Domů > Komentáře > Komentář: Facebook testoval na uživatelích – no a co děláme běžně my?

Komentář: Facebook testoval na uživatelích – no a co děláme běžně my?

Je to pár dnů, co ČT24 (a asi i další média) rozebírala „výzkum“ Facebooku, jak ovlivňují pozitivní nebo negativní příspěvky na FB zdi emoce člověka. K testu, který se tváří jako experiment či výzkum, ale ve skutečnosti je jen marketingová studie, si dovolím dnes napsat něco více, než bylo v médiích řečeno.

O co šlo?

Nejprve o samotném „výzkumu“. Facebook zobrazoval v lednu roku 2012 po dobu jednoho týdne některým vybraným uživatelům výhradně pozitivní příspěvky na zdi, naopak druhé části výhradně negativní příspěvky (zdroj: čt24.cz). Chtěl zjistit, zda se uživatelé budou cítit méněcenní nebo budou naopak více pozitivně naladěni… Na vzorku cca 700 tis. uživatelů vyšel zajímavý výsledek – pozitivní emoce se údajně šíří stejně, jako ty negativní, což je podle mého osobního názoru opravdu dobře.

Na výzkumu se podíleli i dvě americké univerzity, které publikovaly výsledky experimentu i v prestižním vědeckém časopise.

Co to přineslo?

Aktuálně sre z celého více než dva roky starého pokusu, který nebyl nic jiného, než marketingová studie, začíná dělat kovbojka. Podle BBC se o průzkum dokonce zajímá britský regulátor, zda Facebook neporušil zákon na ochranu osobních údajů.

Čemu se všichni proboha diví?

Celá studie je podle mě docela logická a poměrně nechápu, proč se kolem ní najednou vyskytla taková hysterie, zejména pak mezi samotnými uživateli Facebooku. Kde kdo zde píše zcela intimní a soukromé věci, nebo zde žije druhý („ten lepší“) internetový život. Běžně lidé doslova cpou na FB fotky, informace kde se právě nacházejí, kde pracují,  s kým se znají anebo s kým chodí či spí…

Shrnu-li to, tak Facebook je prostě a jednoduše továrna na data o uživatelích a mnohem více by mě znepokojovalo, že všechny informace o mě někdo vůbec ví (ač jsem mu to sám řekl), než to, že mi zobrazí pozitivní nebo negativní příspěvky mých přátel. Facebook si může s daty dělat prakticky co chce, protože ho podle mého osobního názoru ani nikdo nemůže zkontrolovat. Předpokládám, že se podobných (možná i horších) testů nebo vyhodnocování dat dělá mnohem více a nikdo o nich veřejně ani neví… A koho to vůbec překvapuje? Přece hlavně na tom Facebook vydělává. Minimálně na přesném cílení reklamy, nebo dalších studiích či teoretickém poskytování určitých dat třetím stranám. Kdo ví.

Facebook nedělá nic, co by nedělaly stovky dalších

Podle prosáknutých dat šlo o praktický test s vyhodnocením, což není přece nic nezvyklého. Podíváme-li se na kterýkoliv větší e-shop (včetně našeho SvětBot.cz), tak se zde testuje na reálných uživatelích prakticky kde co. Od barev tlačítek, přes rozložení stránky až třeba po fotky nebo popisky produktů. Jedná se o klasické A/B testy o kterých také nemá návštěvník ani tušení. A pohoršuje taková praxe někoho? Vůbec…

Někdo by mohl namítat, že testování Facebooku ale probíhalo na velkém vzorku uživatelů (cca 700 tis.), ale co to je? Nebudeme chodit daleko a je jasné, že Mall nebo Alza, v zahraničí třeba Amazon, testují na stejných nebo i větších objemech zákazníků. A nic se neděje, protože to všichni chápou jako zcela běžnou věc.

Takže to asi nebude zas taková senzace, což?

Abych to shrnul. Přijde mi, že média chtěla opět vypustit „mega bulvární zprávu“ v okurkové sezóně (na začátku prázdnin) a jakmile se tam vyskytují slova jako „facebook“ a „zneužití“ popřípadě „testování na uživatelích“, je to hned „skoro senzace“. Celá zpráva podle mě vlastně není alarmující, ale pouze informativní, že se před dvěma lety na Facebooku něco testovalo… A kdo ví, co na nás (nebo spíše vás, já na FB skoro nežiju) testují dneska. Pravděpodobně jsou už zase o něco dále.

A co si o tom celém myslíte vy? Napište mi to níže do komentářů!

WordPress › Chyba