Domů > Komentáře > Čeká nás revoluce v doručování zásilek?

Čeká nás revoluce v doručování zásilek?

Dnes, když k nám do SvětBot.cz přijel řidič z DPD, dozvěděli jsme se zajímavou novinku. Údajně budou od středy (14.1.2015) zavádět nový způsob doručování. To už tu párkrát bylo, říkal jsem si, ale plány jsou absolutně jiné.

Aktuální stav

Podle informací, které jsou dostal, se změní poměrně dost. Aktuálně DPD doručuje na zadanou adresu v tříhodinovém časovém rozmezí, které zákazníkovi oznámí ráno SMS zprávou. Když mu čas nesedí, může si odložit na jiný den, ale pokud dobře vím, tak ne na jiný čas. To je ale jedno. Zároveň řidiči před doručením volali a aktivní komunikovali se zákazníkem ohledně doručení.
Musím uznat, že jim toto fungovalo a stížností bylo velmi málo, spíše žádné, na rozdíl od jiných přepravních společností.

A jak to bude nově

Nově se na DPD očividně někdo od stolu (podle mě nemohl nikdy jezdit a rozvážet balíky, jinak by tohle nevymyslel) rozhodl, že se bude doručovat přesně na čas. Ano, slyšíte správně.
Podle informací od řidiče dostanete ráno akorát SMS s přesným časem doručení a v ten to budou muset doručit. Zároveň jsem se dozvěděl, že řidiči již nebudou volat a aktivně komunikovat se zákazníkem, což osobně beru jako velký krok zpět. Bylo to to, čeho jsem si na DPD cenil.
Že se nebude zákazníkovi volat je ovšem jen začátek. Na doručení a předání zásilky budou mít řidiči POUZE 3 minuty času. Jakmile 3 minuty uběhnou, pípne řidiči prý čtečka a musí jet pryč. Zákazník tak má smůlu- To samotné vidím jako zcela nesmyslnou věc a největší problém.

Proč mi to přijde jako nedomyšlené?

Vezměte v potaz, jak dlouho trvají 3 minuty. Ano, pokud jste nastartovaní a balíček vyhlížíte z okna, pak je to dostatečná doba. Co ovšem ve chvíli, kdy děláte v desátém patře office house někde v Praze, kde je recepce a řidiče nepustí dále než na ni? Dá vám informaci, že přijel (ač nevím jak, když už nebude smět volat) a vy máte max. 3 minuty na převzetí. Musíte se zvednout z kanceláře, dojít k výtahu. To je třeba 30 sekund, pustíte-li vše z rukou, nedokončíte myšlenku a jdete. A co když bude výtah zrovna obsazen? Půjdete 10 pater pěšky a než dojdete, bude řidič pryč. Stejný výsledek bude, když počkáte, než se výtah uvolní… A podobných problémů a situací může nastat více. Co pak budou chudáci řidiči a zákazníci dělat, to nevím. Při tomto způsobu doručování si prakticky ani nesmíte odskočit na wc, jinak můžete doručení propást…

A co třeba dopravní situace

Nechci spekulovat, ale přesně daný plán rozvozů může zcela jednoduše narušit aktuální dopravní situace. Ať už ve velkých městech, kde může být zácpa, nebo kdekoliv jinde, kde stačí jedna nehoda nebo podobné zdržení. Třeba 5 červených na semaforech za sebou a je zpoždění 2-5 minut na světě…
Ano, systém určitě může pracovat s GPS a statistickými daty za poslední období pro jednotlivé trasy, ale proboha doprava není každý den stejná. Stačí aby se někde začal opravovat jeden poklop od kanálu nebo někomu přestalo jet auto a dva pruhy se museli spojit do jednoho.. Jak toto bude systém řešit opravdu netuším.

Nový nápad se nevyhne ani společnostem odesílajícím balíky

Informaci o změně jsem dostal hlavně z důvodu, že přes DPD odesíláme zásilky a řidič mě varoval, že u nás prostě nesmí strávit déle jak 3 minuty. To budu chtít v praxi vidět. Občas (zejména při větším počtu zásilek) tu tráví třeba i 5 minut. Ono když má převzít, přepočítat a po jedné do čtečky napípat čárové kódy z každého balíky, tak to při desítkách balíků, které přes DPD denně posíláme prostě nějaký čas zabere. A to nemluvíme o tom, že si zásilky musí do auta poskládat, aby nebyly naházené jak od prasátka a do auta se vůbec vešel pro další zásilky na rozvoz.

Závěrem

Nechci tuto novinku soudit nebo ji odepisovat, protože ještě ani nezačala fungovat. Samotný nápad doručovat přesně na čas je výborný nápad, jen je vhodný jen pro určitou skupinu zákazníků. Stejně tak si myslím, že se někdo snažil vymyslet systém dobře, ale jednoduše je to tak velké sousto, že to bude více než těžké. Snad se s tím DPD popasuje a povede se jim to, nicméně v tom zatím vidím dost záporů, které nevím, jak chtějí řešit. Stejně tak si myslím, že mnoho lidí není na takovéto „zcela přesné“ doručování připraveno a dlouho nebude. I kdyby to opravdu fungovalo, jak si slibují, tak bude lidem opravdu dlouho trvat, než si na tohle zvyknou…

A co si o tom celém myslíte vy? Má tento způsob doručování v praxi šanci na úspěch? Napište mi to do komentářů!



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

1 komentář

  1. to je vážně debilní nápad na čas vozit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v balíky, doprava, doručování v přesný čas, DPD
InPost poštomaty a Kouzelná almara se spojili

Na první pohled výborná zpráva, na ten druhý už tolik...

Brzy přijde nová výdejní síť, tentokrát od DPD

DPD je "klasická" přepravní společnost, jako několik dalších. Poslední dobou...

Zavřít