Domů > Jak pracovat se zákazníky > 10 základních charakterových vlastností člověka a jak je využít pro e-shop

10 základních charakterových vlastností člověka a jak je využít pro e-shop

Každý člověk je individualita a originál, ovšem je podvědomé chování, které můžeme pozorovat u velké části populace. Pojďme se podívat na deset charakterových prvků, které lze dobře využít pro e-shop, ale i jiné podnikatelské aktivity:

1. Lidé rádi následují toho, v koho mají důvěru

Lidé si rádi přizpůsobůjí svůj život ideálům a svým vzorům. Snaží se proto napodobovat osobnosti, které si oblíbili, a to třeba v oblékání, chování nebo vystupování.

Na vašem e-shopu můžete tohoto velmi dobře využít. Pokud váš obchod budou lidé vnímat jako špičku mezi ostatní konkurencí, tedy budete-li vynikat nadprůměrně nad ostatní, obsadíte image vůdce trhu a lidé vás budou následovat.

2. Lidé se rádi spojují s dalšími, jenž mají stejné názory a zájmy

Typickým příkladem je členství v různých spolcích, asociacích či sportovních clubech.

V e-shopu toto můžete využít například při zobrazování nejprodávanějšího zboží v dané kategorii, zobrazováním produktů, které ostatní nakoupili společně s tím, co kupujete také, nebo zobrazujte recenze. Ty mohou být jak na vás obchod, tak i na samotné produkty.

3. Lidé umí dělat rozhodnutí v časové tísni a nelitují jich

Platí pro všemožné nabídky, které jsou časově omezeny. Pokud dáte zákazníkovi nabádku na slevu, dárek zdarma či jiný bonus, nezapomínejte to časově podmínit, tedy určit termín platnosti nabídky.

V obchodu můžete využít pro časové omezení slevových nabídek, podmínění nákupu „ihned“ typem „Nakoupíte-li do 12:00, odesíláme ještě dnes!“ a podobně. Důležité je, aby po jednou nastaveném termínu nebyla nabídka jen tak prodloužena a neplatila libovolně dále.

4. Lidé si musí být jisti svojí identitou a osobností

Pokud člověk výrazně změní svoji životní situaci – změní zaměstnání, přestěhuje se, ztratí partnera apod., začíná mít pocit nejistoty a nevědomosti, co bude dále. Pokud jako firma dokážete v takové chvíli pomoci, zakládáte si na dlouhodobý vztah a získání velmi loajálního klienta.

V e-shopu se dá tato situace velmi těžko nasimulovat, ale tento prvek lze v online komerci využít třeba pokud nabízíte správu serverů, nebo konzultantské služby. Pokud někde nastane problém a vy podáte pomocnou ruku, zákazník se zpravidla už neodvrátí a bude vám vždy věřit.

5. Lidé jsou nejvíce zaměřeni sami na sebe

Nemusíme se dívat moc daleko, podívejte se sami na sebe. Všichni jsme doslova zaneprázdněni sebou samým a naším životem na to, abychom sledovali vše kolem nás.

Zákazníkovi je jedno, co kdo a jak nabízí. Pokud jako obchodník nebudete umět podat výhody zákazníkovi z jeho pohledu, bude mu to jedno. Vždy se tedy na e-shopu zkuste při tvoření popisu zboží vžít do kůže zákazníka a popsat to, co ho zajímá a co pro něj má přidanou hodnotu.

6. Lidé nečtou, ale scanují

V dnešní době, kdy se na nás každou minutu valí neskutečné množství podnětů a informací, je lidský mozek doslova přetížen. Lidé dávno nečtou vše, co mohou, nebo co vidí. Stránky dnes více méně zrakem scanují a zastaví se pouze tam, kde je něco zaujme.

Výsledkem je, že na e-shopu projdou fotky a popis nečtou až do doby, než ho k němu nějak nepřitáhnete. Využijte toho a zajímavé věci zvýrazňujte. Například k výhodám e-shopu přidávejte grafické ikony, které se k dané výhodě váží, jednoznačně ji identifikují a zákazníka zaujmou. Jen tehdy, je-li zákazník zaujat, si text přečte. Nepiště ho proto zbytečně komplikovaně, ale spíše jednoduše, aby text zase číst nepřestal.

Dalším využitím jsou textové reklamy – piště je stručně, jasně a dávejte do nich to, co zákazníka zajímá (z jeho pohledu). Vyplatí se to.

7. Lidé nechtějí dokonalost, protože svět také není dokonalý

Nic na světe není dokonalé a vše má svoji vadu. Nebojte se je proto svým zákazníkům přiznat, ale jen v jisté míře.

Pokud ve svém e-shopu popisujete zboží, tak napište samozřejmě všechny jeho výhody, ale vyvažte je i pár nevýhodami. Pokud zmíníte pár nevýhod, které jsou ovšem převáženy výhodami a jsou tedy přijatelné, získáte od zákazníka mnohem větší důvěru, čímž se pro něj stanete důvěryhodným prodejcem. Zakládáte si tak opět na loajální zákazníky.

8. Všichni řeší to samé

Pracovní úspěchy, peníze, partnerské soužití, bydlení a další. To jsou oblasti, které řeší prakticky každý z nás

Pokud dokážete zákazníkům podat své produkty tak, že jim v těchto i jiných oblastech pomohou, získáte jejich pozornost.

9. Lidé nechtějí vybírat, chtějí jednoduchost

Lidé se nechtějí rozhodovat mezi deseti možnostmi, nebo se probírat stovkami produktů bez nějakého smyslu. Pokud zákazníkovi nabídnete desítky produktů, bude vybírat tak dlouho, až se v nich ztratí.

Nechte své zákazníky „nadiktovat“ e-shopu, co chtějí a on jim to musí nabídnout. Pokud chce někdo notebook bílé barvy s diskem alespoň 500 GB, připravte pro něj na e-shopu filtry, do kterých své požadavky zadá a vybere pak jen z pár možností. Druhou možností je připrativ balíčky produktů – „kupte si šaty, kabelku a boty od naší značky ze stejné kolekce a dostanete 40% slevu“.

10. Lidé mají rádi pocit, že stojí nad vším a jsou vládci situace

Lidé chtějí mít nad situací kontrolu, což platí i po nákupu. Chtějí vědět, že jakmile nakoupí, neztratíte o ně zájem a nebudou na druhé koleji.

Dejte svým zákazníkům jasně najevo, že jsou pro vás důležití a to i po nákupu. Informujte je, že jste jim vždy k dispozici, budou-li mít problém, nebo jen dotaz.

WordPress › Chyba