Domů > Uživatelská testování > Seriál: Uživatelská testování oční kamerou (eye-tracking) – úvod do problematiky (díl 1.)

Seriál: Uživatelská testování oční kamerou (eye-tracking) – úvod do problematiky (díl 1.)

Tímto článkem startuji seriál o eye-trackingu, nebo-li o sledování pohybu očí oční kamerou. Jako úvodní bude trochu nudnější, ale jakmile se časem dostaneme k praktickým věcem, bude to o něco zábavnější.
Eye-tracking je výzkumná metoda, která je používaná pro uživatelské výzkumy, zjišťování nákupního a jiného chování člověka. Pevně věřím, že tato série pomůže mým čtenářům k pochopení této metody a pozvedne povědomí o ní.

Co je ten eye-tracking

Eye tracking je proces, kdy je měřen bod pohledu, nebo pohyb očí, v porovnávání s pozicí hlavy. Eye-tracker (česky volněji přeloženo jako oční kamera) je přístroj snímající pozici a pohyb očí. Takové oční kamery se používají dnes zejména pro výzkumy, avšak přestává to být jediným jejich praktickým využitím. Mnoho firem, zejména těch herních, pracuje na softwarech, které budou umět ovládat počítačové nebo televizní systémy či hry právě pomocí očních kamer. To teoreticky znamená, že v budoucnu budeme moci ovládat digitální zařízení jen pohyby očí, ovšem to je podle mě stále ještě hudba budoucnosti. I když možná ne zase až tak daleké. Ovládání systémů nebo her se v mé sérii článků věnovat nebudu.

Zaměřím se na výzkumné možnosti a jejich užití v praxi.

Trackery tedy můžeme používat pro výzkumy v oblastech psychologie, designu, testování reklam, webů, nebo také třeba pro výzkumy a měření rychlosti čtení. Oční kameru jde použít prakticky při jakékoliv výzkumné činnosti, ke které nám měření pohledu může nějak pomoci a dát relevantní výsledky.

K čemu používám oční kamery já

Mým oborem je použití oční kamery pro testování webů a e-shopů, zejména pak k pochopení chování zákazníků na webových stránkách. V několika málo případech jsem testoval i reklamní bannery, ale ty nejsou mojí pracovní náplní a nedostávám se k této práci tak často.

Když testuji weby, zaměřuji se zejména na použitelnost webu (dneska tomu někteří moderně říkají UX design) a na odhalování problémů v postupu konverzními cestami. Pokud zjistím nějaké chyby, zpravidla je reportuji vlastníkovi webu a navrhuji vhodná řešení.

Pokud se vlastník webu následně rozhodne návrhy na zlepšení zapracovat do webu, zpravidla asistuji při dalším testování, ať už ve formě dalšího kola uživatelských testů, nebo ve formě A/B testů tzv. „na dálku“. V mnoha případech je optimální kombinovat obojí.

Výzkum oční kamerou tedy (nejen) v mém případě stojí na začátku optimalizace webové (či jiné) aplikace, která vede ke zvýšení konverzního poměru, tedy k vyšším ziskům při stejné návštěvnosti.

Oční kamery, stejně jako dalších testovací nástroje a metody jde používat do doby, než je nalezeno lokální maximum aktuálního řešení aplikace.

Jaký hardware a software použít

Na to jaký používám hardware a software se podíváme v druhém a třetím dílu tohoto seriálu. Bude to mnohem obsáhlejší a snad i zábavnější část článku.

 

Komu eye-tracking doporučit a komu naopak ne

Eye-tracking lze stejně jako další formy testování doporučit všem, kteří chtějí mít web pro uživatele, respektive poznat své uživatele a pochopit blíže jejich chování na svém webu. Mnoho lidí by mi mohlo namítat, že přece i běžné uživatelské testy bez oční kamery umí mnoho odhalit. Mohu s nimi než souhlasit, ale pak je nutné hned dodat, že to co vám lidé říkají při testech se mnohdy neslučuje s tím, co si opravdu myslí nebo co dělají. Mám několik případů z praxe, kdy člověk říká něco, kouká a dělá zároveň něco jiného. Měl-li bych to uvést na příkladu (který přibarvím, aby to bylo zřejmé – ve skutečnosti je to méně výrazné), tak člověk vám při testování řekne, že se mu líbí to modré triko, ale kliká a více sleduje to žluté. Nakonec si třeba i to žluté chce koupit…

Problémem běžného testování je, že uživatelé vám při něm zpravidla říkají to, co si myslí, že chcete slyšet a ne to, co si opravdu myslí.

Testy oční kamerou nejsou samospásné a jdou lehce pokazit podobně jako jiné druhy testování. Když ale testy uděláte dobře, výsledek bude poměrně prokazatelný a zkreslený oproti ostatním metodám velmi málo… A to je jeden z hlavních důvodů, proč eye-tracking používám tak rád a proč mu důvěřuji mnohem více, než uživatelským rozhovorům.

 

Další díl seriálu plánuji na konec července 2015.



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit, UX&CRO summit, E-shop akademii a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz. Od roku 2017 vedu školení open-source nástroje Mautic, který je určený pro marketingovou automatizaci. A když mám trochu volna, přednáším na konferencích o e-shopech.

4 komentáře

  1. S kolika lidmi testy oční kamerou děláte?

    • Díky za dotaz Michale.

      Nejde to říci tak jednoznačně. Zpravidla jsou to jednotky (+-5) a když je něco hodně komplexního, tak až do 20 lidí. Jde o to, kolik toho chceme při testech odhalit, jak široká a rozmanitá je cílová skupina webu a na mnoha dalších faktorech. Proto není univerzální odpověď.

  2. Dobrý den, děkuji za článek a těším se na slíbené pokračování,… kdy bude?

    • Ahoj, díky za komentář a připomenutí. Ano, určitě bude. Mám to rozepsané, ale pro samou práci se k tomu nemohu dokopat to dopsat… Snad do konce ledna budu mít k publikaci. Prosím strpení.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v eye-tracking, oční kamera, seriál, testování
VIDEO: Záznam z BarCamp Ostrava – Uživatelská testování moderních e-shopů a webů

Dnes, v předvánočním čase, bych tento příspěvek odlehčil. Nikdo nechce...

Případová studie: Publikováno na Marketing festival 2014 – „Call-to-action pruhy“ na SvětBot.cz

V neděli 2.11.2014 jsem na Marketing festivalu 2014 prezentoval následující...

Zavřít