Domů > Všeobecné > Proč se vyhnout e-shopu, který je postaven na OpenSource řešení?

Proč se vyhnout e-shopu, který je postaven na OpenSource řešení?

Při zakládání internetového obchodu stojí mnoho obchodníků před rozhodnutí, jaké softwarové řešení vlastně zvolit. Je zde mnoho možností – od OpenSource řešení, přes pronájem obchodu, nákup licence až po vlastní vývoj. Každá varianta má jinou úroveň, jinou časovou, ale i finanční náročnost. V dnešním článku se zaměřím na tu zpravidla nejlevnější variantu, kterou jsou bezpochyby OpenSource řešení, nebo to zase až tak levné řešení není?

Nejprve by bylo vhodné vyjasnit si, co takový OpenSource systém je. Použiji citaci z Wikipedie (http://cs.wikipedia.org/wiki/Otevřený_software):

Otevřený software (anglicky open-source software nebo open software, zkratka OSS) je počítačový software s otevřeným zdrojovým kódem. Otevřenost zde znamená jak technickou dostupnost kódu, tak legální dostupnost – licenci software, která umožňuje, při dodržení jistých podmínek, uživatelům zdrojový kód využívat, například prohlížet a upravovat (na rozdíl od proprietárního software).

Stručně přeloženo z poučky do běžné mluvy – je to systém, který si stáhnete, nainstalujete a máte ho zdarma. To je pro všechny začátečníky hlavní lákadlo.

Mezi klady volných řešení patří:

  • Licence a užití je zcela zdarma
  • Software je prověřený stovkami nebo i tisícovkami instalací a zpravidla nemá moc chyb (a pokud je má, tak se zpravidla v následující aktualizaci opraví)
  • K systému jsou zpravidla i pravidelné aktualizace
  • Umí mnoho věcí, dokonce zpravidla i mnohem více, než byste potřebovali (je to tím, že se jedná o komplexní systémy pro různé druhy zboží apod.)
  • Když potřebujete rozšíření, stačí zpravidla chvíli hledat a stáhnout si nějaký vhodný modul – zpravidla něco podobného řešilo již mnoho lidí před vámi
  • Zdarma nebo za pár korun lze stahovat grafické šablony, které se pár kliky nainstalují

Kladů je tedy na první pohled hodně, hlavně z pohledu začátečníka, který chce obchod levně a nechce do něj investovat. Je to logické a mnohdy i správné řešení. Vše má ovšem ale i svá úskalí a není to tak jednostranné, jak by se mohlo zdát. V tomto článku se podíváme zejména na zápory, protože z mého pohledu více méně převládají.

Kde a kdy mohou nastat problémy?

Instalace a začátek provozu je zpravidla bez problémů. Z tohoto pohledu se v tu chvíli může OpenSource řešení zdát jako správná volba. Pokud ovšem začne obchod fungovat a prosperovat (tedy růst), začnete na něj mít vyšší požadavky, které v tu chvíli nebude plnit.

Zpravidla v tu chvíli přichází na řadu dohledávání nových modulů, které v mnohých případech nedostačují, nebo se musí upravovat na míru obchodu. Pokud modul nenajdete, musíte si najít člověka, který modul doprogramuje na míru. A zde nastává první problém. Kdo někdy programoval něco do komplexního open source řešení, tak ví, že je to velmi komplikované, protože vše je velmi silně provázáno a každá drobná změna, která se může na první pohled zdát jako zcela triviální a s ničím nesouvisející, se může v důsledku ukázat, že souvisí s něčím zcela jiným a zásadním. Díky drobné změně tak můžete odstavit nějakou další součást obchodu a pokud začnete vy, nebo programátor, dělat na něčem komplexním, tak těch zněm najednou provedete desítky… Díky tomu ani pak nebudete vědět, co zapříčinilo daný problém, který zpravidla není vidět na první pohled, ale vyvstane až běžným provozem.

Samotný vývoj je tedy mnohem komplikovanější, než do běžných aplikací. Důsledkem toho je i více práce, vyšší cena a neúměrně vyšší riziko. Stejné je to i při požadavcích na designové změny – změníte v css nějakou drobnost a nakonec zjistíte, že jste si rozházeli další části obchodu. Dalo by se to tedy jednoduše shrnout tak, že další vývoj součástí nebo celého řešení bude velmi komplikovaný.

Pokud budete mít štěstí a podaří se vám zdárně něco v systému upravit, což není vůbec vyloučeno, tak si budete myslet, že máte vyhráno. Opak je ale pravdou, bohužel. Pro své troufalé tvrzení hned i přidám příklad z praxe:
Nedávno jsem řešil s jedním klientem úpravy obchodu na PrestaShopu (jedno z poměrně sofistikovaných a dobrých OpenSource řešení). Navrhoval jsem mu změny a on se velmi bránil. Když jsem s ním začal řešit, proč se tak brání, tak jsem teprve pochopil. V minulosti udělal na systému vývoj (několik vlastních modulů) za cenu v řádu vyšších desítek tisíc Kč. Vše bylo dražší kvůli pracnosti, ale nakonec se rozběhlo a zdárně nějaký měsíc fungovalo. Poté ovšem PrestaShop vydal aktualizaci na vyšší verzi. Klient ji automaticky stáhnul a nechal systém nainstalovat. Je to logické a běžné, že systém aktualizujete – hlavní důvod je, že aktualizacemi se odstraňují problémy (i třeba bezpečnostní), na které se v systému přišlo. Aktualizace byla ovšem tak zásadní, že upgradovala na vyšší verzi systému a její součástí byla i změna struktury databáze.
Co to znamenalo v praxi? Aktualizace předělala tabulky v databázi (změnila sloupce tabulek, nějaké tabulyk odebrala, jiné přidala…) a základní systém (jádro PrestaShopu) na to uzpůsobila. Problém ovšem byl v tom, že moduly udělané na míru žádnou aktualizací neprošly a připojovaly se do databáze k tabulkám, které dávno neměly dané sloupce, ale měly jiné…
Výsledkem tedy bylo, že všechny moduly za desítky tisíc byly buďto na vyhození, nebo na znovu přeprogramování, které nakonec klient zvolil a úpravy ho stály dalších asi 30 tis. Kč. 

Klient o kterém v tomto příkladu mluvím již tedy jen za podpůrné moduly, které musel už i předělávat, vydal něco přes 100 000 Kč. A opět mu hrozí riziko, že pokud bude obdobná „velká aktualizace“, tak bude muset moduly opět předělat. Nutno říci, že tyto aktualizace přicházejí vždy jednou za několik let, ale i tak… Kdyby nešetřil a koupil si za 30-50 tis. Kč rovnou licenci solidního e-shopového řešení, tak měl stabilní obchod za nižší cenu. Navíc nyní s PrestaShopem má riziko, že znovu zaplatí… Nyní klient uvažuje o přechodu na solidní a levnější řešení, kde mu tyto infarktová překvapení odpadnou, což osobně považuji za dobré manažerské rozhodnutí.

A jak to je s grafickými šablonami?

Open Source řešení ovšem nemají problém jen v možnostech úprav a v aktualizacích, které mohou značně zavařit. Problém přináší i grafické šablony. Stejně jako u všem free (OpenSource) řešeních se i u e-shopů obdobně „zdarma“ řeší grafika. Je ji možné díky univerzálnosti řešení zakoupit na různých webech, mnohdy i jen za pár dolarů. V některých případech dokonce není potřeba šablony ani kupovat – některé se dají stáhnout i jen tak zdarma.

Ať už je šablona zdarma nebo placená, přináší další riziko. Mnoho šablon dělají grafici bez znalosti zabezpečení obchodu nebo řešení a mohou šablonu napsat tak špatně, že sice je graficky na úrovni, ale lze díky ní lehce prolomit přístup do systému a nedělat v něm paseku. Těžko říci, zda je to od některých vydavatelů šablon záměr, aby se mohli pak dostávat na cizí weby a například z nich zasílat spamy do celého světa, nebo zda je to jen jejich neznalost a někdo zkušený tuto díru v šabloně najde, odhalí a zneužije…

Hlavní je, že tu ten problém je… Proto bych zároveň rád varoval před zběsilým stahovánim šablon, zejména těch zdarma. A u těch placených doporučuji ty, které jsou přímo od autorizovaných solidních grafických studií. Budou sice dražší, ale bezpečnější…

Na co si dát pozor, kupujete-li e-shop od dodavatele?

Pokud nejste programátoři, tak se zpravidla budete snažit nějaký obchod od někoho zakoupit. Je to logické a vlastně i správné řešení. Můžete buďto najít některého z ověřených poskytovatelů (ShopTet, Eshop-rychle apod.), kteří mají vyvinutý vlastní systém, nebo budete chtít opět ušetřit a pak zpravidla hledáte na fórech typu WebTrh, popřípadě v nabídkách na Aukro.cz apod. Není to špatně, ale právě zde si dejte velký pozor. Při poptávce Vám odpoví mnoho „poskytovatelů“, kteří mají více či méně kvalitní řešení. Nebudu zde rozebírat kvalitu, ale i zde pozor.

V nabídkách se jisto jistě objeví i tací, kteří budou nabízet obchod, který je postavený na některém z OpenSource řešeních a „pouze“ vám ho nainstalují a nahodí koupenou nebo zadarmo stáhnutou grafiku. Právě pro tento případ varuji, abyste nebyli oklamáni a zklamáni – vždy se dodavatele řešení zeptejte, zda je/není systém postaven na nějakém OpenSource řešení. Pokud ano, vyhněte se mu obloukem. Samotné OpenSource řešení se NESMÍ podle podmínek licence prodávat, prově proto, že to je ovtevřený kód, ale licence již nezakazuje účtovat poplatky za instalaci a úpravy systému.

Zaplatíte tak bez jakékoliv záruky jen za službu instalace a ne za samotný obchod. Mnohdy jsou za instalaci trvající několik minut účtováno i několik tisíc Kč, což je ve výsledku směšné. Znamená to, že nemáte záruku, servis ani nic jiného… Pokud tedy mohu poradit, vyhněte se těmto lidem.

Závěrem

Shrneme-li si klady a zápory open source řešení, tak z mého pohledu je takové řešení pro ty, kteří myslí internetový obchod vážně jen ztrátou peněz a času. Chcete-li dělat obchod pořádně a ne být jen „dětmi, co si na eshop jen hrají“, pak na free systémy nemyslete. Pokud totiž budete obchod provozovat dobře, bude růst a takové řešení se Vám mnohonásobně prodraží, stejně jako majitele eshopu, který jsem zde dával s moduly za příklad.

Samotnému výběru e-shopového řešení, stejně jako mnoha fázím vývoje úspěšného internetového obchodu se věnuje mnou nedávno vydaná E-SHOP KNIHA. Tu doporučuji všem začátečníkům, ale i pokročilým, kteří se v oblasti e-commerz pohybují určitě přečíst…

Pod článkem rád uvítám diskuzi, zda s názorem „vyhnout se open source u e-shopu“ souhlasíte, nebo nikoliv… Pojďme o tom diskutovat!



O autorovi příspěvku: Ing. Jan Kalianko

Jsem konzultant věnující se výhradně e-shopům. Pomáhám jim více vydělávat při stejných vstupních podmínkách. Napsal jsem první českou knihu o tom, jak vybudovat úspěšný e-shop, pořádám E-shop víkend, E-shop summit a v neposlední řadě jsem také CEO SvětBot.cz

21 komentářů

  1. Ahoj. Přijde mi to jako článek, který jsi psal pro mě. Spíše než komentář asi napíšu také článek a sem pak hodím odkaz. Tady bych jen chtěl říct, že ty v článku uvádíš příklad, kdy klient provedl aktualizaci (nesmyslnou) a z toho vyvozuješ, jak je OpenSource špatný. Jednak nebyl důvod aktualizovat (asi se klientovi líbila featura, kterou jeho verze neuměla) a za druhé, pokud dal klient 100.000,- za moduly do OpenSource, tak si umím udělat představu co to je za klienta. Takovému asi není pomoci.
    Jinak souhlasím s tím, že OpenSource může být někdy na škodu, a to je přesně jak píšeš, protože, obzvlášť zmíněný PrestaShop je velmi robustní a malý zásah v kódu má často nečekané následky na mnoha jiných místech.

    • Ing. Jan Kalianko

      Můžeš mi prosím vysvětlit, co je na aktualizaci nesmyslného? Obzvláště u OpenSource řešení je potřeba pravidelně aktualizovat. Například pokud to neděláš u WordPressu, dříve nebo později se ti do systému někdo dostane a rozešle od tebe stamiliony mailů. Dokud máš hosting, tak na to kašleš, ale jakmile máš vlastní server, kde máš přiřazený traffic a za vše navíc platíš, tak si to začneš hlídat. I já jsem měl před nějakým časem WordPress se zákaldní (bezpečnou) šablonou a během 2 dnů udeslal skoro 3200 GB dat mailů… Jednak to server poslalo jako spam server do banů všude, ale hlavně mi chtěl poskytovatel připojení naúčtovat 36 tisíc Kč za nadměrný traffic. Vzhledem k tomu, že jsem dlouholetý klient, tak jsme to nakonec rozpočítali na nějaké období a na všechny moje servery a vyšlo mě to „jen“ na 800… Takže pokud chceš tvrdit, že aktualizace jsou nesmysl, tak si o tom prosím nejprve něco přečti.
      Druhá věc – lidé nezkoumají, co je obsahem aktualizace, protože tomu sami nerozumí. Já sám také nikdy nezkoumám, co je jejím obsahem. Prostě systém hlásí „jsou nové aktualizace, stáhněte si je a nainstalujte pro větší bezpečnost systému“ tak to prostě udělají a já osobně zastávám názor, že je to dobré řešení.. A když se hold mění takto rapidně verze, tak se hold stane co to jsem popisoval…
      Za třětí – dát několik desítek tisíc Kč za vlastní moduly nění zas tak mimo, nevím proč by mělo. Tady se nebavíme o okénku navíc, ale zajímavějších věcech… Není podle mě dobré odsuzovat že to stálo moc a majitel je hlupák, protože zaplatil moc, jen proto, že nevíš o co šlo a co za vývojem stálo…

      PS: Neříkám, že je špatný, ani neříkám, že je dobrý. Píši, jaké úskalí (o kterých se běžně nemluví) takové systémy mají. Je na každém, zda si vybere OpenSource, nebo jiné řešení… Já nikoho do ničeho nenutím a můj názor je snad dostatečně nestranný, když žádné řešení neprodávám ani žádné nedoporučuji, natož abych od někoho měl nějakou provizi…

  2. Zdravím, tento článek je podle mého názoru poněkud zavádějící. V popisovaném příkladu se jedná spíše o špatné provedení customizace e-shopu. Pokud by autor modulů dodržoval pravidla pro vytváření modulů pro PrestaShop a držel se manuálu k API, nic z uvedeného by se nestalo. V PrestaShopu se nesmí přistupovat k tabulkám přímo do DB, na všechno jsou řešené jiné struktury. Lze tedy jasně vinu přisoudit autorovi custom modulů, který asi příliš nevěděl, co dělá. Není pravdou, že by byl vývoj do open source systémů náročnější než vývoj do proprietárních systémů. Pokud někdo onen open source zná a běžně s ním dělá, nemá problém se v něm rychle orientovat a efektivně provádět změny. Hovořím z vlastní zkušenosti. Naopak si myslím, že to může být mnohem efektivnější, protože komplexní OS systémy mají většinou nějaký vlastní framework, který za programátora řeší spoustu integračních i jiných mechanizmů. Musí se jen zvolit správný systém a správného dodavatele modulů. Také nesouhlasím s tím, že by se mělo pravidelně aktualizovat. Pokud k tomu není velmi vážný důvod, není potřeba přecházet na vyšší major verzi. Konkrétně PrestaShop vždy vydává bezpečnostní patche i pro starší verze, stačí tedy aplikovat tyto záplaty. Bezpečnost v tomto případě není argumentem. Další věc, která mě v článku zarazila, je částka 36 000 Kč za overtraffic 3,2 TB. Takovou palbu si nedovedu představit ani u prehistorických smluv a plně tranzitního trafficu. Vycházelo by to na nějakých 11 000 Kč za 1 TB trafficu, což je dost nereálné. U koho že to máte servery?

    • Ing. Jan Kalianko

      Problém je, že na OpenSourcech staví shopy zpravidla začátečníci nebo amatéři. Těch schopných lidí co open source řešení znají dokonale je docela málo a když už takového někdo kdo chce „levný shop“ najde, tak ho zpravidla odmítne zaplatit, protože člověk mající znalosti nedělá zpravidla za pár kaček. A to je začarovaný kruh. Stejné je to s tím, že se vše dá udělat dobře, ale mnoho lidí to neumí a opět se točíme kolem toho samého… Respektuji tvůj názor, ale považuji ho za poněkud zaujatý. I tak za něj děkuji.

      Co se týče aktualizací, tak se určitě neshodneme na názoru, že aktualizovat NENÍ POTŘEBA. Pokud to neděláš, tvoje věc, ale rozumný člověk aktualizuje. Od toho také aktualizace jsou a systémy je automaticky hlásí…

      Co se týče trafficu, tak ano, vychází to na 12 Kč za 1 GB, ale co je na tom špatného? Nebudu zde poskytovatele zveřejňovat. Jsem s nim spokojen i s řešením problémů, ale opět zde soudíš něco o čem moc nevíš. Bylo to na virtuálu, kde běží cca 80 malých webíků a minimální návštěvností. S poskytovatelem konektivity byl dohodnut traffic na max 100 GB/měsíc s tím, že běžně byl měsíční traffic kolem 8-12 GB. To je dostačující na micro site. A díky tomuto omezení byla i ěžná konektivita za hubičku! Pokud chceš něco levně, tak pak příplatky za traffic jsou v této ceně podle mě v pořádku. Kompenzuje to cenu připojení serveru… Zkus přístě soudit až budeš vědět, jak to je.

  3. Marek Andreánsky

    Súhlasím s Vaším názorom – pred dvoma rokmi som implementoval na nasu domenu Prestashop 1.4 a posledny mesiac pracujem na upravach tohto systemu „na mieru“.

    Uprava tohto systemu nieje ziadna zabava, komunita je sice napomocna ale uz po par upravach sa bojim aktualizacie (bal som sa aj predtym ale s kazdou upravou sa bojim exponencialne viac) – bol som nuteni upravovat core subory a po upgrade by boli moje zmeny zmazane. U mnou kupenych modulov mam sice zaruku od dodavatelov ze funguju aj na verzii 1.5 ale co sa bude diat ked za par mesiacov pride 1.6…

    Uprimne preklinam den ked som sa pre toto riesenie rozhodol. Zvazoval som prejst na ShopTet ale ten neriesi moj specificky problem (predavam peciatky a zakaznik k nim musi vediet dat popis + subor s grafikou ako prilohu a to ShopTet zatial nevie).

    Ak by som mal zacinajucemu predajcovi poradit tak by som urcite radil bud si dat postavit vlastny system na mieru (co ma ale vyssiu cenu) alebo ist na hotove subscription riesenie (nizke mesacne splatky, dostatocna kvalita a uspora casu pre vlastnika eshopu).

    OpenSource uz nikdy viac, ak chcem default instalaciu bez zasahov tak na to je lepsie akekolvek subscription riesenie (nehovoriac o tom ze vacsina opensource je robena globalne a chyba tam akekolek napojenie na heureku atd..) a ak potrebujem robustny system tak nakodenie uprav v opensource je porovnatelne drahe ako tvorba noveho jednoduchsieho riesnia.

  4. Naprosto nesouhlasím s autorem. Opravdu záleží na člověku. Pokud to je odborník, tak popsané problémy nikdy nevzniknou. Prestashop je od verze 1.5 opravdu dobře vyladěn. Protože s Prestashopem pracuji můžu doporučit nejstabilnější verze. Tj. 1.5.4.1 a nebo lépe 1.5.6.0.

    Člověk si musí jednotlivé verze ohlídat, počkat si až se aktualizace otestuje. Nebo lépe si tyto verze sám otestovat. Mě tyto testy trvají většinou pár hodin.

    Aktualizace samozřejmě klientům, zakazuji. Dokud se neprovedou patřičné testy a daná verze neošetří. Technická podpora je opravdu rozsáhlá. Tento systém používá již sta tisíce uživatelů.

    Úprava šablon a grafiky není pro dobrého kodéra žádný problém. Nakupovat šablony od pochybných lidí také není nejšťastnější řešení. Šablony si v zásadě upravuji pro klienty sám.

    Dále nechápu ceny za programování. Mě nikdy úpravy nestáli víc jak 2500,- a to byl jen jeden modul. Jinak mi programátor neúčtoval víc jak 1400,-. Celkově jsem za eshop. Kde máme přes 16000 položek a funguje půl roku s obratem půl mega nestálo skoro nic.

    Přiznat musím, že je třeba specialista. Než jsem se s Prestashopem naučil trvalo to dost dlouho. Naučit nemyslím jen nastavit eshop, ale celkově se vyznat ve zdrojáku a aktualizacích. Je to hodně o zkušenostech.

    Vzkaz pro autora… Tenhle systém není pro děti, ale když k tomu děti posadíte tak pak se nedivým, že to dopadne špatně.

    • Ing. Jan Kalianko

      Pane Lex, očividně jste „velký odborník“. To co jste napsal „několik hodin textuji“ nebo „klientům zakazuji aktualizovat“ mluví za vše. Vůbec so neuvědomujete, že běžný člověk, který si zvolí OpenSource řešení (jakékoliv), není v drtivé většině moc znalý programování a určitě nemá několik eshopů a k nim „jeden na testování“. Navíc zpravidla ani neví, co by měl testovat a jak… To co píšete není pro běžné uživatele, pro které je článek určen.

      Pokud nějaký „odborník“ staví klientům e-shopy na open sourcech a prodává jim to za těžký prachy (např. vy – dle Vašich stránek, za které bych se styděl, nabízíte eshop „od 20 000 Kč“), pak to je spíš k pláči, než k chlubení…

      • Tak to je trochu argumentační faul a myslím, že vám to nestojí za to. http://www.obcanskevzdelavani.cz/argumentacni-fauly

        Článek vyjadřuje váš názor a v podstatě jsou postřehy správné, ale platí pro jakýkoliv software. Model open source nemá na kvalitu softwaru nijak zásadní vliv, jistě si najdete nějaké studie, které to potvrzují, namátkou třeba zmínka http://computerworld.cz/aktuality/pruzkum-kvalita-open-source-kodu-se-zvysuje-4789

        Souhlasím, že lidi mají větší šanci kazit trh, když je software snadno dostupný a mnohé bariéry padly. Nic vám ale nebrání najít si kvalitního dodavatele open-source řešení, naštěstí stále přibývají (pokud to přiznají).

        Pokud WP neaktualizujete, tak se nemůžete divit, že vám ho někdo napadne. Já v tom vidím obrovský podnikatelský potenciál (možná ne pro mě ani pro vás):

        * fork WP, který bude lepší
        * ecommerce balík založený na PrestaShopu

        Nevím, jaké máte zkušenosti, já jen vím, že hodně firem použije open-source řešení, obranduje ho nebo forkne a má produkt (i když někdy poručí licenci). Takže bych to viděl pozitivně – open-source věci jsou často zdroj materiálu, který potřebuje vytesat do podoby diamantu… 😉
        Vlastimil Ott recently posted…Školení – software pro práci na dálku, ArcelorMittalMy Profile

      • Ing. Jan Kalianko

        Vlastimile, to by bylo, aby zrovna ty si cokoliv negativního k open source řešení připustil. Problematika je mnohem hlubší, než abychom si tu o tom psali.

        Pokud někdo postaví něco komplexního na open source, tak to není nic proti ničemu. Však část bežných frameworků je taky na open source. Pokud to má firma, která ví co dělá (vynecháme případné porušení licence) a udělá z toho něco „vlastního“ s vlastní podporou, která aktualizace testuje a ladí, pak je to v pořádku. Hlavně když za to ručí.

        Tenhle článek nemá ukazovat na to, že kvatliní zpracování a práce s dokumentací je špatné, ale na to, co většina lidí nevidí a myslí si, že to půjde samo. Hodně lidí si něco nainstaluje, pak co nejlevnějí předelá nebo jinak splácá a dopadá to tak, jak jsem napsal v článku. Neřekl jsem nikde, že to platí pro všechny případy, ale pro neoprávněné zásahy ano. To je hlavní problém.

      • K překlepům se vyjadřovat nebudu. Taky jsem vám tu min jeden našel. Už to nechci hledat. Bylo to někde v tom článku „Změny pro eshopy…“ ale to by jsme spadli někam úplně jinam. Moje nadaní opravdu v českém jazyce není a to dokáži napsat i horší věci. 🙂

        Přiznávám, že jsem to vzal za špatný konec, ale přirovnávat uživatele Prestashopu k dětem, uráží nejen mě, ale cca další sta tisíce uživatelů po celém světě. Nemluvě o vývojářích. Navíc když argumenty nejsou adekvátní.

        Většinou nereaguji na podobné články, jen se pousměji a věnuji se důležitějším věcem. Tak pardon.

        Jinak trochu originality prosím. Mám někde napsáno, že prodávám OpenSource? Nejen, že je protizákonné prodávat OpenSource, ale taky je protizákonné obviňovat z prodeje. Obzvlášť, když to není podložené tvrzení a kupodivu ani pravda. Na to si dejte prosím pozor.

        Od 20 000,- (důležité je slovíčko „od“ tzn. i dráž) to pro mě dělá externí firma a jedná se o službu na míru. Prestashop jsem zavedl nově před několika měsíci, kvůli požadavkům klienta, kde požadavek byla nízká cena. Na svých stránkách http://moderniweb.com/ nic o Prestashopu nemám…

        Prestashop mě navíc natolik zaujal, že jsem si jej sám nainstaloval a používám. Tzn. budu jej do budoucna i doporučovat na svých stránkách. Zatím tam, ale o tom nic není. Tak nevím, kde jste to vzal? Pokud to byla dedukce, tak opradu špatná.

        Moje zdělení se dalo napsat jednodušeji… „Nesouhlasím. OpenSource je dobré řešení i pro větší eshopy. Jen to chce něco nastudovat, popř. mít kolem sebe ty správné lidi co už s tím mají nějaké zkušennosti. ;-)“

        Masírovat svoje ego jsem tu opravdu nemusel. Za to pardon.

      • Ing. Jan Kalianko

        Jiří, co to je zase za nesmysly. Máte to fakt za potřebí?

        Dedukce jasná – píšete jak svým klientům (množné číslo, ne jeden jak se zde snažíte nyní uvést) zakazujete aktualizovat + že moduly běžné pro vás stojí pár stovek = máte jich podle toho co jste sdělil očividně za sebou HODNĚ. To jsou argumenty, které jste sám napsal. K tomu všemu jste uvedl svůj odkaz, kde máte „ESHOP OD 20 000 Kč“.

        Je mi jedno, zda prodáváte open source nebo cokoliv jiného, ale nikde jsem nenapsal, že prodáváte presta shop nebo cokoliv free. To jste si bohužel vydedukoval někde sám a asi zde bude platit krásné české přísloví, že „Potrefená husa se vždycky ozve“.

        Prosím už zde pište pouze po zamyšlení, jinak se znemožníte.

      • 🙂 Chtěl jste diskuzi. Dále… znemožnit se není si myslím v dnešní době Farných, našich politiků a už vůbec ne v ČR možné.

        Spíš to vidím jako nedorozumění založené na osočování kde si každý hájí to své. Proto už dál ragovat nebudu. Hlavně proto, že jste mi ulehčil práci při aktualizaci eshopu dle nového zákona. Za což díky.

        Ukončil bych to větou, že OpenSource sice dnes ničí trh, ale zase vytváří trh nový, daleko rozsáhlejší.

  5. Dobrý den,
    docela jsem se vylekal 🙂 , právě uvažuju o e-shopu na takovém způsobu (- přeposílání obj.) a tohle mě vůbec nenapadlo. Můžu se zeptat? takové řešení byste tedy nedoporučil někomu kdo s e-shopy nemá žádné zkušenosti ?, rád bych něco takového ale nevím jak začít. Mám i nabidku na spolupráci s dodavatelem který poskytuje e-shop jako možnost přivýdělku – zřejmě stejný způsob. – ?
    Pokud mohu ještě: zajímalo by mě co si myslíte o firmách které prodávají e-shopy ,,jako rohlíky,, – můžou být tyto e-shopy výdělečné když je jich (i od jednoho dodavatele) tolik nebo jen těží z toho že spoustě lidí se toto zdá jako ideální práce a tudíž je zájem a je jim jedno jestli pak pro ten e-shop bude,,trh,,? Děkuji moc

    • Ing. Jan Kalianko

      K výběru shopového řešení by toho šlo říci skutečně mnoho a není to nikdy zcela jednoznačné. Vždy záleží, co od shopu očekáváte, co s ním plánujete dělat, co budete prodávat, kolik za to chcete dát peněz a další desítky faktorů. Proto odpovědět jednoduše proste bohužel nejde.

  6. Dovolím si přidat vlastní zkušenost s ShopTetem. Je to sice už pár let, co jsem u nich cca rok měl pronajaté jejich řešení a v jednu chvíli jsem zjistil, že mi z eshopu zmizely některé zadané produkty a objednávky za poslední dobu. Řešil jsem to s jejich podporou a nebyli schopni mi sdělit, jakým způsobem se to stalo. Jediný uživatel, který měl právo mazat, jsem byl já, já jsem nic nesmazal a oni nikde v logu nenašli žádnou stopu, že by je někdo mazal mým ukradeným loginem. To mě poněkud znepokojilo, nicméně jsem požádal o obnovu ze záloh (součástí pronájmu bylo pravidelné DENNÍ zálohování) s tím, že problém bude vyřešen. Obnova z poslední zálohy proběhla, nicméně ani v ní nebyly zmizelá data, protože i ta záloha byla několik dnů stará. To mě dožralo, protože nevidím důvod, proč bych si měl platit za službu, která nefunguje. A už vůbec se mi nechce platit, když oni sami nebyli schopni dohledat, proč jejich vlastní zálohovací systém nefungoval. Vy byste ochotně platil za pronájem řešení, když byste se nemohl spolehnout na jeho pravidelné zálohování, které si platíte? Naštěstí byli u ShopTetu natolik seriózní, že mi zpřístupnili modul pro export zboží a dalších dat do CSV, který nebyl součástí základní nabídky a byl příplatkový (což se mi samo o sobě moc nelíbí, když si firma chce říct o peníze navíc „na rozloučenou“). Svůj eshop jsem přesunul právě k Prestashopu a i když není dokonalý a zjišťuju, že někdy není vhodné vše slepě aktualizovat, tak pořád pro mě plusy výrazně převládají.
    Což mě přivádí na jednu věc – ve Vašem článku jsem nezaregistroval žádnou zmínku o tom, kdo má data eshopu pod kontrolou v případě pronájmu řešení. Já totiž považuju za důležité to, abych měl vlastní přístup k datům v databázi i k souborům přes FTP, což nemusí být u pronajatých řešení standardem. Pokud totiž nemáte svá data pod kontrolou, tak jste v roli rukojmího v případě, že z jakéhokoli důvodu chcete změnit poskytovatele pronajatého řešení. A nikde není garantováno, že sebelepší pronajaté řešení bude stejně dobře fungovat i za pár let…

  7. Zajímavá diskuze:-D
    Rada zdarma: Pokud chcete kvalitní webové stránky / e-shop obraťte se na profesionály.Pan Kalianko, kritizuje opensource na stránkách postavených na opensource systému a na šabloně zdarma, kterou neumí ani pořádně upravit, tak aby se zobrazovala správně písmena s diakritikou (ř,š,atd.)…je vidět, že se s odborníky roztrhl pytel:-D

    • Milý „Nebe“.

      Asi si vůbec nepochopil článek, nebo si ho vůbec nečetl? Je rozdíl, mezi blogem, který není komerční profesionální záležitost a e-shopem, který má vydělávat peníze. Ano mám postaven blog na WordPressu, který je super na blogy, magazíny a informační weby. Vždyť i světoznámé firmy jako CNN, Wall Street Journal a mnoho dalších používá wordpress… A to jsou taky amatéři podle tebe? Podle mě ne…

      Je potřeba nepřekrucovat téma – open source klidně, ale jak na co a jak jaký… Na e-shop rozhodně ne. Důvody jsme vysvětlil. Je to zejména proto, že nejsou rozumně přizpůsobovat a nemáte je pod kontrolou. Ani e-shop na wordpressu nemohu doporučit, ač wordpress jako takový doporučuji všem pro obsahové weby…

      Příště prosím zkus soudit až po důkladném přečtení a pochopení článku… Kritizovat někoho jen tak bez podkladů není dávno in 🙂

  8. Dosud jsem si nechala dělat e-shopy od firem, nikoli na opensorce. Ale po 10 letech přecházím na Prestashop.
    Předělání e-shopu (už poměrně robustního) mě vždy stojí kolem 60 tis. Čtvrtletně pak kolem 5 tis. Úpravy, tak, aby reagoval web na trendy, ročně okolo 3-10 tis.
    K tomu nervy a zlobení s firmou, protože programátoři žijí v nějaké jiné dimenzi a málokdy pochopí, co potřebuji.
    Protože web se musí neustále vyvíjet, u firmy do něj lijete peníze, jak vodu do sklenice bez dna.

    Zlobení s prestashopem bude rozhodně menší, náklady na provoz rovněž (a to významě velmi). Pružnost a možnost přizpůsobit oficiálními moduly – nesrovnatelná oproti firemnímu řešení…

    Mám na zkoušku na prestě jiný web a jsem velmi spokojená. Ten článek je vyjádření názoru – já s ním nesouhlasím, moje zkušenost je opačná. Proto po 10 letech vedení úspěšného e-shopu přecházíme na prestashop (na prestashopu zkušebně už 3 roky běží jiný, takže mám ozkoušeno, o co jde).

    • Tak pokud si po deseti letech „úspěšného eshopu“ nemůžete dovolit za změnu zaplatit za jednorázovou 60 tis. Kč, popřípadě náklady asi 10 tis. Kč ročně, tak asi e-shop nebude tak úspěšný.

      Klidně přejděte na prestashop – pro neprofesionální e-shop je to řešení, jak ušetřit, to ano. Já zde radím lidem, kteří to s e-shopem myslí vážně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Zvýrazněná (označená) pole jsou povinná *

*

CommentLuv badge

Více v e-shop, e-shop kniha, eshop, eshop kniha, open source, opensource, prestashop, rady, tipy
10 základních charakterových vlastností člověka a jak je využít pro e-shop

Každý člověk je individualita a originál, ovšem je podvědomé chování,...

Kam se bude vyvíjet grafika u e-shopů?

Grafika hraje u e-shopu určitě značnou roli. Pokud je dobře...

Zavřít