Domů > Google Analytics > Google analytics tip: Nastavte si brandové fráze

Google analytics tip: Nastavte si brandové fráze

Dnešní článek bude pro ty, kteří tuší, že mají i něco jako značku a ne jen nějaký e-shop. Ti s „jen nějakým e-shopem“ pravděpodobně mohou přestat číst, nicméně i tak by jim mohl článek něco dát.

Zaměříme se totiž na nastavení Google analytics, konkrétně „Správu výrazů spojených se značkou„.

Nastavení je jednoduché

Pokud se nepletu, tak poměrně nově nabízí analytický nástroj Google Analytics funkci nastavení brandových výrazů. To můžete učinit ve Správci v úrovni Zobrazení. Zde najdeme v Nastavení kanálů možnost Správa výrazů spojených se značkou, viz. obrázek níže.

 

Po zvolení této možnosti se vám zobrazí jednoduché intuitivní zadávání brandových výrazů, které je možné vidět na dalším obrázku.

 

Celá část se dělí na dvě části – začnu tou spodní. Zde Google zkouší identifikovat možné fráze spojené se značkou a nabídnout vám je. U našeho e-shopu SvětBot.cz to byl například výraz „boty“, který nepovažuji za brandovou frázi. Takže to vypadá, že v tomto případě má Google ještě trochu rezervy a má se co učit, na rozdíl od jiných jeho automatických vyhodnocování.

Ale zpět k tématu – buďto si vyberete z navrhovaných frází, nebo v horní části jednoduše brandové fráze zadáte. V našem případě jsem zvolil tyto kombinace:

  • svet bot
  • svet bot cz
  • svetbot cz
  • svetbot.cz
  • svetbotcz
  • svět bot
  • svět bot cz
  • světbot
  • světbot cz
  • světbot.cz

A tímto způsobem byste měli pokrýt své brandové výrazy i vy. Následně je nutno uložit a je prakticky hotovo. Pouze se vás systém zeptá, zda chcete brandové fráze přenést i do kanálů. Doporučuji zvolit ano, protože tak se nastavení brandových výrazů promítne do požadovaných reportů. Dostanete se do nastavení kanálů, kde buďto můžete přednastavené opět uložit, nebo přenastavit. Bez hlubších znalostí GA bych další nastavování nedoporučoval. Důležité na co je potřeba upozornit, tak je potřeba i kanály ULOŽIT!

Pokud někdy v budoucnu budete hledat nastavení kanálů, najdete je o jednu položku výše v nastavení webu.

 

A k čemu je rozdělení na brandové a nebrandové fráze dobré?

Brandové fráze jsou velmi specifické, zejména pak v placeném vyhledávání (=PPC kampaně ve vyhledávací síti). Zatím co přes obecné fráze typu „dámské lodičky červené“ chodí lidé za mnohem větší cenu za proklik, tak na brandové fráze typu „svět bot“ je cena prokliku mnohem nižší. Je to dáno tím, že zpravidla pokud někdo hledá obecnou věc, neproklikává se přímo k vám tak často, jako když hledá přímo vás. A čím vyšší máte proklikovost na určitý počet zobrazení, tím vám klesá cena za proklik v jednotlivých reklamních systémech. Je to samozřejmě ještě o něco složitější, ale jednoduše to lze říci takto.

Druhým faktem, který u brandových frází dobře víme, je, že z brandových frází je zpravidla vyšší konverzní poměr. Je to opět dáno tím, že hledá li člověk něco obecného, musíte ho k nákupu přesvědčit a soupeříte s konkurencí. Naopak hledá-li někdo přímo váš e-shop, tak už ví kam jde a buďto už má z předchozí návštěvy vybráno a jde koupit, nebo u vás třeba již nakupoval a vrací se, protože byl jako zákazník spokojen.

Sečteme-li obojí, tedy že brandové fráze mají vyšší proklikovost a také vyšší konverzní poměr, jsou takové fráze vlastně úplně super a chceme mít „jenom je“. Důvody proč chtít i obecné fráze si nechám na jindy, nicméně pojďme se zase věnovat trochu analytice.

Pokud nejsou rozděleny brandové a nebrandové fráze, tak se pracuje s oběma druhy frází dohromady a jejich výsledky se průměrují. A jak to vypadá s průměrem, když je určitá část výrazně lepší a má dobré výsledky? V průměru zvedá výsledky všem špatným frázím. Z tohoto důvodu se v analytice, zejména v PPC, rozlišují velmi často brandové a nebrandové fráze. Díky novému nastavení GA bychom nyní měli mít možnost tyto dva segmenty rozlišit a pracovat s nimi bez složitého filtrování.

Ve výsledku budete tedy pracovat s brandovými frázemi jako jednou skupinou a nebrandovými frázemi jako druhou skupinou. Tím budete mít reálnější data, než průměr z obou. Mnohdy pak zjistíte, že PPC kampaně drží zejména brandové fráze a obecné fráze je potápějí, nebo naopak že brandové fráze prakticky nemáte a máte návštěvnost z frází obecných. To značí zejména to, že lidé neznají nebo nechápou váš e-shop jako brand.

WordPress › Chyba