Domů > Trendy > Jak se vyplnila moje prognóza e-commerce trendů pro rok 2015?

Jak se vyplnila moje prognóza e-commerce trendů pro rok 2015?

V lednu 2015 jsem napsal článek 12 e-commerce trendů pro rok 2015 z mého pohledu – věštba na letošní rok…. Předpovídal jsem v něm, co si myslím, že se stane a jak bude e-commerce scéna postupovat. A jak to dopadlo? Pojďme se na to nyní na konci roku 2015 podívat!

  1. Propojování on-line a off-line – zde si myslím, že jsem se trefil. Trend propojování on-line a off-line nákupů se čím dál tím více propojuje. Některé velké obchody otevřeli výdejní místa, jedna z výdejních cítí se prodala do rukou silného hráče, druhá vyrostla a expanduje na východ.
  2. větší lokální firmy hromadně na internet – zde jsem se myslím také opět trefil, ovšem stále mám pocit, že by tento trend měl pokračovat a střední lokální firmy budou i nadále vstupovat na internet a otevírat své e-shopy.
  3. Perzonalizace e-shopů – zde jsem trochu ustřelil. Trend vypadal jako silný, ale praxe ukázala, že perzonalizace jako taková je velmi drahá, málo efektivní a pokud se budeme bavit o skutečné perzonalizaci, ne že člověku zobrazíme produkty, na kterých byl nebo co nakoupit jako příslušenství, zcela jsem změnil názor. Malé a střední e-shopy v tomto směru nemají podle mě šanci perzonalizaci a náklady na ní v nějaké rozumné době zaplatit a proto se do perzonalizace nepuštění a nekoná se. Zde jsem se tedy zmýlil a s odstupem jednoho roku zcela změnil svůj názor.
  4. Mobilní e-commerce poroste – ano mobily hrají čím dál tím větší roli v našich životech a jejich využití roste. Trend se potvrdil. Nespletl jsem se a je velmi pravděpodobné, že tento trend bude sílit. Je to podle mě zároveň hrozba pro e-commerce, ale uvidíme.
  5. Globalizace spotřebitelů – čínské e-shopy (zejména DealExtreme a AliExpress) se do Evropy a světa tlačí čím dál tím více a pokud nepřijde celní správa s pečlivým proclíváním i jednotlivých kusů zboží pro koncové zákazníky, budou tyto obchody stále růst a trend v podobě hrozby se bude pomalu plnit.
  6. Vyšší tlak na rychlost doručení – opět potvrzený trend. Dva příklady za vše – PPL doručuje už i soboty a uvažuje i o nedělích. Zásilkovna umí už i večerní doručení ve velkých městech a doručení následující den na všechna výdejní místa. A bude to brzy potřeba ještě rychleji.
  7. Zvyšování povědomí o bezpečnosti dat – zde mám pocit, že jsem se jaksi netrefil. Pořád je podle mě povědomí o problematice bezpečnosti malé. Navíc k bezpečnosti nepřispěl ani Seznam.cz, který cca v květnu potvrdil, že neumí převody z http a https protokol webů a všechny e-shopy tak migraci na zabezpečený protokol pozastavili. Je to škoda, ale snad to dají dohromady.
  8. Další růst remarketingu – to se vyplnilo. Remarketing je už všude… V PPC, RTB a nyní už i přímo na Facebooku. Ten vše letos dotáhnul… A bude to ještě horší, bohužel.
  9. Pozvolný rozvoj RTB – zde jsem se myslím netrefil. Po prvotním haló efektu se po RTB slehla zem. Kdo chtěl, tak ho vyzkoušel a většina pochopila, že to není taková sranda, jak se říkalo. Proto RTB považuji za nesplněné očekávání.
  10. Plochy design se neprosadí – zde jednoznačně trefa. Plochý design se nerozšířil a je to dobře… Alespoň ty weby vypadají trochu normálně 🙂
  11. E-shopy začnou více používat agregátory analytických dat – tímto jsem měl na mysli služby jako MonkeyData apod. Stejně tak integrace vlastních systémů. To si myslím, že se moc neděje. Jeden z důvodů je i ten, že mnoho obchodů analytiku stále velmi podceňuje.
  12. UX a CRO zaznamenají zvýšenou poptávku – To se vyplnilo zcela a konečně se začíná objevovat více lidí, kteří se této problematice věnují. I nadále bude tento trend sílit.

 

A jak vidíte rok 2015 vy? Napište mi to dolu do komentářů!

WordPress › Chyba