Domů > Jak pracovat se zákazníky > Majitelé e-shopů se diví, že mají malou návštěvnost z vyhledávačů, ale dělají pro to vůbec něco?

Majitelé e-shopů se diví, že mají malou návštěvnost z vyhledávačů, ale dělají pro to vůbec něco?

Zkušenosti z poslední doby, kdy mě oslovují ve větší míře i menší internetové obchody, které chtějí pomoci s růstem, jsou poměrně zajímavé. Čím více přibývá poptávek po mých službách, tím více se objevují obchody, které mají velmi malou návštěvnost z vyhledávání…

Majitelé takových e-shopů v mnoha případech ani neví, odkud návštěvnost plyne, což je snad ten nejhorší případ, ale část menších e-shopů je na tom o trochu lépe – tací vědí, že mají málo z vyhledávačů a říkají, že neví co s tím.

Rád bych dnes v tomto článku uvedl na pravou míru, že i pro návštěvnost z vyhledávání je potřeba udělat nějakou práci a také to, že na takovou činnost nikdo z majitelů e-shopů nepotřebuje ani mě, ani jiného konzultanta.

Proč zpravidla nechodí nikdo z vyhledávačů na váš e-shop?

Odpověď je možná ještě jednodušší, než by se mohlo zdát – protože vyhledávač nemá důvod na e-shop chodit. Ptáte se proč? Prakticky denně se setkávám s tím, že takovéto e-shopy nemají absolutně žádné texty, nebo pokud mají, tak je někde přebírají. Ovšem to první je mnohem častější. V takovém případě, kdy máte na hlavní stránce jednu větu a tím to končí, je něco špatně. Víte co? Nejprve je potřeba podívat se velmi obecně na to, jak vyhledávače fungují…

Jak fungují vyhledávače?

Vyhledávač je FULLTEXTOVÝ robot, který prochází stránky a „čte“ jejich texty. Pokud je daný text unikátní, tedy není nikde zkopírovaný, tak si ho zapamatují (odborně zaindexují) a připraví si ho pro případné výsledky vyhledávání.

Už vám svítá? To magické slovo je TEXT. Pokud na webu máte minimum, nebo skoro žádné texty, tak vyhledávače nemají co by u vás našli a tak nemají ve své podstatě ani co zobrazovat hledajícím uživatelům. To samé platí ve chvíli, kdy texty odněkud jednoduše zkopírujete. Máte sice textů „hromadu“, ale žádný z nich není unikátní. Díky tomu, že je vyhledávač zná už odjinud, tak je začne ignorovat a opět si je neuloží pro zobrazování ve výsledcích vyhledávání, tedy je to ve výsledku pro vyhledávač stejné, jako by na webu vůbec nebyly…

A co to tedy pro mě znamená?

Dali-li jste si už 1 a 1 dohromady, tak vám určitě došlo, že bez originálních textů na webu to nepůjde. Budete si hold muset dát trochu práce a texty napsat. A kde? Nejlépe u každého produktu, který máte v nabídce. Pamatujte na to, že by texty:

  • měly být dostatečně dlouhé,
  • měly být psané „pro lidi“ a ne pro vyhledávače
  • měly být přínosné
  • a neměly by být kopírované nebo jen mírně pozměněné.

Dále by se měly texty vyskytovat optimálně v každém výpisu zboží, kde by měly popisovat co se v daném výpisu nachází. V neposlední řadě je vhodný i text na úvodní stránce.

Co vám mohu zaručit?

Pokud texty nemáte a napíšete je, tak že se váš internetový obchod ve vyhledávání rozhodně zvedne a zvýší se návštěvnost s vyhledávačů. Návštěvnost bude zpravidla i relevantní a tak se zvyšuje pravděpodobnost nákupu vámi nabízených produktů. Nelze je zaručit, protože zakoupení zboží nezáleží jen na tom, zda se jedná o relevantního zákazníka, ale i na velkém množství dalších faktorů.

Jak rychle se něco změní?

Pokud si myslíte, že dneska napíšete pět textů a zítra máte tisíce návštěv, tak vás asi docela zklamu. Vyhledávače pracují relativně pomalu, zejména u webů, kde do teď neměly žádný obsah, který by je „zajímal“. Může se stát, že návštěvnost začne růst až za pár týdnů nebo třeba za měsíc. Rozhodně ale do 3-6 měsíců bude návštěvnost razantně zvýšena.

Není to zrovna rychlost, to vím, ale mějte na paměti, že tímto krokem, kdy jednorázově investujete nějaký svůj čas, máte investici, která se neznehodnocuje, ba naopak. Pokud texty budou dobře napsané, je to dlouhodobá hodnota, která se v delším časovém horizontu mnohonásobně vrátí. A jakmile se jednou vrátí, tak už jen vydělává… No není to pozitivní informace na závěr?

Přeji všem hodně zdaru při zdokonalování svého obchodu a když budete potřebovat, jsem vám k dispozici.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

7 komentářů

  1. Dobry den,
    myslite, ze kvuli duplicitam muze byt zasadnim problemem to, ze si pres xml feed denne nase popisky produktu nacitaji Heureky, Aukra a dalsi velke weby (ktere asi vyhledavace budou mit trochu radeji nez e-shop)? Kdyz texty prvni vyhledavac najde na Aukru, tak bere ho pak u nas hned jako duplicitu? Nebo pozna, ze „oni to nacetli“?
    Jinak skvely web. Preji Vam mnoho uspechu a DIKY.

    • To je podle mě zcela špatná úvaha – proč na aukro, heureku a jiné neposíláte ve feedech upravené názvy, atd.? Stejně tak proč jim posíláte celý popisek ze svého webu? Já osobně k tomu nevidím důvod a třeba my neposíláme velkou část textů nikam a nikomu. Ani našim partnerům.

      • Zajimave tema! Takže byste popisek do feedu useknul třeba po druhé mezeře (to jen strilim a vymyslim, jak to udelat, aby to bylo automatizovane)? Pomuze to? A nebo psal uplne jiny pro tyto partnery? To je samozrejme dosti slozite realne (pracnost).

        A co myslite tim „upravene nazvy“? Delate pro partnery uplne jine nazvy schvalne kvuli duplicitam a seo? Moc diky za vas nazor!

      • Obě možnosti u feedu jsou možné. Pokud máte originální texty, není zcela rozumné je dávat někomu dál.

        Upravené názvy = jiný název na webu a jiný do exportu.

  2. Hlavně si myslím, že e-shopy by měly brát v úvahu seo jen jako doplněk, záviset na něm max z 10% řekněme, největší část návštěv a obratu by měla proudit díky email marketingu, ten má každý pevně ve svých rukou.

    • Tak v tom s tebou nemohu souhlasit. Stavět e-shop na newsletterech nejde. Pak přijde zlom, jako třeba seznam složka pošty „hromadné“ a e-shop je v hájí.

      Podle mě by měla být marketingová strategie postavena na co nejvíce zdrojích s rovnoměrným rozdělením. Samozřejmě, že pokud se nějaký kanál dělá lépe, než ostatní, je dobré ho vytěžovat, ale čím více funkčních kanálů, tím lépe. Když nějaký vypadne, není to tak drastické… A změny se dějí jak dlouhodobě, tak i skokově.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v e-shop, eshop, pro začátečníky
Případová studie: Jak jsme upravili SvětBot.cz po grafické stránce + SEO a co to přineslo?

Na podzim 2013 jsme po více než 4 měsících příprav...

Vzorové obchodní podmínky 2014 jsou na světě – zapracovány změny podle nového občanského zákoníku!

Chvíli to trvalo, ale nové obchodní podmínky pro eshopy platné...

Zavřít