Domů > Všeobecné > Proč se vyhnout e-shopu, který je postaven na OpenSource řešení?

Proč se vyhnout e-shopu, který je postaven na OpenSource řešení?

Při zakládání internetového obchodu stojí mnoho obchodníků před rozhodnutí, jaké softwarové řešení vlastně zvolit. Je zde mnoho možností – od OpenSource řešení, přes pronájem obchodu, nákup licence až po vlastní vývoj. Každá varianta má jinou úroveň, jinou časovou, ale i finanční náročnost. V dnešním článku se zaměřím na tu zpravidla nejlevnější variantu, kterou jsou bezpochyby OpenSource řešení, nebo to zase až tak levné řešení není?

Nejprve by bylo vhodné vyjasnit si, co takový OpenSource systém je. Použiji citaci z Wikipedie (http://cs.wikipedia.org/wiki/Otevřený_software):

Otevřený software (anglicky open-source software nebo open software, zkratka OSS) je počítačový software s otevřeným zdrojovým kódem. Otevřenost zde znamená jak technickou dostupnost kódu, tak legální dostupnost – licenci software, která umožňuje, při dodržení jistých podmínek, uživatelům zdrojový kód využívat, například prohlížet a upravovat (na rozdíl od proprietárního software).

Stručně přeloženo z poučky do běžné mluvy – je to systém, který si stáhnete, nainstalujete a máte ho zdarma. To je pro všechny začátečníky hlavní lákadlo.

Mezi klady volných řešení patří:

  • Licence a užití je zcela zdarma
  • Software je prověřený stovkami nebo i tisícovkami instalací a zpravidla nemá moc chyb (a pokud je má, tak se zpravidla v následující aktualizaci opraví)
  • K systému jsou zpravidla i pravidelné aktualizace
  • Umí mnoho věcí, dokonce zpravidla i mnohem více, než byste potřebovali (je to tím, že se jedná o komplexní systémy pro různé druhy zboží apod.)
  • Když potřebujete rozšíření, stačí zpravidla chvíli hledat a stáhnout si nějaký vhodný modul – zpravidla něco podobného řešilo již mnoho lidí před vámi
  • Zdarma nebo za pár korun lze stahovat grafické šablony, které se pár kliky nainstalují

Kladů je tedy na první pohled hodně, hlavně z pohledu začátečníka, který chce obchod levně a nechce do něj investovat. Je to logické a mnohdy i správné řešení. Vše má ovšem ale i svá úskalí a není to tak jednostranné, jak by se mohlo zdát. V tomto článku se podíváme zejména na zápory, protože z mého pohledu více méně převládají.

Kde a kdy mohou nastat problémy?

Instalace a začátek provozu je zpravidla bez problémů. Z tohoto pohledu se v tu chvíli může OpenSource řešení zdát jako správná volba. Pokud ovšem začne obchod fungovat a prosperovat (tedy růst), začnete na něj mít vyšší požadavky, které v tu chvíli nebude plnit.

Zpravidla v tu chvíli přichází na řadu dohledávání nových modulů, které v mnohých případech nedostačují, nebo se musí upravovat na míru obchodu. Pokud modul nenajdete, musíte si najít člověka, který modul doprogramuje na míru. A zde nastává první problém. Kdo někdy programoval něco do komplexního open source řešení, tak ví, že je to velmi komplikované, protože vše je velmi silně provázáno a každá drobná změna, která se může na první pohled zdát jako zcela triviální a s ničím nesouvisející, se může v důsledku ukázat, že souvisí s něčím zcela jiným a zásadním. Díky drobné změně tak můžete odstavit nějakou další součást obchodu a pokud začnete vy, nebo programátor, dělat na něčem komplexním, tak těch zněm najednou provedete desítky… Díky tomu ani pak nebudete vědět, co zapříčinilo daný problém, který zpravidla není vidět na první pohled, ale vyvstane až běžným provozem.

Samotný vývoj je tedy mnohem komplikovanější, než do běžných aplikací. Důsledkem toho je i více práce, vyšší cena a neúměrně vyšší riziko. Stejné je to i při požadavcích na designové změny – změníte v css nějakou drobnost a nakonec zjistíte, že jste si rozházeli další části obchodu. Dalo by se to tedy jednoduše shrnout tak, že další vývoj součástí nebo celého řešení bude velmi komplikovaný.

Pokud budete mít štěstí a podaří se vám zdárně něco v systému upravit, což není vůbec vyloučeno, tak si budete myslet, že máte vyhráno. Opak je ale pravdou, bohužel. Pro své troufalé tvrzení hned i přidám příklad z praxe:
Nedávno jsem řešil s jedním klientem úpravy obchodu na PrestaShopu (jedno z poměrně sofistikovaných a dobrých OpenSource řešení). Navrhoval jsem mu změny a on se velmi bránil. Když jsem s ním začal řešit, proč se tak brání, tak jsem teprve pochopil. V minulosti udělal na systému vývoj (několik vlastních modulů) za cenu v řádu vyšších desítek tisíc Kč. Vše bylo dražší kvůli pracnosti, ale nakonec se rozběhlo a zdárně nějaký měsíc fungovalo. Poté ovšem PrestaShop vydal aktualizaci na vyšší verzi. Klient ji automaticky stáhnul a nechal systém nainstalovat. Je to logické a běžné, že systém aktualizujete – hlavní důvod je, že aktualizacemi se odstraňují problémy (i třeba bezpečnostní), na které se v systému přišlo. Aktualizace byla ovšem tak zásadní, že upgradovala na vyšší verzi systému a její součástí byla i změna struktury databáze.
Co to znamenalo v praxi? Aktualizace předělala tabulky v databázi (změnila sloupce tabulek, nějaké tabulyk odebrala, jiné přidala…) a základní systém (jádro PrestaShopu) na to uzpůsobila. Problém ovšem byl v tom, že moduly udělané na míru žádnou aktualizací neprošly a připojovaly se do databáze k tabulkám, které dávno neměly dané sloupce, ale měly jiné…
Výsledkem tedy bylo, že všechny moduly za desítky tisíc byly buďto na vyhození, nebo na znovu přeprogramování, které nakonec klient zvolil a úpravy ho stály dalších asi 30 tis. Kč. 

Klient o kterém v tomto příkladu mluvím již tedy jen za podpůrné moduly, které musel už i předělávat, vydal něco přes 100 000 Kč. A opět mu hrozí riziko, že pokud bude obdobná „velká aktualizace“, tak bude muset moduly opět předělat. Nutno říci, že tyto aktualizace přicházejí vždy jednou za několik let, ale i tak… Kdyby nešetřil a koupil si za 30-50 tis. Kč rovnou licenci solidního e-shopového řešení, tak měl stabilní obchod za nižší cenu. Navíc nyní s PrestaShopem má riziko, že znovu zaplatí… Nyní klient uvažuje o přechodu na solidní a levnější řešení, kde mu tyto infarktová překvapení odpadnou, což osobně považuji za dobré manažerské rozhodnutí.

A jak to je s grafickými šablonami?

Open Source řešení ovšem nemají problém jen v možnostech úprav a v aktualizacích, které mohou značně zavařit. Problém přináší i grafické šablony. Stejně jako u všem free (OpenSource) řešeních se i u e-shopů obdobně „zdarma“ řeší grafika. Je ji možné díky univerzálnosti řešení zakoupit na různých webech, mnohdy i jen za pár dolarů. V některých případech dokonce není potřeba šablony ani kupovat – některé se dají stáhnout i jen tak zdarma.

Ať už je šablona zdarma nebo placená, přináší další riziko. Mnoho šablon dělají grafici bez znalosti zabezpečení obchodu nebo řešení a mohou šablonu napsat tak špatně, že sice je graficky na úrovni, ale lze díky ní lehce prolomit přístup do systému a nedělat v něm paseku. Těžko říci, zda je to od některých vydavatelů šablon záměr, aby se mohli pak dostávat na cizí weby a například z nich zasílat spamy do celého světa, nebo zda je to jen jejich neznalost a někdo zkušený tuto díru v šabloně najde, odhalí a zneužije…

Hlavní je, že tu ten problém je… Proto bych zároveň rád varoval před zběsilým stahovánim šablon, zejména těch zdarma. A u těch placených doporučuji ty, které jsou přímo od autorizovaných solidních grafických studií. Budou sice dražší, ale bezpečnější…

Na co si dát pozor, kupujete-li e-shop od dodavatele?

Pokud nejste programátoři, tak se zpravidla budete snažit nějaký obchod od někoho zakoupit. Je to logické a vlastně i správné řešení. Můžete buďto najít některého z ověřených poskytovatelů (ShopTet, Eshop-rychle apod.), kteří mají vyvinutý vlastní systém, nebo budete chtít opět ušetřit a pak zpravidla hledáte na fórech typu WebTrh, popřípadě v nabídkách na Aukro.cz apod. Není to špatně, ale právě zde si dejte velký pozor. Při poptávce Vám odpoví mnoho „poskytovatelů“, kteří mají více či méně kvalitní řešení. Nebudu zde rozebírat kvalitu, ale i zde pozor.

V nabídkách se jisto jistě objeví i tací, kteří budou nabízet obchod, který je postavený na některém z OpenSource řešeních a „pouze“ vám ho nainstalují a nahodí koupenou nebo zadarmo stáhnutou grafiku. Právě pro tento případ varuji, abyste nebyli oklamáni a zklamáni – vždy se dodavatele řešení zeptejte, zda je/není systém postaven na nějakém OpenSource řešení. Pokud ano, vyhněte se mu obloukem. Samotné OpenSource řešení se NESMÍ podle podmínek licence prodávat, prově proto, že to je ovtevřený kód, ale licence již nezakazuje účtovat poplatky za instalaci a úpravy systému.

Zaplatíte tak bez jakékoliv záruky jen za službu instalace a ne za samotný obchod. Mnohdy jsou za instalaci trvající několik minut účtováno i několik tisíc Kč, což je ve výsledku směšné. Znamená to, že nemáte záruku, servis ani nic jiného… Pokud tedy mohu poradit, vyhněte se těmto lidem.

Závěrem

Shrneme-li si klady a zápory open source řešení, tak z mého pohledu je takové řešení pro ty, kteří myslí internetový obchod vážně jen ztrátou peněz a času. Chcete-li dělat obchod pořádně a ne být jen „dětmi, co si na eshop jen hrají“, pak na free systémy nemyslete. Pokud totiž budete obchod provozovat dobře, bude růst a takové řešení se Vám mnohonásobně prodraží, stejně jako majitele eshopu, který jsem zde dával s moduly za příklad.

Samotnému výběru e-shopového řešení, stejně jako mnoha fázím vývoje úspěšného internetového obchodu se věnuje mnou nedávno vydaná E-SHOP KNIHA. Tu doporučuji všem začátečníkům, ale i pokročilým, kteří se v oblasti e-commerz pohybují určitě přečíst…

Pod článkem rád uvítám diskuzi, zda s názorem „vyhnout se open source u e-shopu“ souhlasíte, nebo nikoliv… Pojďme o tom diskutovat!

WordPress › Chyba