Domů > Trendy > 12 e-commerce trendů pro rok 2015 z mého pohledu – věštba na letošní rok…

12 e-commerce trendů pro rok 2015 z mého pohledu – věštba na letošní rok…

Letos jsem nepsal shrnutí loňského roku z pohledu co se mi povedlo, nepovedlo atd. To proto, že bych tím naštval strašně moc lidí. Namísto toho napíši nyní svoji věštbu, co se stane na české e-commerce scéně a jaké to bude mít následky… Povíme si za rok, co z toho se vyplnilo a co nikoliv…

Propojování on-line a off-line

Stále více se v roce 2015 bude smazávat rozdíl mezi on-line a off-line prodejem. Bude pokračovat trend vlastních výdejen (nikoliv výdejních míst jednotlivých výdejních sítí) a stejně tak bude i mnoho zákazníků vybírat na internetu a následně si pro zboží bez objednávky nebo i s objednávkou přijdou přímo do kamenné prodejny.

Větší lokální firmy hromadně na internet

Je mnoho regionálních firem, které mají zázemí, sklady, slušné dodavatele, lidské zdroje a dostatečné finanční zázemí. Čím dál tím více ale pociťují poklesy tržeb díky internetu a proto se velká část z nich rozhodne na internet vstoupit, nebo svůj internetový obchod dále rozvinout.

Mají na to peníze a zázemí, ale nebudou mít dostatek lidí. Pokud najdou schopného člověka (konzultanta), který jim se vstupem na internet pomůže, bude to rozhodnutí desetiletí. Věřím, že ty firmy, které to udělají dobře, zaujmou do 3 let v méně konkurenčních segmentech pozici leadera. Nezačnou-li letos, bude však pozdě.

Personalizace e-shopů

O perzonalizaci se začíná pomalu mluvit. V roce 2015 bude povědomí o této možnosti zvyšování konverzí stoupat a první velké e-shopy se začnou snažit personalizovat. Jak jim to půjde uvidíme.

Mobilní e-commerce poroste

V posledních letech se stále dramaticky zvyšuje počet chytrých telefonů a nedlouho i tabletů. E-commerce trh toto v letošním roce pozná a nákupy budou z těchto zařízení narůstat. Chytré obchody tento trend nepodcení a výrazně se těmto zařízením přizpůsobí.

Globalizace spotřebitelů

Spotřebitelé používající internet k nákupům se začínají nakupování čím dál tím méně bát. Spojíme-li to s drastickým marketingem čínských gigantů, jenž nabízejí neskutečné množství zboží za super ceny s poštovným zdarma, je výsledek poměrně jasný – mnoho běžných spotřebitelů začne nakupovat za hranicemi a to nejen v Číně, ale i na západě. České internetové obchody tak budou čím dál tím více pociťovat zahraniční konkurenci.

Vyšší tlak na rychlost doručení

Zákazníky si internetové obchody rozmazlily a bude to čím dál tím horší. Obchody, které objednávají a přeposílají zboží začnou čím dál tím více pociťovat dlouhou dobu doručení. Zákazníci budou více objednávek rušit nebo nepřebírat. Stejně tak bude ve velkých městech obrovský tlak na doručení v přesnou hodinu na určenou adresu a to nejdéle do několika desítek minut.

Zvyšování povědomí o bezpečnosti dat

Zabezpečení mnoha e-shopů je tristní a je jen otázkou času, kdy na to někdo upozorní veřejným zveřejněním „vykradených“ dat. Fakt, že se databáze vykrádají již nyní a majitelé e-shopů o tom nic netuší není tajemství. V letošním roce se i díky lidem, jako je třeba Michal Špaček, bude o bezpečnosti více mluvit a začne se více řešit. Ne hned, ale do několika let se na bezpečnost začne více dbát. Prvními vlaštovkami bude převedení větších e-shopů na https (zabezpečený přenos) v tomto roce.

Další nárůst remarketing

Remarketing nás v posledních letech pronásleduje skrz celý internet. Má ho už i Sklik, takže je úplně všude. Na jeho výhody přijdou ale i velmi malé obchody a také se začne více používat „nový“ styl remarketingu, který nebude založen na cookies (jako ten stávající), ale na ID účtu na Facebooku. To je stejné skrz všechny prohlížeče a zařízení, tudíž i při přechodu mezi zařízeními bude zákazník jasně identifikovatelný a remarketing bude tak účinnější.

Pozvolný rozvoj RTB

RTB začnou objevovat i středně velké obchody a firmy. Stejně tak se ho naučí agentury dělat lépe a bude o tomto reklamním kanálu více slyšet. Přinese krátkodobě nižší náklady na získání zákazníka, což bude platit do doby, než se začne masověji využívat z pozice inzerentů.

Plochý design se prostě neprosadí

Plochy design, který se označuje grafiky jako trend už poslední dva roky, se zatím u zákazníků neujal a snad letos konečně všem dojde, že zákazníci se v tomto „moderním“ designu moc nevyznají a nelíbí se jim. I Mall.cz přechodem na plochý design ztratil na konverzním poměru tolik, že ani přes masové kampaně a optimalizace nezvládl získat původní čísla. Kdo tedy plochý design na e-shop nasadí, bude se pravděpodobně divit.

E-shopy začnou více používat agregátory analytických dat

Objevují se u nás čím dál více zajímavé start-upy agregující data z mnoha zdrojů a zpracovávající je analyticky do zajímavých reportů. E-shopy se pak mohou dívat na data komplexněji a ne jen z jednoho pohledu. Dají se agregovat data nejen z analytiky, ale ze samotného e-shopu, mailů, CRM systémů a desítek dalších míst.

O takových službách pracujících s tzv. „big daty“ se zároveň začíná i mluvit a věřím, že v letošním a příštím roce takové služby razantně porostou.

UX a CRO zaznamenají zvýšenou poptávku

UX (user experience) a CRO (Conversion Rate Optimization – optimalizace konverzního poměru) budou v letošním roce opět více poptávané. O těchto disciplínách se opět více mluví a mnoho obchodů se těmto trendům přizpůsobí. Za několik let bude UX poptávané podobně často, jako SEO. Stejně tak to sebou ponese fakt, že mnoho lidí se začne nazývat UX konzultanty, jako tomu je v oblasti SEO.

 

Závěrem

Takový bude podle mě rok 2015. S některými trendy souhlasím, s jinými ne, ale rozhodně je neurčuji. Věřím, že si za rok budeme moci zhodnotit, jak moje věštba vyšla.

 

A co si o tom myslíte vy? Jaké trendy vidíte?

Update 22.12.2015 – vyhodnotil jsem předpovídané trendy na konci roku a jak to dopadlo? Čtěte zde: https://www.eshopkonzultant.cz/blog/jak-se-vyplnila-moje-prognoza-e-commerce-trendu-pro-rok-2015/



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

3 komentáře

  1. Za sebe můžu jenom říct, že souhlasím. Jen vidím celkem problém s propojováním offline a online světa, resp. s dopravou. Zákazníci neustále chtějí větší servis za méně peněz, resp. osobní odpovědnosti.
    A někdy to dá dost sebezapírání vysvětlit, že výrobek není k okamžitému převzetí hodinu po objednání na prodejně i když je to napsané na e-shopu větším červeným písmem. Ale s tímhle se musíme poprat 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v 2015, CRO, předpověď, SEO, trendy, UX
ZAMYŠLENÍ: Proč SEO nabízí kde kdo, třeba i web designér nebo deváťák ze základní školy?

SEO je asi jedno z nejmagičtějších "slov" pro majitele prakticky...

Případová studie: Jak jsme upravili SvětBot.cz po grafické stránce + SEO a co to přineslo?

Na podzim 2013 jsme po více než 4 měsících příprav...

Zavřít