINERY“ a na tu se moc těším… Pojďme na to!

Keyword Minery

Keyword minery slouží pro automatizované získávání dat o slovních spojeních (frázích). Systém má v této sekci celkem 5 možností, které díky API jednotlivých služeb můžete mít na jednom místě a velmi efektivně.

Hledanost frází

Hledanost frází je první možností, které v Marketing mineru máte. Udělá jednoduše to, že po zadání seznamu klíčových frází projde PPC systémy a řekne vám, jak moc jsou slova hledaná a jaký je jich roční trend.

03-01-01

Stejně jako u ostatních – můžete vkládat fráze sami do textového pole, nebo je nahrát souborem. Dále si vyberete, zda chcete výsledky pro Seznam.cz, Google.com a nebo oba dohromady. Poslední možnost na výběr je, zda chcete zpracovat přímo v prohlížeči hned, nebo na pozadí. Pro můj příklad jsem zvolil hned v prohlížeči a na výsledky jsem si počkal, nicméně pro větší sadu dat bych doporučit nechat běžet na pozadí, určitě.

Výsledky pro Seznam.cz

Výsledky pro Seznam.cz bere systém z API sklik.cz. Zobrazí vám frázi, její hledanost, cenu za klik v Skliku a pak hledanost za posledních 12 měsíců po měsících. Díky výpisu hledanosti po měsících máte možnost pozorovat roční trend u jednotlivých frází. Získáte tak např. informaci o tom, kdy je sezóna apod.

03-01-02

Výsledky pro Google.com

Stejné výsledky jako pro Seznam.cz nabízí systém i pro Google.com. Report vypadá prakticky totožně.

03-01-03

Všechny tyto výsledky máte opět možnost exportovat do CSV nebo Excel souboru pro další zpracování off-line.

Data z našeptávačů

Našeptávače – tedy políčka se seznamem podobných frází k výběru, které na nás vylézají při psaní fráze v mnoha vyhledáváních známě asi každý. Data z takových našeptávání ale nevymýšlí našeptávače sami, nýbrž pracují se statistikou a vědí, co se nejčastěji ve spojení s tím, co jste už zadali, hledá. Toho se dá využít pro rozšíření frází, získání longtailovějších frází nebo lepšímu pochopení hledajících.

03-02-01

Jako klasicky, zvolíte, zda chcete fráze zadat sami do pole, nebo nahrát soubor. Dále si vyberete, jaké našeptávače chcete zpracovat a odešlete. Zastavím se u možnosti volby našeptávačů – systém má na můj vkus velký výběr – Seznam.cz, Google.com, Zboží.cz, Wikipedia.org, sBazar.cz a Youtube.com našeptávač. Je to rozmanité a díky tomu, že to není z jednoho místa, jsou data relevantnější a zajímavější.

Po odeslání požadavku během pár chvil dostaneme zajímavý a graficky poměrně hezký report.03-02-02

Nahoře vidíme líbivé plovoucí zobrazení pojmů jako štítky, ale to není to hlavní. Výpis ukazuje původní dotaz a k němu našeptanou frázi. Ve třetím sloupci pak v jakých všech systémech se toto našeptávání objevilo. Mě na jednu frázi „boty“ našel systém celkem 290 dalších možných frází, což je slušné!

Ještě upozorním na možnost prověřit hledanost nově navržených frází z našeptávačů v seznam.cz a google.com. Na obě tyto možnosti jsou nad dalšími dvěma sloupci tlačítka, která danou hledanost k frázím načtou. Výsledek je pak na následujícím obrázku.

03-02-03

Jako u všeho, i zde je možnost exportovat výsledky do CSV a Excelu.

Kategorizace klíčových frází

To je součást, na kterou jsem se v Marketing Mineru moc těšil. Umět automatizovaně některé věci označit do klíčovky podle seznamu, to je sen, který umím dělat už v Open refine. Zde to Filip aplikoval snad jako první do nějakého uživatelsky přívětivějšího rozhraní a to je super.

Pokud vám není jasné, jak to funguje – máte např. seznam měst nebo barev. A klíčové fráze necháte program projít a pokud se nějaká část rovná městu, označí se do příslušného sloupce konkrétní město. To samé s barvou apod. Máte tak velkou část klíčovky udělanou automatem bez zbytečné otrocké práce.

A to se aplikovalo i zde.

Bohužel jsem nástroj zkoušel v době, kdy byla tato funkcionalita nová a ač funguje programově výborně, chybí jí ještě seznamy některých věcí – např. dotazových frází nebo barev. Viz. příklad níže.

Ale pojďme na použití. Opět zadáte fráze do pole nebo nahrajete soubor. Vyberete si zda chcete určovat, je-li fráze spojená s městem, dotazováním, je-li prodejní, pro koho to má být, zda obsahuje čísla a nebo barvu. Zde jsem systém pro příklad nezkoušel na datech z obuvi, ale na pár vybraných datech z oblasti nábytku.03-03-01

Vyplnil jsem pár klíčových frází na test, nechal zapnuté zjišťování všech druhů frází a pustil.

03-03-02

Systém ukázal, že umí a poradil si se vším, ač při testech na větších sestavách měl nějakou chybovost. To jsem Filipovi připomínkoval a věřím, že to brzy doladí. Programově je to totiž výborně udělané, chybí jen pár pojmů do seznamů, které to porovnává a vyhodnocuje.

A jako všude, nechybí na závěr možnost exportu pro práci off-line.

Vstupní stránky dotazů

Užitečný nástroj, pokud děláte SEO nebo vás jen zajímá, zda stránky, které by měly být cílové pro jednotlivé dotazy zobrazují na daný dotaz i vyhledávače – tedy myslí si to samé, co vy.

Vše funguje velmi jednoduše – zadáte klíčové fráze, jakou doménu chcete, aby systém prověřil a nástroj zobrazí stránky, které vylezli jako první…

03-04-01

Prověřeny jsou výsledky na Google i Seznam. A jak je vidět z příkladu, tak seznam vše ok, google vrací na fráze obuv a boty ne home page, nebo celý sortiment obuvi, ale stránku dámských bot. Je asi na čase to řešit a napravit.

03-04-02

Opět je možnost exportu pro off-line práci.

Nejbližší entity frází

Pátým nástrojem v sekci Keyword minery jsou nejbližší entity frází. To zní velmi tajemně a co si pod tím představit, že? Ale nebudu vás trápit – k zadaných frázím systém najde podle freebase databáze nejbližší témata…

Zadal jsem tedy jen ty nejobecnější – obuv, boty a pak na zkoušku dámské boty (už specifikovaná fráze).

03-05-01

U obecných frází mi systém vrátil výsledky, které mě občas i překvapily, ale v mnoha případech se jednalo o skutečně zacílená témata. Posuďte ze screenu sami.

03-05-02

Je ale dobré říci, že tato funkcionalita může velmi pomoci např. ve chvíli, kdy hledáte obory, kde můžete ještě inzerovat (např. hledat blogy pro PR články), když hledáte příbuzná témata pro magazín apod.

 

Závěrem ke Keyword Minerům

Vše co se skrýná pod Keyword minery jsou zajímavé nástroje, které použijete nejen při klíčovce. Mají smysl a je dobře, že je někdo dal veřejně i pro běžné lidi. Za to patří Filipovi velké díky.

A v dalších dílech se těště ne URL minery, Email Miner a Ostatní nástroje. Tento seriál ještě zdaleka nekončí!



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v data pro e-shop, filip podstavec, linkbuilding, marketing miner, marketingminer.cz, nástroje, návod
Seznam 100+ českých twitter účtů, které se vyplatí sledovat, pro e-shop

Twitter - sociální síť pro stručné vyjadřování. I proto ji...

NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 2. díl)

V minulém (prvním) díle tohoto seriálu jsem představil MarketingMiner.cz jako samotný...

Zavřít