Domů > Návody > Jak by se měli chovat e-shopaři v době (nejen) koronavirové krize – 7 klíčových rad (nejen) pro e-shopy

Jak by se měli chovat e-shopaři v době (nejen) koronavirové krize – 7 klíčových rad (nejen) pro e-shopy

Aktuální doba je nejen pro českou e-commerce dosti zvláštní. Některé obory strmě rostou na tržbách, jiné počítají ztráty. O tom ale tento článek nebude. Dnes jsem se po mnoha dnech, kdy se mnoho tzv. „odborníků“ vyjadřuje ke kde čemu kolem e-commerce a korona viru, rozhodl, že napíši článek o tom, jak se ve svém e-shopu (a možno to vztáhnout i na jakoukoliv jinou firmu) v současné době chovat.

Pokud na vás aktuální doba dolehla a patříte k těm méně šťastným, tedy těm, kterým tržby klesají (např. móda, šperky a jiné doplňky), nebo k těm, kterým se nyní daří a rostou, měli byste se mít na pozoru všichni. Virus a s ním spojené opatření budou mít velký vliv na ekonomiku celé země. Vše se utlumí, včetně spotřeby domácností (na které stojí většina e-commerce v Česku) a přijdou tak časy, kdy kupní síla nebude tolik nastartovaná, jako tomu bylo doposud.

Ten kdo přežije letošní rok, ten bude mít napůl vyhráno. Bude totiž velmi zásadní zefektivnit chod firmy a získat cash-flow pro vlastní chod.

Rada č. 1 – Stabilizujte firmu a získejte hotovost

Nejzásadnější pro přežití bude mít dostatek finančních rezerv. Ty se neobjeví jen tak. Je nejvyšší čas v brzkých dnech razantně škrtat a snižovat náklady. Udělejte si nyní (až pak bude pozdě) čas a ořežte v nákladech vše, co jde. Znamená to pro e-shopy například:

  • Snižte skladové zásoby pokud možno jen na minimum nutné pro bezproblémový chod e-shopu – leží v nich peníze, které vám budou chybět a dále pak skladování stojí peníze
  • Nenakupujte velké objednávky – to velmi úzce souvisí s předchozím bodem – mnohdy dostanete 0,5 % slevu, když objednáte o tolik a tolik více nebo dosáhnete určitě hranice objednávky > věřte, že více ušetříte, když budete mít vysokou skladovou obrátku, než když ušetříte mizivé procento na nákupu
  • Utlumte náklady – podívejte se detailně na to, co platíte – projděte si kompletně všechny faktury, které platíte (třeba za 3 měsíce zpět) – vyberte věci, které jsou zbytečné (ty zrušte), ty kde se dá ušetřit (např. změna tarifu apod.) a ty, které musejí zůstat > touto metodou, budete-li důkladní, umíte najít mnoho úspor a velmi často i v desítkách %
  • Snažte se nezadlužovat se a úvěry co máte splácet opravdu jak máte – pokud nemáte úvěry a skutečně nutně je nepotřebujete, v současné době si je neberte. Tlak na to půjčit si, protože je to strašně jednoduché, je tu velký, ale vzpomeňte si, co vám říkali o e-shopařině… Také vás všude přesvědčovali, že to je jednoduché, na pár kliků a jak to ve výsledku dopadlo?
    Pokud už úvěry máte, snažte se je splácet včas a bez problémů, mějte na ně připravenu rezervu. Pokud nebudete zvládat, tak včas kontaktujte banku a zkuste si dohodnout odklady nebo rozvolnění splátek. Podobně to platí třeba i u nájmů – pokud nemáte, včas kontaktujte majitele a zkuste si dohodnout rozvolnění apod. Navíc banky v současné době budou vyvíjet tlak na svoji likviditu, takže o to je důležitější s bankou včas a na rovinu komunikovat.

Rada č. 2 – Dělejte jen efektivní investice

Investice jsou vždy alfa a omega jakékoliv firmy. Musejí se řídit efektivně, tzn. zpravidla podle jejich návratnosti a v souladu s firemní strategií. V současné době, kdy je očekáván propad ekonomiky je tento ukazatel ještě důležitější. Mezitím, co v celkovém růstu mohou dávat smysl i investice, které se vrátí za 12-24 měsíců, tak v době útlumu je 1 rok většinou hraniční, ale doporučit se dá spíše realizovat jen menší investice s návratností velmi rychlou, tedy s vysokou přidanou hodnotou, optimálně s návratnosti do 6 měsíců. Pokud ale na investice nemáte peníze a musíte si na ně půjčovat, opět to velmi zvažte a předpokládejte nejhorší možný vývoj firmy.

Rada č. 3 – Zvyšte efektivitu svého e-shopu (firmy)

V e-shopu je mnoho věcí, které neděláte efektivně. Je na čase se zastavit, podívat se na věci, jak je děláte a jak by se „optimálně“ měly dělat a zapracovat na tom:

  • Projděte jednotlivé procesy a upravte je – vše co se ve firmě dělá by mělo mít svůj proces. Hlavně proto, aby to bylo škálovatelné a aby bylo jasné, jak se co dělá a dělali to všichni ve firmě stejně. Pokud je proces dobře navržen, je i efektivní a mnozí zaměstnanci pak nevymýšlejí své postupy, které značně snižují efektivitu.
  • Eliminujte chyby a ty co uděláte najděte hned a ne „až je objeví zákazník“ – opět vám s tím pomohou procesy, ve kterých je ale zapojen určitý stupeň kontroly prováděných činností. Navíc u chyb platí, že čím dříve ji odhalíte, tím méně stojí. Pokud např. ve skladu vychystáte špatné zboží, tak – zjistíte-li to hned po vychystání, stojí to řádově jednotky korun (zejména na čas, který strávíte s vrácením do regálu a dohledáním nového správného produktu). Pokud je to těsně před balením či po zabalení, jsou to nižší desítky korun. A zjistí-li to až doma zákazník, jsou to už stokoruny (komunikace se zákazníkem, poštovné zpět a opět k zákazníkovi, zpracování vráceného zboží a odbavení nového apod.).  Takže eliminace chyb je zásadní pro efektivitu a když už se chyby mají dít, odhalte dje v zárodku, ne „až pak…“

Rada č. 4 – Předpokládejte útlum

Správný e-shop (i firma) by měl mít finanční plán (ač vím, že 90 % e-shopů ho nikdy neměla a nepřemýšlí na ním). V tom se zpravidla zohledňuje, jaký je předpokládaný vývoj firmy. Pokud jste očekávali 50 % růst v následujícím roce, je na čase přepracovat plán na růst třeba jen 10 – 20 % a připravit se také na varianty poklesu – o 10, 30 nebo i 50 %. K takovým finančním plánům je dobré mít také plán toho, co budete v které fázi dělat. Nicméně je velký předpoklad, že i pokud v současné době váš e-shop díky sortimentu strmě vyrostl, tak že doba nebude moc příznivá a celý segment e-commerce rozhodně neporoste tak rychle, jako doposud.

Rada č. 5 – Vyjednávejte s dodavateli

V e-shopařině (i běžných firmách) nastávají 2 možné scénáře:

  1. Jste v oboru, kde si musíte dopředu nasmlouvat kapacitu a tu odebrat – zde to není jednoduché, ale je na čase velmi rychle začít jednat (nejlépe mezi prvními odběrateli daných dodavatelů a nebýt až ten poslední) o možnostech úpravy odběrů nebo jejich zrušení. Samozřejmě je lepší pro trvalý odběratelský vztah objednávky jen utlumit a rozumně se dohodnout, ale je to na vás.
  2. Jste v oboru, kde bude velká poptávka a dodavatelé nemusí stíhat – zde je opět dobré jednat a být v trvalém spojení s dodavatelem. Ujistit ho o odběru, třeba vyjednat nějaké zálohy a předplatby a jiné, abyste zboží skutečně dostali. A pokud už nyní víte, že potřebujete více, opět jednejte – čím dříve, tím spíše to půjde.

Rada č. 6 – Klíčovým zdrojem jsou lidé, tedy jen někteří

U lidí je to složité. Máme za sebou dobu, kdy je sehnat bylo velmi těžké a neztrácet je ještě těžší. I proto mnoho majitelů drží lidi zuby nehty, aby je po odeznění opatření měli. K zaměstnancům je ale dobré přistupovat individuálně:

  1. Rozdělte si zaměstnance do skupin – prostě si je kategorizujte – na klíčové, které si za každou cenu ponecháte, a na ty postradatelné, které buďto propustíte nebo se s nimi dohodnete
  2. S lidmi se dá dohodnout, berte je jako partnery – mnoho podnikatelům nyní ulevilo, že jejich zaměstnanci jsou matky a mohou být „na ošetřovném“ doma. To ušetří mzdové náklady v době, kdy obchody tolik nefrčí. To ale není řešení všude – mnoho firem nyní se svými zaměstnanci dělá dohody, že si nyní podepíší výpověď dohodou, pošlou je „na úřad práce“ a po skončení krize je naberou obratem zpět. Je to určitý způsob řešení, ale aplikovatelné je spíše v případě, kdy máte k dohodě se svými zaměstnanci důvěru a oni k vám.

Rada č. 7 – Automatizujte (i za pomocí externích nástrojů)

V e-shopařině jako technologickém oboru platí, že co nemusíte dělat sami (ručně), tak je dobré automatizovat. Snažte se tedy opět zefektivnit své interní procesy a zapracovat na to, co jde automatizovat. Mnohdy to nemusí být ani tak těžké, protože dnes už je snad na všechno nějaký externí nástroj a napojit ho do vlastního řešení nebo napojit na krabicové řešení nebývá moc složité. Díky troše práce pak zvýšíte efektivitu, snížíte chybovost a návratnost investice je zpravidla velmi rychlá.

 

Závěrem

Jednou za čas řídím e-shopy nebo jejich oddělení jako krizový manažer a s podobnými postupy pracuji i když není virová krize. Zde je velmi zjednodušený a zobecněný přístup, který může aplikovat prakticky kdokoliv, kdo má e-shop (nebo firmu) a přiznává si, že je potřeba se přizpůsobit době a situaci.

Přeji všem, aby vyvázli z této „krize“ jako vítězové a všichni jsme přežili tuto dobu bez újmy, zejména na zdraví. Pokud budete potřebovat s něčím pomoci nebo máte poznatek k tomuto článku, napište mi níže komentář. Pokud potřebujete pomoci, klidně mi napište a uvidíme, s čím vám budu umět pomoci.

PS: Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho prosím dál – jen tak se dostane k co nejvíce e-shopařům a majitelům firem.

WordPress › Chyba