Domů > Novinky > Legislativní změny pro e-shopy – mimosoudní řešení sporů!

Legislativní změny pro e-shopy – mimosoudní řešení sporů!

Zatím o tom mimo APEK prakticky nikdo v e-commerce scéně nemluvil. Co mě víc zaráží, tak ani právní kanceláře „specializující se“ na on-line a e-commerce (pozn. vystupující a sami sebe označující jako specialisty na e-commerce a on-line projekty) nevypustili do světa ani čárku, což je poměrně zarážející. Mluvím zde o novele zákona o ochraně spotřebitele, ve kterém je pro e-shopy zásadní mimosoudní řešení sporů, které nabývá platnosti už 1.února 2016.

Podle dostupných informací (zdroj: APEK.cz) novelizovaný zákon hovoří o mimosoudním řešení sporů, které v případě e-shopů bude řešit Česká obchodní inspekce (dále jen ČOI).

Co je účelem mimosoudního řešení sporů

Všeobecně se má zlepšit vymahatelnost práva pro spotřebitele. Zákazník by měl této možnosti ovšem využít až poté, co se nedohodne na řešení se samotným prodejcem. Zde mám osobně trochu obavu, že jakmile budou mít někteří zákazníci (zejména věční stěžovatelé) problém, okamžitě se budou na ČOI obracet a zahltí ji tak. Uvidíme, jak bude ČOI připravena a jak bude fungovat.

Hlavní role ČOI by měla být ve vedení dialogu mezi stranami sporu. Měla by pomoci najít oběma společnou řeč. A věřím, že to v mnoha případech, budou-li se pracovníci ČOI snažit (ne jako při běžných kontrolách podnětů od zákazníků), může to i k něčemu být.

Co tedy musíte nyní udělat?

Zatím to vypadá, že budete muset „jen“ splnit informační povinnost a do 3 měsíců od platnosti novinky (tedy do konce dubna 2016) uvést informaci o mimosoudním řešení ve svých obchodních podmínkách.

Prakticky budete muset doplnit informaci o tom, že pro řešení sporů mimosoudně se má spotřebitel obrátit na Českou obchodní inspekci a ještě nutné uvést odkaz na www.coi.cz.

Kde se tato novinka vzala

Za vše „opět“ může EU. Jedná se prakticky jen o implementaci evropského práva do práva českého, aby obě byla v souladu. Takže sice to je z hlavy EU, ale pro řešení běžných sporů z pohledu spotřebitele je to určitě dobrý posun kupředu.

Jak to má v reálu vše probíhat

Podle zákona může zákazník podat návrh na ČOI do 1 roku od data, kdy poprvé uplatnil své právo u obchodníka (třeba na reklamci). Po doručení návrhu ČOI informuje obě strany o zahájení řešení. Od momentu vyrozumění je povinen prodejce do 15 dnů podat ČOI vyjádření k celé věci, respektive k tomu, co uvedl spotřebitel v návrhu na zahájení mimosoudního sporu.

Na základě vyjádření pak ČOI připraví nezávislý odborný posudek, který předloží oběma stranám. Ten ale nebude závazný. Na jeho základě by mělo dojít k dohodě. Podle zákona nemá ČOI rozhodovat, ale pouze pomoci k dohodě.

Shrňme si tedy povinnosti obchodníka

Pozn. Převzato a citováno z TZ APEK.cz

  • plnit informační povinnosti – jasným, srozumitelným a snadno dostupným způsobem informovat o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (pro e-shopy v tuto chvíli ČOI). Informace musí zahrnovat mimo jiné internetovou adresu subjektu (www.coi.cz). Tyto informace musí být také součástí obchodních podmínek. Obchodní podmínky musí obchodník upravit do 3 měsíců od nabytí účinnosti ustanovení – tedy od 1. 2. 2016!
  • V případě sporu, který se nepodařilo mezi stranami urovnat přímo, poskytnout spotřebiteli tyto informace také v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat.
  • V případě zahájení mimosoudního řešení spotřebitelské sporu je obchodník povinen se vyjádřit ve lhůtě 15 pracovních dnů od doručení vyrozumění o zahájení.
  • Prodávající je povinen úzce spolupracovat a poskytnout ČOI součinnost potřebnou k efektivnímu řešení spotřebitelského sporu.

Závěrem

Myslím, že se není moc čeho bát. Přidáte do obchodních podmínek požadovanou informaci a když někdo podá návrh na ČOI, jednoduše k tomu dáte jako obchodník vyjádření. V mnoha případech to bude lehčí, než se se zákazníkem dohadovat, to vím z osobní zkušenosti. A pak jen včas reagovat, když vás ČOI vyzve.

Podle mě to není nic tak strašného, EU umí vymyslet mnohem horší věci. 

A co si o tom celém myslíte vy? Napište mi to níže do komentářů!

 

 

WordPress › Chyba