Domů > Marketing > NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 2. díl)

NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 2. díl)

V minulém (prvním) díle tohoto seriálu jsem představil MarketingMiner.cz jako samotný nástroj a jeho SERP Analyzer. I v tomto článku budeme pokračovat a to konkrétně na Market Prospector.

Market Prospector

Je součást Marketing Mineru, kterou ocení zejména ti, co řeší SEO svého webu (e-shopu) nebo spíše je zajímá konkurence v dané oblasti. To se může opravdu hodit i ve chvíli, kdy se chcete pustit do nového e-shopu v oboru, kde zatím nepůsobíte a nechcete si praně procházet vyhledávače sami.

Ve stručnosti by se dalo říci, že do Market prospectoru vložíte seznam klíčových frází z vašeho oboru a on vám k nim vypíše weby, které v Seznam.cz na dané fráze nejčastěji vylézají. Proti běžnému hledání ve vyhledávači, které si uděláte sami bez tohoto nástroje je výhoda ta, že MP (čti i dále jako „Market Prospector“) je všechny spojí k jednomu webu dohromady a udělá tak prakticky ihned výsledek, který bude komplexní na všechny fráze a ne jen na jednotlivé. To ušetří hodiny času a pokud chcete dělat analýzu konkurence, neměli byste MP vynechat.

Jak Market Prospector funguje?

Úplně jednoduše – na úvodní obrazovce si vyberete, zda vložíte či napíšete slovní spojení (klíčové fráze) do textového pole (vložit data) nebo zda importujete (nahrajete) soubor s takovým seznamem – viz. Obr.1.

02-001

Stejně tak si na stejné obrazovce zvolíte, zda chcete analyzovat konkurenci v přirozeném vyhledávání (organickém) a nebo placeném (PPC výsledky ve vyhledávání). Máte tak dvě možnosti, které mohou mít zcela odlišné výsledky. Pro každou oblast (přirozené výsledky i placené výsledky) můžete mít jiné konkurenty. Pozor na to.

 

Po zadání klíčových frází (v mém testovacím případě jsem zvolil několik málo frází týkajících se e-shopu SvětBot.cz – zcela obecných) se dostanete na celkový report konkurence. Na obrázku níže je zobrazena konkurence v přirozených výsledcích. Pojďme si report podrobněji rozebrat.

02-002

Jako pvní je kolíčový graf „Podíl komerčních/nekomerčních webů“. Jeho název zcela vystihuje co zobrazuje, nicméně u určování zda je web komerční nebo ne bych se trochu zastavil. Vše dělá script a to s určitou chybovostí. Podle struktury a obsahu webu určuje, zda je to e-shop, blog, magazín atd. A nutno říci, že ne vždy je to 100%. Takže v mém případě sice script řekl, že je 6 webů nekomerčních a 170 komerčních, ale u čtyř z těch šesti se sekl – špatně odhadl druh webu. Nicméně je to chybovost někde kolem 2%, což je přijatelné. Jak je tedy vidět, v mém oboru, na mnou zadané klíčové fráze, vládne komerční obsah – e-shopy.

Druhým graf, sloupcový vpravo, pak ukazuje druhy webů a jejich počet. V mém příkladu je několik magazínů, velká část e-shopů, a pak pár blogů, microsite, komerčních stránek, firemních webů a katalogů.

Následuje už „jen“ tabulka s tím nejzajímavějším – s vypsanou konkurencí, kterou Marketing Miner vyhodnotil a základě určených pravidel, jako konkurenci. Jsou to ty weby, které se na mnou zadané fráze zobrazují ve výsledcích vyhledávání. Všechny weby co se na mé fráze objevili sebral, prošel je, zjistil pozici na danou frázi a podle hledanosti dané fráze a pozice na ní takové weby „ohodnotil“. Systém toto hodnocení nazývá jako „MARKET RANK“ a čím je větší, tak tím větší je to pro vás a váš obor konkurence. Nutno ale říci, že můj report je zkreslený, protože je na pár frází. Pokud má být nějak informačně vypovídající, je potřeba mít frází větší množství – minimálně stovky.

Market rank tedy vyjadřuje „potenciální konkurenčnost“ pro mě a můj web. Report v tabulce ale ukazuje mnohem více. Nejen ještě druh domény (komerční/nekomerční) a typ webu (magazín, e-shop atd.), ale hlavně Fráze a URL reporty.

02-003fráze

Frázemi je v tomto reportu myšleno, na jaké hledané fráze se web zobrazuje, jakou má pozici na takovou frázi, hledanost dané fráze a počet výsledků ve vyhledávání takové fráze.

02-004URLreporter

Druhým reportem je URL report – tj. jaké konkrétní stránky se vám pro samou klíčovou hledanou frázi vypíší jako první.  Na reportu výše je to vše správně – na „boty“ se vypisuje home page, na „pánské boty“ kategorie pánských bot atd. Vše jak má být. Můžete zde ale odhalit, že se na nějakou frázi zobrazuje i něco, co by nemělo a pak je čas to nějak začít řešit.

 

Market Prospector je propojen i s dalšími službami Marketing Mineru. Například pokud kliknete na doménu, která je vaší konkurencí, dostanete se do SERP analyzeru, který jsem popisoval v prvním díle tohoto seriálu. Celý systém je tedy opravdu komplexní a provázaný, což je pro jeho užívání jen přínosem.

Celý report je možné si samozřejmě i stáhnout do offlinu – jako CSV soubor nebo jako export do Excelu. S daty tak můžete bez problémů dále pracovat i mimo systém. Záleží na vašich potřebách, zkušenostech a šikovnosti.

 

A v dalším díle tohoto seriálu se podíváme na Keyword Minery v Marketing Mineru. Těšte se. Vyjde brzy.

WordPress › Chyba