Domů > Google Analytics > Google Analytics testuje nový vylepšený měřící kód

Google Analytics testuje nový vylepšený měřící kód

Google Analytics je služba společnosti Google, která nabízí měření návštěvnosti a výkonnosti webu, tedy i e-shopu, a to zcela zdarma. Je to pravděpodobně nejpropracovanější služba svého druhu a nejlepší na tom všem je, že je zcela zdarma. Tohle všechno všichni asi víme…

Co je ovšem zajímavé, tak Google udělal ve službě Analytics za poslední rok velké množství změn. Nejprve zavedl tzv. statistiky v reálném čase, které zobrazují aktuální počet návštěvníků webu, na kterých stránkách se nacházejí, odkud přišli apod. Dokonce jsou k dispozici i dva grafy na zobrazení počtu zobrazených stránek.

Dlouhou dobu byla návštěvnost v reálném čase v beta (tedy testovací) verzi a nefungovali v ní filtry. Nakonec Google zapracoval a nyní se pro jednotlivé profily aplikují i nastavené filtry, což je velká výhoda zpřesňující výsledky.

Google se svojí službou Analytics však neusíná na vavřínech a pracuje stále dál. Většina změn nasazených do ostrého provozu se zpravidla označuje nějakou chvíli jako kontraproduktivní, ale to jen než si uživatelé zvyknou. Nyní Google ladí další, v pořadí již asi čtvrtý (možná více než čtvrtý, já pamatuji tři jiné) měřící kód, který ovšem přinese skutečně mnoho novinek.

Tu nejzásadnější můžeme pochopit jen tehdy, známe-li fakta, jak měří Analytics nyní. Nyní když přijde návštěvník na stránku, tak se započte jeho přístup. Jakmile si zobrazí stránku, je to pořád ten samý přístup (návštěva). Jakmile ale 30 minut není žádný požadavek od daného návštěvníka, tak se návštěva tzv. uzavře. Pokud tedy návštěvník otevře stránku a nechá ji více než 30 minut ležet (na pozadí, odejde, nebo jen dlouho čte) a následně pokračuje dál = načte další stránku, je takové navštívení stránky (po více než 30 min nečinnosti) považováno za novou návštěvu. Někdo možná řekne, že se tím statistiky zkreslují, ale je to logické vyústění měření.

Důležitým je ještě údaj „čas strávený na stránce“. Ten je vždy delší, než je uveden. Ptáte se proč? Opět musíme pochopit způsob měření a možnosti měření. Google Analytics ví, kdy jste na web poprvé přišli a také kdy jste si načetli každou další stránku. Vezme tedy první přístup a pak všechny další… Ví tedy, kdy jste si zobrazili poslední stránku, kterou jste pak zavřeli, nebo z ní odešli jinam. Ví ale, kdy jste ji zavřeli nebo odešli jinam? Odpověď je NE, NEVÍ! Jak by mohl, když měření probíhá načtením stránky a tím dojde k impulzu, který Analytics započítá. Z toho vyplývá, že čas strávený na stránce je čas od prvního přístupu, k poslednímu načtení stránky bez času zobrazení poslední stránky (ten nejde pasivně změřit).

A pokud známe tohle, tak můžeme kouknout i na to, co umí nový kód. Google se o tom zatím nikde zcela nerozpovídal, nebo o tom alespoň nevím, nicméně se dá vytušit z nastavení v samotném rozhraní při generování kódu. Nový měřící kód nazvaný UNIVERSAL ANALYTICS (beta) nabízí nově:

  • Vlastní dimenze a metriky
  • Online/offline synchronizace dat
  • Měření na několika platformách
  • Zjednodušená konfigurace
  • Vybrat vydání nových funkcí

Nejzajímavější jsou z mého pohledu vlastní dimenze a metriky. To totiž znamená, že si budete moci změnit časy, kterými je ohraničeno ukončení „návštěvy“ – tedy nyní daných 30 minut po kterých přestane být návštěvník pro Analytics na webu.

To je ale jen špička ledovce. Můžete si třeba i synchronizovat online/offline data, což ve výsledku znamená, že si můžete uploadovat do rozhraní externí data, změřená vlastními metrikami a dále s nimi pracovat.

Měření na několika platformách asi není potřeba komentovat. Je jen fajn, že Analytics tuto možnost zavedli.

Pod pojmy zjednodušená konfiguracevydání nových funkcí si zatím osobně nedokáži nic představit, ale je možné, že je to jen v návrhu a teprve se na nich pracuje. Rozhodně vás zde ale budu o možnostech dále informovat a příště i více podrobně.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

1 komentář

  1. google analytics je neskutočne dobrý nástroj pre webmasterov, len treba s ním vedieť aj pracovať

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v analytics, e-shop, eshop, ga, google, google analytics, meření, měření návštěvnosti, návštěvnost, novinky
Založil jsem web e-shop konzultant

Dnešním dnem jsem spustil tento web eshopkonzultant.cz. Jeho úkoly jsou...

Zavřít