Domů > Marketing > NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 1. díl)

NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 1. díl)

MarketingMiner.cz – poměrně nový, teprve několik měsíců starý, on-line nástroj na automatické získávání dat z mnoha zdrojů. Vytváří ho velmi aktivně v on-line komunitě známý geek a top český linkbuilder Filip Podstavec. V tomto článku se zaměřím na to, jak nástroj využít pro e-shop a s čím vším vám umí pomoci.

Marketing miner je zatím velmi mladý a děje se v něm díky aktivnímu vývoji stále hodně změn. Drtivé většina z nich je samozřejmě k lepšímu. Prakticky pravidelně se přidávají nové funkce, zlepšuje se použití nástroje a předělávají či zdokonalují se aktuální funkce. Může se tedy stát, že v době, kdy budete číst tento článek, již bude nějaká část vypadat trochu jinak, nástroj bude mít více možností nebo některá možnost bude již chybět. Není v mých silách článek pravidelně aktualizovat, za což se předem omlouvám.

Nástroj je aktuálně rozdělen do šesti části a tak i v tomto článku tuto strukturu zachovám pro lepší orientaci a přehlednost.

SERP Analyzer

Jak už název napovídá, tato funkce bude analyzovat výsledky vyhledávání (SERP) a to na Seznam.cz. Google se zde bohužel nezohledňuje, ale je to poměrně logické – Google porzonalizuje výsledky vyhledávání každému hledajícímu a tak by výsledek, který bude zobrazen z Google nebyl relevantní.

Sám nástroj o SERP Analyzeru říká, cituji:

Databáze klíčových frází a výsledků vyhledávání, která poskytuje komplexní pohled na výskyt domény či URL ve výsledcích vyhledávání.

SERP Analyzer - úvodní obrazovka pro zadání dotazu

SERP Analyzer – úvodní obrazovka pro zadání dotazu

Prakticky to funguje velmi jednoduše – do pole pro hledání zadáte doménu, kontkrétní URL adresu stránky nebo klíčovou frázi a necháte systém pracovat. Za pár sekund dostanete výsledky, které jsou jako příklad na následujících dvou obrázcích.

SERP Analyzer - výsledky pro hledanou frázi

SERP Analyzer – výsledky pro hledanou frázi

Na jeden klik se dozvíte, jak moc je fráze hledaná, kolik je na ní výsledků a cenu za klik v PPC systému sklik (přibližně). Dále pak vidíte výsledky vyhledávání. Ty co mají uvedenu pozici -1 jsou reklamy – nejprve první 2 přímo v těle nad výsledky vyhledávání, dále pak až 7 výsledků, které se zobrazují napravo.

Výpis vypisuje pro přehlednost jen domény, ale lze je prokliknout a dostat se na konkrétní stránku, která se ve vyhledávání na daný dotaz zobrazuje. Následuje i sloupec „Odhad návštěvnosti“ u kterého je potřeba říci, že je to skutečně odhad, kolik lidí na web z daného klíčového slova měsíčně chodí návštěv. Je to nějaký Filipem určený a vyzkoumaný poměr mezi pozicí ve výsledcích vyhledávání (SERPu) a hledaností. Proto je to jen odhad. Mějte to na paměti.

K odhadu si dovolím malou osobní poznámku – prošel jsem několik frází, ze kterých k ním chodí na web SvětBot.cz návštěvníci a myslím, že odhad je částečně podhodnocen. Není to ale na škodu. Myslím, že mnohem lepší, než nadhodnocování.

SERP Analyzer - analýza domény nebo URL adresy

SERP Analyzer – analýza domény nebo URL adresy

Tento výpis je poměrně obsáhlý a zajímavý. Řekne vám, jak jste na tom ve vyhledávání (opět se tedy bavíme jen o Seznam.cz, ale i tak je to docela vypovídající) a to v mnoha grafech a tabulkách. Zajímavým ukazatelem může být kolik máte pozic ve vyhledáváním na 1-3 místě, 4-7, 8-10 atd. Stejně tak podíl placených výsledků vyhledávání (sklik v SERP) a organických přirozených výsledků.

Následuje tabulka s organickými výsledky vyhledávání. Je to výpis toho, co zná databáze MarketingMiner.cz, respektive si sám nástroj prošel a na jednotlivé dotazy dohledal. Jak to přesně nástroj dělá, aby pokrýval tolik různorodých frází, ale myslím, že to je uděláno kvalitně. Samotná databáze má výsledky na miliony frází (někde jsem to zaznamenal v minulosti, už je to možná jinak) a to je skutečně dobrý vzorek. V tom, co nástroj zná, vám vyhledá fráze, ze kterých podle něj chodí nejvíce lidí. Vypíše pozici, odhad návštěvnosti, hledanost, počet výsledků, cenu za klik v skliku i zda se objevují výsledky ze zboží.cz, firmy.cz nebo seznam obrázků. Dokonce jsem u některých výsledků zaznamenal i dohledání ve videích seznam.cz. Možností možná bude více. Ale jako vzorek to je určitě zajímavý pohled na to, jaké fráze na web přivádějí návštěvnost.

Pro vlastní web je to opět trochu navíc funkce, protože stejná čísla si sami umíte dohledat ve svých Google analytics a nebudou jen odhadovaná, ale přesná. Podíváme-li se na funkci ale komplexněji, můžeme ji využít pro analýzu konkurence, což už je jiná!

Na pár kliků zjistíte, jak je na tom konkurence. Zda má lepší SERP výsledky, kolik jí asi chodí návštěvnosti, z jakých frází a chcete-li s ní bojovat, zkusíte jí na její nejlepší fráze předběhnout a sebrat jí návštěvnost. Stejně tak můžete získat data o tom, jak moc inzeruje, na jaké fráze apod. Možností, jak využít data od konkurence je mnoho a je opravdu super, že takto jednoduchým způsobem máte data na jednom místě.

 

Pojďme ale zpět k výpisu vlastního webu. Je v něm sice mnoho informací, které vyčtete o něco přesněji i ve své analytice, ale nachází se zde ještě jeden soubor údajů, který byste neměli minout. Nachází se na výpisu aktuálně až dela a analyzuje konkurenci webu a to jak v klasickém přirozeném (organickém) vyhledávání, tak i v PPC reklamních výsledcích ve vyhledávání.

SERP Analyzer - konkurence webu - přirozená a v PPC

SERP Analyzer – konkurence webu – přirozená a v PPC

Opět jsem data kontroloval a jsou velmi reálná. V mém oboru kopírují trh a myslím, že se na ně lze poměrně jednoduše spolehnout. Mohou mít sice rezervu, ale je to asi tísíckrát lepší, než dělat cokoliv bez analýzy. Se SERP analyzerem určitě neprohloupíte!

 

Druhý díl tohoto seriálu najdete na https://www.eshopkonzultant.cz/blog/navod-marketingminer-cz-jak-a-proc-ho-vyuzivat-pro-e-shop-serial-2-dil/



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

2 komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v data pro e-shop, filip podstavec, linkbuilding, marketin miner, marketingminer.cz, nástroje, návod, seriál, serp
Seriál: Uživatelská testování oční kamerou (eye-tracking) – úvod do problematiky (díl 1.)

Tímto článkem startuji seriál o eye-trackingu, nebo-li o sledování pohybu...

Zavřít