DPD je „klasická“ přepravní společnost, jako několik dalších. Poslední dobou se však snaží hodně pracovat na své image a také službách, které poskytuje svým zákazníkům.
Pravděpodobně po vzoru PPL, které otevřelo své výdejní místa PPL Partner, se DPD nyní snaží o podobný krok. Připravuje spolupráci s Uloženkou, která mimo jiné spolupracuje i s Allegro group, tedy Aukro.cz a Heureka.cz. DPD bude dalším v řadě a bude nabízet svým zákazníkům možnost osobních odběrů nejen na svých depech, ale i ve výdejní síti Uloženka.
A jak jsou na tom výdějní místa pro osobní odběry e-shopů v Česku? Vše zde před několika lety odstartovala Uloženka.cz, která měla nejprve jedno, brzy pak 3 výdejní místa. Ta jde cestou vlastních výdejen se svými zaměstnanci. Slibuje si od toho vyšší úroveň služeb pro koncové zákazníky.
Moje zkušenosti s Uloženkou – naše firma ji využívala a osobně jsem jí hodně fandil. Poté, co se mnoho slíběných věcí, zejména pak růst do dalších měst, nekonalo, jsem byl truchu zklamán. Největší šok přišel asi po roce a půl, nebo dvou letech spoupráce, kdy jsem zjistil, že se nám značně zpožďují dobírky. Podle smlouvy mají být do týdne na účtu a nebyly ani po měsíci. Nutno říci, že se nejednalo o nějak vysokou částku, byly to řádově jednotky tisíc, což mě zaráží úplně nejvíce. Vysvětlení ze strany Uloženky bylo, že to byla výjimečná systémová chyba, nicméně opak byl asi pravdou. Při pohledu do historie jsem zjistil, že se dobírky poslední půl rok zpožďovaly postupně – nejprve chodili týden, pak 14 dnů, pak 3 týdny a nakonec, kdy jsem si toho všiml, tak po měsíci. Uloženka v té době pravděpodobně používala peníze z vybraných dobírek na něco jiného, než měla, tedy alespoň to tak působí.
Snažení Uloženky okopíroval jeden z jejich zákazníků a založil výdejní sít Zásilkovna.cz. Ta se vydala odlišnou cestou od Uloženky a to větším počtem poboček. Na počátku měla svoji pobočku pouze jednu nebo dvě a zbytek byly smluvní partneři, kteří vydávali ve svých obchodech (tzn. Z-pointech) zásilky běžným zákazníkům. Na jednu stranu dobrý tah, jak rychle rozšířit výdejní místa, na stranu druhou kritizované neudžení úrovně služeb na dobrém standardu. Mnohdy totiž vydávají zásilky obchody, které jsou na pokraji existence a výdej zásilek je drží nad vodou… Nicméně pokud se podíváme na tvrzení Uloženky, že to dělá kvůli udržení úrovně, tak ani jí se moc nedaří – najímá na výdej brigádníky a studenty, kterým je nějaká úrověň zcela ukradena a proto je to při výdeji obdobné, jako u zásilkovny. V tomto směru si tedy tyto dvě sítě nemusí nic vyčítat.
Moje zkušenoti se Zásilkovnou – se zásilkovnou jsem začel spolupracovat více méně poté, co mě Uloženka velmi zklamala. Bylo to v době, kdy měla Zásilkovna (stejně jako Uloženka) ještě porodní bolesti. Nutno však říci, že se k problémům vždy uměli narozdíl od konkurence postavit a snažili se je více či méně efektivně řešit. Dobírky se nezpožďují, vše relativně funguje jak má a více méně to klape. Zásilkovnu využíváme dodnes a to i proto, že má aktuálně 85 výdejních míst v ČR a SK.
Dalšími hráči na trhu je Kouzelná almara, Žabka Point a již zmíněný PPL partner. Ani jednu z těchto sítí jsem nezkoušel, ke každé mám svůj důvod:
– Kouzelná almara – má velmi krátkou dobu pro odběr zásilky, není to osobní odběr, ale balíkomat a hlavně je zbytečně drahá. Sice nabízejí věci jako svoz po Praze zdarma, ale to pro nepražské firmy není k ničemu. Pro mě osovně nemá tento projekt přidanou hodnotu a samotný pan „zakladatel“ mě tak trochu odpuzuje.
– Žabka Point – je více méně pražská záležitost výdejních míst v prodejnách Žabka. Výhodou je umístění po celé Praze, a to i v centru, ale nevýhodou zase zbytečně vysoká cena a minimální přidaná hodnota. Když se k tomu přidá velmi krátká úložní doba po jejíž překročení naskakují sankce, tak to není dobrá kombinace.
– PPL Partner – když cca před rokem tato síť vznikala, myslel jsem, že všechny aktuální rozdrtí do pár měsíců. Měla pro to předpoklady a zázemí velké společnosti. Opak je pravdou! Výdejní síť je díky chapadlům PPL široká, ale partneři si v mnoha případech stěžují, že vydávat balíky je zcela nerentabilní (pár korun za balík) a že podpora ze strany PPL je minimální. Sečte-li se to s linými řidiči, kteří když nechtějí doručit, tak automaticky odvezou zásilku na výdejní místo, tak je z toho špatná kombinace, kterou přenesou výdejní místa na zákazníky, které tím odradí. Jako problém také vidím, že PPL tytu výdejní místa žádným způsobem nepodporuje z marketingového hlediska. Kdyby se do toho PPL opřelo, mohlo by alespoň trochu (jako jediné) konkurovat poště, ale je vidět, že výdej zásilek nebyl hlavním cílem. Tím bylo mnoho míst, kde je možno podat PPL balík.
Výdejní místa v ČR ještě dostatečně nedospěly a jejich provoz je drahý. Díky tomu je drahé vydávání balíků a poplatky pro e-shopy, potažmo koncové zákazníky. Pokud se něco zásadního nezmění, tak určitě budou osobní odběry v odběrních místech hodně zaostávat za klasickou přepravou běžných zásilek.