Domů > Komentáře > Heureka a bezhreureky.cz – o co vlastně jde?

Heureka a bezhreureky.cz – o co vlastně jde?

V posledních dnech se kolem srovnávače zboží Heureka.cz objevilo mnoho povyku. Možná by se dal použít název Shakespearovi divadelní hry Mnoho povyku pro nic. Ale opravdu?

Co se stalo tak zásadního

Nejprve je potřeba vše zasadit do kontextu. V posledních cca 2 letech nakupuje investiční skupina (s podporou dalších investorů) Rockaway mnoho velkých e-commerce projektů a sdružuje je do své skupiny. Jsou vlastníci nebo podílníci ve Vivantisu, CZC, Invia, Uloženka, Koloniál a mnohých dalších. Na konci října bylo oznámeno, že kupují i Heureka.cz a Mall.cz. Transakci však ještě musel posvětit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten nyní rozhodl a přidal i několik podmínek. K těm ale později v tomto článku.

Kde se vzala taková vlna odporu

Každá velká transakce nese v odborné komunitě mnoho emocí. Někdo podobným transakcím fandí, jiní v nich vidí hrozby. To je asi na pohledu každého člověka. Stojaté vody a brblání či názory jedinců rozvířila Alza.cz, která nově přišla se stránkou bezheureky.cz. Jedná se o veřejnou iniciativu odchodu obchodů z Heureka.cz právě kvůli spojení s Mall.cz. Alza na stránce jednak varuje, že Rockaway může používat data z jednotlivých oborů pro Mall a tím je prakticky zneužívat. Tato potenciální hrozby tu je, ač Úřad na ochranu hospodářské soutěže i na to myslel.

Jak reálné informace jsou na stránce bezHeureky.cz

Pokud se na obsah stránky podíváme, tak má působit jako vysoce důvěryhodná, protože ji podepsala Alza.cz. Působí jako iniciativa „za nezávislé obchodování“ ale dost možná je to spíše jen zástěrka pro další mediální kampaň Alzy. Proč? Protože se dle mého názoru počítalo/počítá s tím, že se k danému vydá tisková zpráva, chytí se toho média a budou chtít od zástupců Alza.cz vyjádření. Ti je budou ochotně poskytovat a zviditelní tak nejen Alzu, ale budou tak působit jako „skuteční“ dobráci, kteří chtějí pro všechny jen to nejlepší. Prostě že jsou zodpovědní a pečují o lidi kolem.

Na webu se říká o hrozbách, které spojením obou společností pod jedno schopné e-commerce konzorcium vyvstávají – možnost „odebírat data“ cizích obchodů, jež se do Heureka posílají a chcete-li mít jejich certifikát „Ověřeno zákazníky“, tak je posílat musíte. Bez toho certifikát nemáte a stanete se tak „Nedůvěryhodným“ obchodem… To ale vyplývá ze samotného fungování Heureky.

Mluví se zde také o „objektivitě“ Heureky. V tom bych dal Alze za pravdu – už to dávno není o srovnávání zboží, ale o tom, kdo více zaplatí, tedy v některých oborech. Stále jsou obory, kde bidování moc nefunguje a nikdo ho nedělá. Dále se také mluví o heureka košíku či PPC „perpetum mobile“. Jak moc je to pravda by uměli posoudit správci PPC kampaní, ne já. Všeobecně je to hodně ale o „může se dít“, „myslíme si“… Místy jsou ale také informace s větou „změřili jsme“. Což je už trochu jiná věc – pokud je něco změřeno, stojí to zpravidla (neměří-li se špatně) na reálných datech a není to jen o dojmech a pocitech. Na druhou stranu nikdo z nás Alza analytiku neviděl a co je hlavnější – Alza je v postavení, kdy svým marketingem, výdejnami, servisem a brandem má zákazníky, jež se chovají trochu jinak, než u běžného e-shopu. Fakt, že se jí zákazník s jejich masivním marketingem vrátí ještě několikrát z jiného zdroje je určitě pravda. U běžného obchodu bez masivních kampaní bude tento stav trochu odlišný.

Velkou otázkou je také legálnost stránky – respektive užití ochranné známky Heureka. Ta je něčím vlastnictvím a je asi na velmi důkladný právní rozbor, zda v tomto užití je poškozována nebo je to v normě zákona. O tom neumím ale rozhodnout já, vy a je to spíše na právníky zabývající se oborem ochranných známek. Na internetu je o tomto mnoho diskuzí, kde jedni tvrdí v pořádku, jiní že jednoznačně porušují práva vlastníka ochranné známky. Za mě bych k tomu řekl, že si myslím, že Alza tohle má dobře právně vyřešené a ví co dělá.

Spojení Heureka, Mall a Rockaway má nějaké podmínky

Už výše jsem psal, že připojení Heureka a Mall do Rockaway zkoumal Úřad na ochranu hospodářské soutěže. Ten vydal 20.5.2016 vyjádření, kde mimo jiné stanovuje tyto podmínky, cituji:

Schválené závazky:

  • na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které e‑shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
  • srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
  • obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
  • v placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet  nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
  • po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic.

Zdroj: https://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/aktuality-z-hospodarske-souteze/2138-urad-povolil-spojeni-soutezitelu-rockaway-a-heureka-se-zavazky.html

 

Vyvstávají už jen otázky, kdo a jak to bude kontrolovat (je zřejmé že nikdo) a zda se to bude skutečně dodržovat. Heureka od začátku tvrdí, že zůstane zcela nezávislá a bylo by to žádoucí, ale v portfoliu Rockaway, kde se pracuje se všemi dostupnými daty, nakupují se z venčí atd. se nechce věřit, že by se nevyužila data, které jsou na Heurece k dispozici a „zadarmo“. Hlavní je, že jsou velice relevantní. I proto dával nákup Heureka do rockaway portfolia logický smysl. Je tedy zřejmé, že zde je velmi velké riziko a ač to nikdo nevíme (a asi jen tak vědět nebudeme), můžeme si z mnoha indicií myslet, že to tak bude. Bohužel.

Vyzkoušeno za nás

Stránka má i hezkou část „vyzkoušeli jsme za vás“ – dám sem z ní screen. Pokud bych to měl komentovat – dle mého názoru to chce trochu delší sledovací období, než jeden den. Takhle mi ta data osobně nepřijdou moc relevantní, ale mají očividně podpořit iniciativu daty. Něco jako když v teleshopingu Horst Fuchs smažil vajíčka letlampou na kapotě od auta…

alza-za-nas

Nutno říci, že pokud to takto bude i nadále, je to jednoznačně dobře a podpoří to tvrzení Alzy.

Heureka mlčí

Do vydání článku jsem nikde nezaznamenal jediné oficiální vyjádření k této problematice. Zkusím do Heureky napsat a uvidím, zda se vyjádří. Pokud ano, přidám sem informaci.

UPDATE 24.5.2016 – Heureka vydala oficiální vyjádření na svém blogu

Data Heureka miluje a všichni jí je dávají jen tak

Heureka sbírá hromadu dat a od lidí, kteří pro Heureku pracují vím, že s nimi dále pracují. A ne málo. Do doby, než byla Heureka ve spojení s velkým konsorciem e-shopů to mohli maximálně prodávat, což je také riziko. Nyní ale mohou data „bezplatně“ předávat mezi sebou a byli by hloupí, kdyby to nedělali. I když nemají…

Chtěl jsem vypsat, co všechno mají od e-shopů k dispozici a k čemu to je dobré, ale krásný článek napsal o problematice dnes Petr Soukup, takže na jeho článek jen odkáži. Je to zajímavé čtení: https://www.souki.cz/velky-bratr-heureka

Můj komentář na závěr

Za mě má Heureka až moc dat a já nevěřím, že vy si je ve skupině Rockaway nechali pro sebe. Rockaway bere data kde to jde, dokonce u mnoha obchodů a firem předstíral zájem o koupi, vytáhl informace a pak odešel. I tímto neférovým způsobem zjišťují, co potřebují, a proto není neočekávatelné, že vykořistí i Heureku, kterou ne zrovna za málo koupili.

Stejně tak fandím Alza a ostatním,, kteří mají koule na to, že veřejně se Heurece postaví. Já se svým e-shopem tu odvahu nemám. Pokud jednou proti Heurece veřejně vystoupíte, tak věřím, že už vás nenechají z principu nikdy jít zpět. A ač Heureka dělá asi jen 30 tis. Kč měsíčně obratu, tak pořád ty peníze dobré jsou… Fandím všem rebelům, protože jsem sám velký rebel, ale obchod je o penězích a pořád Heureka vydělává peníze. Bez debat.

Můj přínos a podpora je propagace iniciativy a také fakt, že přestanu dávat Heurece většinu informací. Nebude dostávat dostupnostní feed, info o zakoupeném zboží a o Heureka vyjížděcím okénku po straně ani nemluvě. Věřím, že Heureka bude mít perné chvíle.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

4 komentáře

  1. Děkuji za článek. Je možné se technicky heuréce bránit a posílat ji minimum informací?
    Něco v tomto naznačil souki v článku – nejsem ale programátor.

    Bylo by škoda vzdát se heuréky, ale informací získívají přespříliš.

    Děkuji

    • Souhlasím s tebou Tomáši.

      1) Odstranit postranní vyjíždějící blok „ověřeno zákazníky“ – tím ví, na které stránce zákazník je a ze které přišel – odesílají si tím scriptem tyto dvě informace. V případě vyhledávačů (seznam.cz) tedy ví odkud zákazník přišel, z jaké fráze…
      2) Do ověřeno zákazníky posílat POUZE e-mail – nic víc. Žádné zboží, hodnotu objednávky apod… Jen mail zákazníka pro ověřeno zákazníky.

      A to je asi základ. Více v článku od Petra.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v alza, alza.cz, heureka
7 tipů na zbožové srovnávače – které byste neměli se svým e-shopem minout?

Zbožové srovnávače jsou jedním z nejpoužívanějších zdrojů návštěvnosti českých e-shopů....

Zboží.cz přechází na nový obchodní model

Zboží.cz se v posledních dnech docela snaží. Nejen, že připravuje...

Zavřít