Domů > Komentáře > Komentář: Facebook testoval na uživatelích – no a co děláme běžně my?

Komentář: Facebook testoval na uživatelích – no a co děláme běžně my?

Je to pár dnů, co ČT24 (a asi i další média) rozebírala „výzkum“ Facebooku, jak ovlivňují pozitivní nebo negativní příspěvky na FB zdi emoce člověka. K testu, který se tváří jako experiment či výzkum, ale ve skutečnosti je jen marketingová studie, si dovolím dnes napsat něco více, než bylo v médiích řečeno.

O co šlo?

Nejprve o samotném „výzkumu“. Facebook zobrazoval v lednu roku 2012 po dobu jednoho týdne některým vybraným uživatelům výhradně pozitivní příspěvky na zdi, naopak druhé části výhradně negativní příspěvky (zdroj: čt24.cz). Chtěl zjistit, zda se uživatelé budou cítit méněcenní nebo budou naopak více pozitivně naladěni… Na vzorku cca 700 tis. uživatelů vyšel zajímavý výsledek – pozitivní emoce se údajně šíří stejně, jako ty negativní, což je podle mého osobního názoru opravdu dobře.

Na výzkumu se podíleli i dvě americké univerzity, které publikovaly výsledky experimentu i v prestižním vědeckém časopise.

Co to přineslo?

Aktuálně sre z celého více než dva roky starého pokusu, který nebyl nic jiného, než marketingová studie, začíná dělat kovbojka. Podle BBC se o průzkum dokonce zajímá britský regulátor, zda Facebook neporušil zákon na ochranu osobních údajů.

Čemu se všichni proboha diví?

Celá studie je podle mě docela logická a poměrně nechápu, proč se kolem ní najednou vyskytla taková hysterie, zejména pak mezi samotnými uživateli Facebooku. Kde kdo zde píše zcela intimní a soukromé věci, nebo zde žije druhý („ten lepší“) internetový život. Běžně lidé doslova cpou na FB fotky, informace kde se právě nacházejí, kde pracují,  s kým se znají anebo s kým chodí či spí…

Shrnu-li to, tak Facebook je prostě a jednoduše továrna na data o uživatelích a mnohem více by mě znepokojovalo, že všechny informace o mě někdo vůbec ví (ač jsem mu to sám řekl), než to, že mi zobrazí pozitivní nebo negativní příspěvky mých přátel. Facebook si může s daty dělat prakticky co chce, protože ho podle mého osobního názoru ani nikdo nemůže zkontrolovat. Předpokládám, že se podobných (možná i horších) testů nebo vyhodnocování dat dělá mnohem více a nikdo o nich veřejně ani neví… A koho to vůbec překvapuje? Přece hlavně na tom Facebook vydělává. Minimálně na přesném cílení reklamy, nebo dalších studiích či teoretickém poskytování určitých dat třetím stranám. Kdo ví.

Facebook nedělá nic, co by nedělaly stovky dalších

Podle prosáknutých dat šlo o praktický test s vyhodnocením, což není přece nic nezvyklého. Podíváme-li se na kterýkoliv větší e-shop (včetně našeho SvětBot.cz), tak se zde testuje na reálných uživatelích prakticky kde co. Od barev tlačítek, přes rozložení stránky až třeba po fotky nebo popisky produktů. Jedná se o klasické A/B testy o kterých také nemá návštěvník ani tušení. A pohoršuje taková praxe někoho? Vůbec…

Někdo by mohl namítat, že testování Facebooku ale probíhalo na velkém vzorku uživatelů (cca 700 tis.), ale co to je? Nebudeme chodit daleko a je jasné, že Mall nebo Alza, v zahraničí třeba Amazon, testují na stejných nebo i větších objemech zákazníků. A nic se neděje, protože to všichni chápou jako zcela běžnou věc.

Takže to asi nebude zas taková senzace, což?

Abych to shrnul. Přijde mi, že média chtěla opět vypustit „mega bulvární zprávu“ v okurkové sezóně (na začátku prázdnin) a jakmile se tam vyskytují slova jako „facebook“ a „zneužití“ popřípadě „testování na uživatelích“, je to hned „skoro senzace“. Celá zpráva podle mě vlastně není alarmující, ale pouze informativní, že se před dvěma lety na Facebooku něco testovalo… A kdo ví, co na nás (nebo spíše vás, já na FB skoro nežiju) testují dneska. Pravděpodobně jsou už zase o něco dále.

A co si o tom celém myslíte vy? Napište mi to níže do komentářů!



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

3 komentáře

  1. Problém bude asi ve vnímání Facebooku versus jiných komerčních subjektů. Zatímco komerční web vnímáme pořád jako „tu firmu, co si na ní musím dávat pozor a jde jí o prachy“, Facebook pro tu širší masu lidí zdomácněl – je to „jejich Facebook“, jejich malé soukromé místečko (jasně, to soukromí je hloupá iluze). Od prodejce se čeká, že mi bude chtít prodat, ovlivnit mně, podvědomě člověk funguje v nějakém řežimu pozornosti. Ostatně i k velkým médiím (fungujícím daleko hůř a účelověji, než FB) už asi řada lidí přistupuje s nějakým filtrem, nedůvěrou. Facebook naopak podobně jako alkohol leckteré zábrany bourá, vzbuzuje falešné pocity intimity (se systémem i lidmi v něm, za ním, kolem něj), protože je IMHO stále vnímaný jako zábavný kámoš, ne jako na zisk zaměřená firma.

    Ve chvíli kdy prosákne podobná informace je to pak samozřejmě nečekaný šok, rozpor mezi očekáváním (iluzí) a realitou je mnohem větší, než když s někým manipuluje eshop (je to ostatně eho práce) nebo bulvární deník. Navíc s ohledem na velikost FB vyvstávají oprávněné obavy, v jakých všech otázkách a na jaké škále nás umí ovlivnit v rukou něčích mocenských zájmů.
    Lukáš Pítra recently posted…Sociální signály v SEOMy Profile

  2. podla mna to nieje uplne tak, pretoze tym ze je FB absolutne dominantna socialna siet, moze masovo ovplyvnovat volby… bude zobrazovat viac negativne spravy o jednom, viac pozitivne o inom

    • Ing. Jan Kalianko

      Ale to je trochu špatná interperetace – v průzkumu se jednalo o statusy přátel, které měli negativní a pozitivní podtext. To nemá s ovlivňováním událostí, reklamou nebo něčím podobných nic společného.

      I tak zajímavý názor.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v facebook, komentář
Mini aktualita: Založil jsem si Twitter účet

Pro část čtenářů tohoto blogu nepodstatná informace, pro některé zásadní......

Zavřít