Domů > Návody > Jak by se měli chovat e-shopaři v době (nejen) koronavirové krize – 7 klíčových rad (nejen) pro e-shopy

Jak by se měli chovat e-shopaři v době (nejen) koronavirové krize – 7 klíčových rad (nejen) pro e-shopy

Aktuální doba je nejen pro českou e-commerce dosti zvláštní. Některé obory strmě rostou na tržbách, jiné počítají ztráty. O tom ale tento článek nebude. Dnes jsem se po mnoha dnech, kdy se mnoho tzv. „odborníků“ vyjadřuje ke kde čemu kolem e-commerce a korona viru, rozhodl, že napíši článek o tom, jak se ve svém e-shopu (a možno to vztáhnout i na jakoukoliv jinou firmu) v současné době chovat.

Pokud na vás aktuální doba dolehla a patříte k těm méně šťastným, tedy těm, kterým tržby klesají (např. móda, šperky a jiné doplňky), nebo k těm, kterým se nyní daří a rostou, měli byste se mít na pozoru všichni. Virus a s ním spojené opatření budou mít velký vliv na ekonomiku celé země. Vše se utlumí, včetně spotřeby domácností (na které stojí většina e-commerce v Česku) a přijdou tak časy, kdy kupní síla nebude tolik nastartovaná, jako tomu bylo doposud.

Ten kdo přežije letošní rok, ten bude mít napůl vyhráno. Bude totiž velmi zásadní zefektivnit chod firmy a získat cash-flow pro vlastní chod.

Rada č. 1 – Stabilizujte firmu a získejte hotovost

Nejzásadnější pro přežití bude mít dostatek finančních rezerv. Ty se neobjeví jen tak. Je nejvyšší čas v brzkých dnech razantně škrtat a snižovat náklady. Udělejte si nyní (až pak bude pozdě) čas a ořežte v nákladech vše, co jde. Znamená to pro e-shopy například:

  • Snižte skladové zásoby pokud možno jen na minimum nutné pro bezproblémový chod e-shopu – leží v nich peníze, které vám budou chybět a dále pak skladování stojí peníze
  • Nenakupujte velké objednávky – to velmi úzce souvisí s předchozím bodem – mnohdy dostanete 0,5 % slevu, když objednáte o tolik a tolik více nebo dosáhnete určitě hranice objednávky > věřte, že více ušetříte, když budete mít vysokou skladovou obrátku, než když ušetříte mizivé procento na nákupu
  • Utlumte náklady – podívejte se detailně na to, co platíte – projděte si kompletně všechny faktury, které platíte (třeba za 3 měsíce zpět) – vyberte věci, které jsou zbytečné (ty zrušte), ty kde se dá ušetřit (např. změna tarifu apod.) a ty, které musejí zůstat > touto metodou, budete-li důkladní, umíte najít mnoho úspor a velmi často i v desítkách %
  • Snažte se nezadlužovat se a úvěry co máte splácet opravdu jak máte – pokud nemáte úvěry a skutečně nutně je nepotřebujete, v současné době si je neberte. Tlak na to půjčit si, protože je to strašně jednoduché, je tu velký, ale vzpomeňte si, co vám říkali o e-shopařině… Také vás všude přesvědčovali, že to je jednoduché, na pár kliků a jak to ve výsledku dopadlo?
    Pokud už úvěry máte, snažte se je splácet včas a bez problémů, mějte na ně připravenu rezervu. Pokud nebudete zvládat, tak včas kontaktujte banku a zkuste si dohodnout odklady nebo rozvolnění splátek. Podobně to platí třeba i u nájmů – pokud nemáte, včas kontaktujte majitele a zkuste si dohodnout rozvolnění apod. Navíc banky v současné době budou vyvíjet tlak na svoji likviditu, takže o to je důležitější s bankou včas a na rovinu komunikovat.

Rada č. 2 – Dělejte jen efektivní investice

Investice jsou vždy alfa a omega jakékoliv firmy. Musejí se řídit efektivně, tzn. zpravidla podle jejich návratnosti a v souladu s firemní strategií. V současné době, kdy je očekáván propad ekonomiky je tento ukazatel ještě důležitější. Mezitím, co v celkovém růstu mohou dávat smysl i investice, které se vrátí za 12-24 měsíců, tak v době útlumu je 1 rok většinou hraniční, ale doporučit se dá spíše realizovat jen menší investice s návratností velmi rychlou, tedy s vysokou přidanou hodnotou, optimálně s návratnosti do 6 měsíců. Pokud ale na investice nemáte peníze a musíte si na ně půjčovat, opět to velmi zvažte a předpokládejte nejhorší možný vývoj firmy.

Rada č. 3 – Zvyšte efektivitu svého e-shopu (firmy)

V e-shopu je mnoho věcí, které neděláte efektivně. Je na čase se zastavit, podívat se na věci, jak je děláte a jak by se „optimálně“ měly dělat a zapracovat na tom:

  • Projděte jednotlivé procesy a upravte je – vše co se ve firmě dělá by mělo mít svůj proces. Hlavně proto, aby to bylo škálovatelné a aby bylo jasné, jak se co dělá a dělali to všichni ve firmě stejně. Pokud je proces dobře navržen, je i efektivní a mnozí zaměstnanci pak nevymýšlejí své postupy, které značně snižují efektivitu.
  • Eliminujte chyby a ty co uděláte najděte hned a ne „až je objeví zákazník“ – opět vám s tím pomohou procesy, ve kterých je ale zapojen určitý stupeň kontroly prováděných činností. Navíc u chyb platí, že čím dříve ji odhalíte, tím méně stojí. Pokud např. ve skladu vychystáte špatné zboží, tak – zjistíte-li to hned po vychystání, stojí to řádově jednotky korun (zejména na čas, který strávíte s vrácením do regálu a dohledáním nového správného produktu). Pokud je to těsně před balením či po zabalení, jsou to nižší desítky korun. A zjistí-li to až doma zákazník, jsou to už stokoruny (komunikace se zákazníkem, poštovné zpět a opět k zákazníkovi, zpracování vráceného zboží a odbavení nového apod.).  Takže eliminace chyb je zásadní pro efektivitu a když už se chyby mají dít, odhalte dje v zárodku, ne „až pak…“

Rada č. 4 – Předpokládejte útlum

Správný e-shop (i firma) by měl mít finanční plán (ač vím, že 90 % e-shopů ho nikdy neměla a nepřemýšlí na ním). V tom se zpravidla zohledňuje, jaký je předpokládaný vývoj firmy. Pokud jste očekávali 50 % růst v následujícím roce, je na čase přepracovat plán na růst třeba jen 10 – 20 % a připravit se také na varianty poklesu – o 10, 30 nebo i 50 %. K takovým finančním plánům je dobré mít také plán toho, co budete v které fázi dělat. Nicméně je velký předpoklad, že i pokud v současné době váš e-shop díky sortimentu strmě vyrostl, tak že doba nebude moc příznivá a celý segment e-commerce rozhodně neporoste tak rychle, jako doposud.

Rada č. 5 – Vyjednávejte s dodavateli

V e-shopařině (i běžných firmách) nastávají 2 možné scénáře:

  1. Jste v oboru, kde si musíte dopředu nasmlouvat kapacitu a tu odebrat – zde to není jednoduché, ale je na čase velmi rychle začít jednat (nejlépe mezi prvními odběrateli daných dodavatelů a nebýt až ten poslední) o možnostech úpravy odběrů nebo jejich zrušení. Samozřejmě je lepší pro trvalý odběratelský vztah objednávky jen utlumit a rozumně se dohodnout, ale je to na vás.
  2. Jste v oboru, kde bude velká poptávka a dodavatelé nemusí stíhat – zde je opět dobré jednat a být v trvalém spojení s dodavatelem. Ujistit ho o odběru, třeba vyjednat nějaké zálohy a předplatby a jiné, abyste zboží skutečně dostali. A pokud už nyní víte, že potřebujete více, opět jednejte – čím dříve, tím spíše to půjde.

Rada č. 6 – Klíčovým zdrojem jsou lidé, tedy jen někteří

U lidí je to složité. Máme za sebou dobu, kdy je sehnat bylo velmi těžké a neztrácet je ještě těžší. I proto mnoho majitelů drží lidi zuby nehty, aby je po odeznění opatření měli. K zaměstnancům je ale dobré přistupovat individuálně:

  1. Rozdělte si zaměstnance do skupin – prostě si je kategorizujte – na klíčové, které si za každou cenu ponecháte, a na ty postradatelné, které buďto propustíte nebo se s nimi dohodnete
  2. S lidmi se dá dohodnout, berte je jako partnery – mnoho podnikatelům nyní ulevilo, že jejich zaměstnanci jsou matky a mohou být „na ošetřovném“ doma. To ušetří mzdové náklady v době, kdy obchody tolik nefrčí. To ale není řešení všude – mnoho firem nyní se svými zaměstnanci dělá dohody, že si nyní podepíší výpověď dohodou, pošlou je „na úřad práce“ a po skončení krize je naberou obratem zpět. Je to určitý způsob řešení, ale aplikovatelné je spíše v případě, kdy máte k dohodě se svými zaměstnanci důvěru a oni k vám.

Rada č. 7 – Automatizujte (i za pomocí externích nástrojů)

V e-shopařině jako technologickém oboru platí, že co nemusíte dělat sami (ručně), tak je dobré automatizovat. Snažte se tedy opět zefektivnit své interní procesy a zapracovat na to, co jde automatizovat. Mnohdy to nemusí být ani tak těžké, protože dnes už je snad na všechno nějaký externí nástroj a napojit ho do vlastního řešení nebo napojit na krabicové řešení nebývá moc složité. Díky troše práce pak zvýšíte efektivitu, snížíte chybovost a návratnost investice je zpravidla velmi rychlá.

 

Závěrem

Jednou za čas řídím e-shopy nebo jejich oddělení jako krizový manažer a s podobnými postupy pracuji i když není virová krize. Zde je velmi zjednodušený a zobecněný přístup, který může aplikovat prakticky kdokoliv, kdo má e-shop (nebo firmu) a přiznává si, že je potřeba se přizpůsobit době a situaci.

Přeji všem, aby vyvázli z této „krize“ jako vítězové a všichni jsme přežili tuto dobu bez újmy, zejména na zdraví. Pokud budete potřebovat s něčím pomoci nebo máte poznatek k tomuto článku, napište mi níže komentář. Pokud potřebujete pomoci, klidně mi napište a uvidíme, s čím vám budu umět pomoci.

PS: Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho prosím dál – jen tak se dostane k co nejvíce e-shopařům a majitelům firem.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

1 komentář

  1. Pěkně sepsáno! Za mě je důležité i přizpůsobení se dané situaci. Vymyslet plán a strategii, která může fungovat i v době omezení. Pokud mají e-shopy výdejní místa, tak je přizpůsobit tak, ať jsou dodrženy všechny bezpečnostní opatření. Při platebních podmínkách se přizpůsobit pouze na platbu předem. Zajistit si takové zboží, po kterém je aktuálně poptávka. Změnit komunikaci se zákazníky apod. Možní může být více, záleží také na typu byznysu. Každopádně přeji všem v době krize hodně štěstí a hlavně pozor na zdraví!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v covid19, dodavatelé, efektivita, ekonomika, finance, hotovost, investice, koronavirus, návod, rady, stabilizace, tipy, útlum
NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 3. díl)

V minulých dvou dílech seriálu o Marketing Mineru jsem představil...

NÁVOD: MarketingMiner.cz – Jak a proč ho využívat pro e-shop (seriál – 2. díl)

V minulém (prvním) díle tohoto seriálu jsem představil MarketingMiner.cz jako samotný...

Zavřít